Forum

PS4 under angreb

Har du brug for hjælp, så spørg her.

PS4 under angreb

Indlægaf ikkNico » man 23 apr 2018 19:27

3 gange siden midten af sidste uge har mit internet været nede i et par minutter. Signalet fra routeren så fint og stærkt ud på alle enheder, men ingen af dem kunne komme online.

Der var ingen router genstart, og intet at se i loggen udover en hel masse LAN access from remote meddelelser, fx. [LAN access from remote] from 185.153.198.249:54826 to 192.168.1.4:443.

Dem er der til gengæld rigtig mange af. De er der med nogle minutters mellemrum og fra alskens grimme IP adresser. Jeg har ikke checket alle, men de IP adresser jeg har checket, vises alle som angribere på https://www.abuseipdb.com/

Det er typisk på port 80 og 443, men også enkelte til port 5223, 465, 6992 mfl. Det er udelukkende min PS4 der optræder i loggen, og det er uanset om den er tændt eller ej.
UPnP er slået fra (det havde en FW opdatering ellers slået til) og PS4 er ikke i DMZ, men den er port forwarded af hensyn til Open NAT (de mest gængse PSN og spil porte).

Remote management er slået fra, dvs. man kan kun tilgå min routers kontrolpanel, hvis man allerede er på netvæket

Der er ingen ukendte enheder i mit hjemmenetværk, så de er tilsyneladende ikke kommet ind.

Spørgsmålet er hvad gør jeg nu?

Det bedste ville nok være at få en ny offentlig IP adresse fra YouSee, men der er 72 timers lease på mener jeg at have læst, og jeg kan ikke være sikker på at få en ny alligevel.

Jeg overvejer at tildele min PS4 ny fast adresse i mit hjemme netværk, og så give den udsatte adresse til en gammel telefon, der bare skal ligge slukket, men det stopper jo nok ikke alle forsøgene, dvs min log vil stadig blive spammet også selvom, der ikke kommer svar retur til angriber adressen, og mit netvæk kan helt sikkert lukkes ned vha ren spam.
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: PS4 under angreb

Indlægaf Erroneus » man 23 apr 2018 19:57

Jeg forstår ikke hvorfor du har port forwards til din PS4, det burde ikke være nødvendigt, der er ikke noget som skal tilgå din PS4 udefra. Din PS4 tilgår de services der skal bruges og så bliver trafikken nattet tilbage til din PS4 af din router, når din PS4 har lavet forbindelsen. Jeg har aldrig kørt med port forwards til mine konsoller og altid fint kunne bruge Open Nat / Nat type 2.

Anyways. Så er det jo ikke nødvendigvis din PS4 som er under angreb, men mere din IP. Hvis du har forwardet de porte, som rammer din router, ja så er derfor din PS4 fremgår i loggen.

Det du oplever, er mere sandsynligt at din IP bliver ramt af bots, som prøver at scanne efter svagheder. Hvilken type router har du, fordi en ordenlig router burde sagtens kunne håndtere lidt forespørgelser, medmindre du altså rammes af flere gbit men det skulle da være mærkeligt.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PS4 under angreb

Indlægaf ikkNico » man 23 apr 2018 20:16

Jeg få som regel moderate NAT, hvis jeg ikke åbner et par PSN og COD porte, men nu du nævner det, så er der faktisk sammenfald mellem de porte der scannes, og de porte jeg har åbnet for PSN, fx 80,443,465,983,1935

Jeg prøver lige at lukke ned for herlighederne og ser hvad der sker derefter

Erroneus skrev:Det du oplever, er mere sandsynligt at din IP bliver ramt af bots, som prøver at scanne efter svagheder.

Det lyder faktisk sandsynligt, da det primært er port 80 og 443 der rammes

Hvilken type router har du, fordi en ordenlig router burde sagtens kunne håndtere lidt forespørgelser, medmindre du altså rammes af flere gbit men det skulle da være mærkeligt.

Nighthawk X6 R8000, den burde kunne håndtere det meste

*edit*
Og tak for feedback.
Nogle gange ser man sig bare blind
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: PS4 under angreb

Indlægaf ikkNico » man 23 apr 2018 20:55

Lille update:
jeg fjernede alle port forwards, og som forventet fik jeg moderate NAT.
UDP på port 3074 giver Open, så nu kører jeg kun med den forwarded, og så holder jeg øje med om der kommer scanninger på den.

Smed et kabel i min computer og kørte et hav af speedtests.
YouSee leverer 300/60, og med kabel plejer jeg at få 325/63. Idag får jeg kun omkring 200/2. Jep, to.

Tror lige jeg skal have fat i supporten igen igen. det her sker ca en gang hvert halve år, hvilket faktisk er fremgang, da det skete mindst en gang om måneden før i tiden.
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar
+1

Re: PS4 under angreb

Indlægaf Erroneus » man 23 apr 2018 20:58

No problem, ja det lugter af Yousee skal have et opkald, måske din router er ved at stå af eller der løber vand i det lokale kabel skab :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PS4 under angreb

Indlægaf Jake242 » fre 27 apr 2018 11:05

Det er et angreb i sig selv at skulle give yousee et opkald
Jake242
Niveau 3
 
Indlæg: 236

+2

Re: PS4 under angreb

Indlægaf ikkNico » lør 28 apr 2018 09:17

Jep, 30 min i telefonkø for at snakke med et ringbind. Der var engang hvor man kom igennem på 5 minutter, og kunne få 2nd level support bare ved at bede om det.
Skulle have haft tekniker besøg torsdag, men han ringede og sagde at de ordner problemerne den 3/5. Der er åbenbart en eller flere forstærkere, der giver problemer i vores område.

Grundejerforeningens aftale med YouSee løber til sommeren 2019. Håber jeg kan få overbevist folk til at droppe den aftale, så vi også slipper for den lille TV pakke, og så få skudt noget fiber ind. Vi er faktisk helt omringet af fiber.
Omkring halvdelen er beboerne flyttede ind i 1968, og gik på pension for mange år siden, så det har desværre nok lange udsigter med at slippe ud af den aftale
... and then it walked whole cucumber
ikkNico
Niveau 6
 
Indlæg: 1528

Brugeravatar

Re: PS4 under angreb

Indlægaf Erroneus » lør 28 apr 2018 09:44

ikkNico skrev:Grundejerforeningens aftale med YouSee løber til sommeren 2019. Håber jeg kan få overbevist folk til at droppe den aftale, så vi også slipper for den lille TV pakke, og så få skudt noget fiber ind. Vi er faktisk helt omringet af fiber.
Omkring halvdelen er beboerne flyttede ind i 1968, og gik på pension for mange år siden, så det har desværre nok lange udsigter med at slippe ud af den aftale

Goooooood luck. Jeg bor i et lign. område, bare med Stofa. Og behovet hos mange er der ikke, så for dem er kabel godt nok.

Btw. der må ikke være krav om TV pakke for at man har kabel Internet, heller ikke på foreningsanlæg. Der er vist stadigvæk en undtagelse for sløjfeanlæg, men mener den ryger i 2020 eller noget i den stil. Jeg har ikke haft TV pakke i 1½ år nu på Stofa.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1


Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron