Forum

GaaS - er det mon fremtiden?

Generelt snak om Playstation og services.

GaaS - er det mon fremtiden?

Indlægaf ikkNico » lør 15 jul 2017 15:31

Jeg tror de fleste er klar over min store begejstring for Gaming as a Service (GaaS). Derfor læste jeg også med interesse Digital Foundrys seneste analyse af servicen.

Til sammenligning med en tilsvarende analyse tilbage i 2015, så er der helt klare fremskridt, men som DF skirver, så afhænger succesen meget af supporten fra Sony.

Det spændende for mig er om GaaS overhovedet er det næste skridt i spil evolutionen. Jeg har en del år set frem til 2020 som året hvor gaming services virkelig eksploderer (takket været 5G udrulning), men måske er det en helt anden slags GaaS, der overhaler indenom: Gaming as a Subscription, hvor man via et kontingent får adgang til at downloade og spille et helt katalog af spil. Ligesom Netflix, men med download,
Når selv MS, der ellers har Outatime i baghånden, satser på en abonnement service, så kan det godt være at verden ikke er helt klar til game streaming.

På trods af online checks, så nyder både Xbox Game Pass og EA Access så stor succes, at der nu går rygter om at både Activsion og Ubisoft har tilsvarende services på vej. Det håber jeg sgu' de er, og så er Sony altså nødt til at sige ja tak.

Lige nu følger jeg udviklingen med spænding, og krydser fingre for at det nye GaaS (sub) vinder indpas meget, meget hurtigt

Gammel DF PS Now analyse: http://www.eurogamer.net/articles/digit ... tation-now
Ny DF PS Now analyse: http://www.eurogamer.net/articles/digit ... e-analysed
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: GaaS - er det mon fremtiden?

Indlægaf Vreki » lør 15 jul 2017 15:48

Jeg tror stadigvæk ikke på det :D
Når vi går efter TV til spil, så får vi at vide at vi skal gå efter inputlag mellem 20-30 ms for at det skal være til at holde ud.
Her vifter de med hånden og erklærer at tæt ved 70ms ikke er noget problem.

Tilsvarende kommer den nye Dualshock med understøttelse for kablet forbindelse fordi nogle folk føler at der er for meget inputlag i den trådløse. Det her bliver mange gange værre

Artiklen forholder sig heller ikke til hvordan latency er afhængigt af afstanden til et datacenter.
Hvis du bor i Alabama så kommer det til at være en noget anden oplevelse end hvis du bor i New York.


Efter min mening giver det meget mere mening med en model hvor man har et abonnement der tillader en at downloade alle de spil man vil. Licensmodellen vil ikke adskille sig fra det de er nødt til at stille på benene til GaaS, og infrastrukturen er der praktisk talt allerede i form af PS+.
Hvis de virkelig mente det kunne de gøre det "i morgen"
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: GaaS - er det mon fremtiden?

Indlægaf Krede1972 » lør 15 jul 2017 18:21

Næ...
Billede
Krede1972
Niveau 7
 
Indlæg: 3125
By: Ørestad


Re: GaaS - er det mon fremtiden?

Indlægaf Erroneus » lør 15 jul 2017 19:57

Netop latency er den store udfordring, fordi lige meget hvor godt man gør det, så er der nogle naturlove som altid vil sætte nogle begrænsninger.

Det kan anbefales at læse den her glimrende artikel om latency set med danske øjne: https://www.version2.dk/blog/hvad-min-pingtid-1077833

Kan GaaS til gaming blive stort inden for den nærmeste fremtid. Ja, men det får svært ved at blive en god løsning for mange gamers. Så der kommer også en traditionel PlayStation 5 og PlayStation 6.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: GaaS - er det mon fremtiden?

Indlægaf ikkNico » søn 14 okt 2018 09:17

Jeg kan rigtig godt lide at PS Now har åbnet for downloads. Det er et fint trin inden 100% cloud gaming, for latency er stadig den store hurdle, men vi er bestemt godt på vej

Battle(non)sense har smidt en supervideo om emnet op: https://www.youtube.com/watch?v=eY_zjGAXs_8
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar
+1

Re: GaaS - er det mon fremtiden?

Indlægaf Erroneus » søn 14 okt 2018 10:06

Lækker video, men også meget afslørende at selv med et 50mbit stream, er der stadigvæk billede-fejl og hårde farve overgange. Men bliver spændende hvad Microsoft og Google kommer op med, fordi naturligvis bliver video kvalitet bedre og bedre, med tilførelse af nye video teknologier som HEVC og VP9. Det kræver bare at begge ender kan håndtere det.

Og yikes de input lag. Det vil kunne bruges af mange uden tvivl, som det er nu, men en stor gruppe af gamere, vil det være uspilleligt på. Hvis det skal fungere optimalt skal datacenterne være meget tættere på, igen de fysiske love for overførelse af lys, sætter nogle naturlige begrænsninger.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: GaaS - er det mon fremtiden?

Indlægaf ikkNico » søn 14 okt 2018 16:40

Kris laver generelt nogle rigtig lækre videoer. Lidt vildt det kun er en hobby for ham

Og ja, man skal jo nærmest bo i datacenteret for ikke at kunne se forskel på service og "the real thing" ... endnu
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: GaaS - er det mon fremtiden?

Indlægaf baunevej » søn 14 okt 2018 17:47

Tror desværre det er fremtiden, tør dog ikke spå om hvor mange år vi snakker om. Jeg er lidt gammeldags og ikke helt klar til og slippe det vi har nu. Dengang spillene begyndte og blive digitale, var jeg sikker på det ikke ville blive til noget særligt. Den fejl begår jeg ikke igen hehe. Selv køber jeg nærmest kun digitalt idag.
Syntes det er et interresant emne, og følger med i hvad der sker, rundt omkring på gamer siderne.
baunevej
Niveau 6
 
Indlæg: 1573
By: Thisted



Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster