Forum

Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af online?

Generelt snak om Playstation og services.

Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af online?

Indlægaf Andreas Ladegaard » søn 09 nov 2014 11:43

Er du blevet mere varsom over for spil der er meget afhængig af online funktionalitet?

Her nogle uge efter lanceringen af Driveclub, der fik en meget ustabil lancering med en onlinedel der stort set ikke virkede og først for nylig er begyndt at virke fornuftigt, er det interessant at kigge på konsekvensen af det. Driveclub fungerer bedst når det er online og vi ser efterhånden mange spil der er afhængig af en stabil onlinedel, men desværre ser vi også ofte at disse spil ikke fungerer ordenligt ved lanceringen. Ud over Driveclub, er Fifa, Diablo, Grand Theft Auto Online, Simcity og Battlefield 4 gode eksempler på hvor det også gik galt. Har disse eksempler skræmt dig væk fra disse typer af spil, eller har du stadig fuld tro til at udviklerne kan håndtere disse typer spil?
Andreas Ladegaard
Skribent
 
Indlæg: 218
By: Aarhus


Re: Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af onlin

Indlægaf Erroneus » søn 09 nov 2014 12:21

Yep helt sikkert. Spil hvor online delen betyder en stor del af spillet, det holder jeg mig generelt fra ved udgivelsen. Man ser jo gentagende gange, at det går galt og deres kode ikke skalerer ordenligt. Vi har haft hele Driveclub fadæsen og senest hører man at det nye Call of Duty kører møgelendigt for rigtig mange.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af onlin

Indlægaf Bab » søn 09 nov 2014 13:25

Jeg så helst, at online delen var et tilvalg til alle spil. Og at trofæer var uafhængige af det.

Bab
Bab
Niveau 7
 
Indlæg: 5898
By: Fredericia


Re: Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af onlin

Indlægaf HEADSTAR » søn 09 nov 2014 13:33

Jep, køber ikke onlin spil. Jeg kan overhovedet ikke se hvorfor der skal online del i alle spil.
Billede
HEADSTAR
Niveau 7
 
Indlæg: 2604


Re: Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af onlin

Indlægaf Rechain » søn 09 nov 2014 14:57

Har det fint med online i spil, MEN jeg er træt af de gange hvor online er blevet et problem..mener mht at spille singleplayer. Har oplevet at hvis online driller, at singleplayer ikke engang virker. Så bliver jeg sku sur og irritabel! Online må aldrig blive så meget af et spil, så du ikke kan spille offline. Hvis det overholdes, så er online i spil acceptabelt, selvom jeg sjældent spiller online :)

Min tillid til udviklerne er nok røget ned på omkring 70-80% efter disse ting. Netop også fordi konsollerne har drillet med opdateringer, bare når jeg ville spille singleplayer! Håber ikke det bliver endnu værre i fremtiden. Jeg vil bare spille singleplayer uden problemer!

/Rechain
Billede
Rechain
Niveau 5
 
Indlæg: 962


Re: Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af onlin

Indlægaf Sethos » søn 09 nov 2014 15:27

Ved ikke rigtig om man kan samle alle de eksempler under en paraply, som skal munde ud i at man skal være varsom over for online generelt. Lidt ligsom at sige, nu har vi haft mange spil med problemer, er du så varsom over for spil generelt?

DICE har jo en tendens til at lave spil fyldt med fejl og mangler, som kræver et hav af patches. Det gælder jo alt fra deres single-player, til multiplayer og helt ned til hele deres interface og frontend, i dette tilfælde Battlelog. Samme problem havde Battlefield 3.

Der snakker vi jo decideret fejlfyldt spil hele vejen rundt, ikke kun online.

Andre spil er netkoden bare røvdårlig, som f.eks. Call of Duty hvilket typisk er permanent. Vi har også spil hvor de med vilje underdimensionere behovet for server kapacitet omkring udgivelse fordi det er et midlertidigt problem ingen vil smide penge efter. Så skal vi høre på deres "Åh vi vidste ikke det ville ske" udtalelser. Så en uge eller to efter er behovet faldet med en stor procentdel og det hele virker som planlagt.

Vi har også spil hvor de er bundet op til et alt for underdimensioneret server opsæt eller bare en ringe backend, samtidig med hele spillet afhænger dybt af online hvilket gør produktet halvvejs ubrugeligt og man pludselig må hive i land med at tilføje flere spillere - Her snakker vi DriveClub. Der er vi bare ude i ringe indsigt og pissedårlig planlægning.

Så muligvis for den almindelige bruger kan det alt sammen bare fejes ind under et stort gulvtæppe kaldet "dårlig online oplevelse" som man skal være varsom over for, men jeg vælger at se på de individuelle tilfælde og drage erfaringer. Fordi jeg vil aldrig nogensinde sætte et spil, som bare med vilje underdimensionere deres servere, som de fleste gør, i bås med de smadret spil DICE udgiver f.eks.

Har ingen kvaler med at købe online spil overhovedet, man skal bare kende udviklerne, så har man en okay indikator for hvad du kan forvente. Så jeg er mere varsom over for de individuelle spilstudier, præcis ligsom hvis jeg skulle købe et single-player spil.
Sethos
Niveau 6
 
Indlæg: 1859


Re: Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af onlin

Indlægaf Da Senzai » søn 09 nov 2014 20:05

Dette emne er et kæmpe issue for mig - og min absolut største kilde til frustration, og jeg er blevet brændt så mange gange.

F. eks ved Blood Bowl spillet. Jeg sad i måneder op til release og læste fora og nyheder om spillet hver eneste dag, og havde glædet mig som et lille barn. Jeg køber selvfølgelig spillet til fuld pris på release, og er så klar til at game. Vi og tusindevis af andre brugere finder så først ud af på fucking release at hele online-liga-delen er fjernet på konsol! WTF?!

Det er næsten hele essence i Blood Bowl, at det er fucking fedt at have et persistent hold der bliver bedre eller dårligere for hver kamp du spiller, ved at dine spillere enten leveler op eller bliver skadet, så man til sidst ender med sit helt eget personlige hold. Meneh... Det havde udvikleren lige ladet være med at fortælle alle fanse før spillet udkom.

Det største problem er dog uden tvivl spil, hvor netkoden simpelthen ikke er god nok. Dead or Alive 4 er det spil, jeg har spillet mest til xbox 360 med lige under 14.000 online kampe og et utal af timer offline.

Så jeg var jo henrykt, da 5´eren udkom sidste (forrige?) år. Desværre stank netkoden bare så meget, at jeg har kun har spillet det i en uges tid, og så var jeg nødt til at droppe det igen. DOA5 er det bedste spil, jeg har spillet, men jeg gider ikke spille det, da det var uspilleligt online, og det tog 1000 år at finde gode kampe på grund af et matchmaking system,d er leder igennem alt for mange kanaler, når den skal finde spillere.

Det er det samme med samtlige af de nye Mortal Kombat spil (MK vs DC, MKIX og Injustice). Der er netkoden bare ikke god nok. Mortal Kombat X der er på vej ser fuldstændigt vanvittigt godt ud. Men da deres 3 sidste spil har været forfærdeligt ringe/ grænsende til uspillelige, online, så tør jeg ikke købe det før det bliver billigt.

Så er der også spil som Fatal Inertia - et af de mest geniale spil med en endnu bedre onlinedel -, hvor der spillet var dødt på release. På grund af manglende spillere online, men det er selvfølgelig ikke spillets eller udviklernes skyld.
Billede
Da Senzai
Niveau 6
 
Indlæg: 1771
By: København


Re: Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af onlin

Indlægaf Mad5kill5 » søn 09 nov 2014 21:40

online all the way.
Mad5kill5
Niveau 0
 
Indlæg: 4


Re: Søndagsdebat: Mere varsom overfor spil afhængig af onlin

Indlægaf Capperdude » søn 09 nov 2014 23:47

Spil som er online only, eller kræver online for at spille singleplayer, styrer jeg udenom. Jeg vil ikke være afhængig af et firmas servere.
GGMU <3
Capperdude
Niveau 7
 
Indlæg: 2765

Brugeravatar


Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google Adsense [Bot] og 19 gæster