Forum

Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffende?

Generelt snak om Playstation og services.

Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffende?

Indlægaf Ceerial » lør 21 mar 2020 02:13

Nu går der jo ikke lang tid før, at vi går ind i ny konsol generation. I den forbindelse undrer jeg mig lidt over at der ikke har været flere gode spil denne generation. Eller rettere sagt spil der falder ind under kategorien "mesterværker".

Dermed ikke sagt, der ikke har været gode spil. Men går man ind på Metacritic og sammenligner med spil fra sidste generation er mængden af spil med en rating over 90 også langt større end denne generation. Min personlige oplevelse er også, at der var langt flere spil sidste generation som jeg bare måtte spille.

Det undrer mig nye spil i større franchises som eksempelvis Elder Scrolls, GTA og Bioshock ikke er blevet lavet. De er selvfølgelig i pipelinen til PS5, men at vi kunne gå en hel generation uden nye spil i nogle store franchises kan jeg ikke helt forstå.

Jeg ved ikke om det hænger sammen med at spiludviklings tiden er blevet længere. At der f.eks. ikke er kommet et nyt GTA, hænger selvfølgelig sammen med at RDR2 var så omfattende et projekt. Og fred være med at man ikke fik et nyt GTA, til gengæld fik man et af det bedste spil, der nogensinde er lavet med RDR2.

Men eftersom at PS4 har solgt så godt som den har, synes jeg det er underligt at f.eks. et nyt Elder Scrolls først kommer til næste generation. Ville det ikke give mening at udgive her i slut-cyklus, hvor en masse folk ejer en PS4, og titlen nærmest sælger sig selv. Rent forretningsmæssigt ville det da give mening at udgive et sådant spil i slutningen af konsol generation, fremfor begyndelsen på en ny, hvor der skal bygges en kundegruppe af konsolejere op.

Jeg ved godt det lyder enormt forkælet at sige, at der ikke har været mange gode spil. Det har der skam også været, men jeg har personligt lidt følelsen af, at jeg har manglet nogle spiloplevelser.

Måske er det bare fordi jeg er old-school og savner nogle gode single-player spil i en tid, hvor alting virker til at være free-to-play battle royale shooters.

Måske er det også lidt konservativt og bare gå og vente på sequels. Men jeg synes egentligt heller ikke der har været så mange nye spændende originale IP'er. Et spil som Anthem er meget symptomatisk på noget nyt, der aldrig blev helt godt.
Billede

Handelskarakterer på xboxlife.dk: http://www.xboxlife.dk/profile/3798
Ceerial
Niveau 2
 
Indlæg: 120
By: Amager

+1

Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Rytteren » lør 21 mar 2020 07:40

Et spænende emne i disse dage, hvor man er lidt mere på nettet... Nu har du sået for valget af 7 mands eller 11 mands mål, dog vil jeg forsøge at rykke stolperne lidt :P
Mest fordi jeg tænkte det da ikke helt kunne passe. Synes bestemt jeg har haft, hvis ikke flere, så mindst lige så mange oplevelser af mesterværker i denne 8 generation.
Igen, stolperne kan være flyttet, og måske du enlig bare spiller petanque.. Jeg har kigget på metacritic (fremfor opencritic) og kun på ps3 vs ps4.

En ting jeg oplevede var, at titler på ps3 ikke havde så mange anmeldelser som spil på ps4. Dette har nok noget at gøre med at mediet er mere populær, (og andre ting) gør at der er flere hjemmesider f.eks. der anmelder og tælles med (der er en stigning af udlandske siders anmeldelser på metacritic de to generationer i mellem. Dette kan hive scoren ned på spil. Hvem ved.

Nå men de rå data giver
7 Gen: 49 spil 90+ score
8 Gen: 31 spil 90+ score

Når man kigger listen gennem, er der en stor forskel. Der er ingen sportspil på gen 8 listen. Personlig ser jeg det som en sejr, da sportspilene ofte har været roster updates samt implementering af nye/flere gacha/loot box/microtransaktioner.. og dermed ikke har gjort meget for de respektive serier. Det tænker jeg har smittet af på anmeldelser.

Den næste store forskel er spilserier.. Hvor gen 7 har hele 14 serier, med 30 af titlerne -Her tæller jeg street fighter med, men ikke god of war). På gen 8 er det 1. Om det skyldes at kvaliteten i serierne ikke kan holdes oppe, eller de mange anmeldelser der nu er kommet, også har indflydelse på at flere spil i samme serie ikke er repræsenteret mere i gen 8, kunne da være en forklaring? Jeg ser mange "mindre sider" benytte argumentet, at der ikke er nok "nyt"/det er det samme. Noget Assassins creed helt sikkert har lidt under som serie f.eks.

Ellers fandt jeg det spænende at en genre ikke længer rigtig findes i gen 8. Musikspil som rock band med plastik instrumenter var det store med 3 titler med 90+. I gen 8 er der dog kommet VR som har en title med.

Genudgivelser er splittet, 3 i gen 7 og 6 i gen 8 (Her er Resident evil 2 og SotC ikke talt med. Det er 2 helt nye spil, når jeg vælger hvor stolperne skal stå). Herudover har Gen 8 2/3 udvidelser i listen.

Hvad man så definere som store mesterværker er jo så subjektiv. Ingen tvivl om at man med 90+ har en forskel i antal. Dog er flere store titler ikke udkommet endnu til gen 8. Store titler til at slutte generationen. Alle nogle der med stor sandsynlighed kan nå 90+ som TloU: Part 2, cyberpunk, Final fantasy VII og muligvis Ghost of tsushima, Resident evil 3.

Jeg nåede efter denne tur rundt på metacritic, igen frem til at jeg nok har haft, hvis ikke flere, så mindst lige så mange oplevelser af mesterværker i denne 8 generation. Men blev også klar over, at jeg selv frasorterede f.eks. sports og kampspil med det samme, og at jeg ser spilserier som en "samlet pakke". Dette har derfor haft indflydelse på, hvorfor jeg, modsat dig, oplever generationerne meget lige i form af kvalitet.


Men ja. Det er sgu da enlig meget tankevækkende at storsælgende og højtscorende serier som GTA, TES, Batman og Bioshock ikke har haft noget nyt i denne generation. Andre af disse serier "døde" så, ved at komme med nyt - LBP, Mass effect, street fighter samt tildeles call of duty og assassins creed...

7:GEN
Grand Theft Auto IV
Grand Theft Auto V
Uncharted 2: Among Thieves
Batman: Arkham City
LittleBigPlanet
Red Dead Redemption
The Last of Us
Portal 2
BioShock Infinite
Call of Duty: Modern Warfare 2
Call of Duty 4: Modern Warfare
BioShock
Mass Effect 2
Street Fighter IV
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Braid
Mass Effect 3
The Elder Scrolls V: Skyrim
God of War III
Uncharted 3: Drake's Deception
Super Street Fighter IV
Rock Band
Journey
The ICO & Shadow of the Colossus Collection
Pac-Man Championship Edition DX
Rock Band 2
LittleBigPlanet 2
Rock Band 3
FIFA 10
Assassin's Creed II
Peggle
Borderlands 2
MLB 10: The Show
God of War Collection
Killzone 2
Batman: Arkham Asylum
Rayman Legends
Dark Souls II
NBA 2K12
Far Cry 3
FIFA 12
Fallout 3
MLB 11: The Show
MLB 09: The Show
Assassin's Creed: Brotherhood
Okami HD
LIMBO
NBA 2K13

8:GEN
Red Dead Redemption 2
Grand Theft Auto V
Persona 5 Royal
The Last of Us Remastered
God of War
Persona 5
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Uncharted 4: A Thief's End
Journey
Bloodborne
Undertale
The Witcher 3: Wild Hunt
Divinity: Original Sin II - Definitive Edition
Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Shadow of the Colossus
The Witcher 3: Wild Hunt - Blood and Wine
Celeste
INSIDE
NieR: Automata - Game of the YoRHa Edition
Resident Evil 2
flower
Diablo III: Ultimate Evil Edition
Overwatch
Shovel Knight
Rayman Legends
Fez
Monster Hunter: World
Tales From The Borderlands: Episode 5 - The Vault of the Traveler
The Witcher 3: Wild Hunt - Hearts of Stone
Sekiro: Shadows Die Twice
Astro Bot: Rescue Mission
Starhawk!
Rytteren
Niveau 7
 
Indlæg: 5691

Brugeravatar
+1

Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Ceerial » lør 21 mar 2020 11:33

Når kigger på den liste synes det er sjovt at tænke på at der blev udgivet:

tre Bioshock spil
tre Mass Effect spil
Bethesda nåede og lave Skyrim og to Fallout spil
To GTA'er og et RDR
Tre Batman spil
To Portal spil
Tre Uncharted spil

Der er heller ingen der død pine siger, der skal laves så mange spil. Men jeg synes bare det er godt eksempel på, hvor mange flere spil der udviklet sidste generation.

Kvalitet frem for kvantitet er selvfølgelig lige så godt, og det er RDR2 et god eksempel på.

En serie som Assassin's Creed kunne godt have skruet ned, jeg har i hvert fald tabt interessen for serien. Så det er måske også godtnok at nogle satser på noget nyt.

Der er bare rigtigt mange udviklere, hvor jeg undrer mig over, at de ikke har gået mere målrettet efter at udvikle PS4 spil.
Billede

Handelskarakterer på xboxlife.dk: http://www.xboxlife.dk/profile/3798
Ceerial
Niveau 2
 
Indlæg: 120
By: Amager


Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Erroneus » søn 22 mar 2020 01:47

Sammenlignet med 7 generation, jo måske lidt, men ikke meget :)

Hvis jeg skulle lave en top10 over mine favorit spil, så vil det hedde:
Half-Life 2
Fallout 3
Portal 2
Grand Theft Auto V
Uncharted 4
Bioshock
The Last of Us
Horizon: New Dawn
God of War
Red Dead Redemption 2

4 spil fra denne generation, 5 fra sidste og et enkelt fra forrige, der og var til PC.
The Last of Us Part 2 udkommer snart, hvis det er på niveau med det første, vil det udskifte Red Dead Redemption 2 eller Horizon: New Dawn.

Men når jeg så kigger på listen over f.eks. fra 11 til 20, så har jeg 6 fra sidste generation og 4 fra den nuværende.

Jeg vil faktisk mene at det er afslutningen som har været problemet. 2019 manglende helt de store titler og 2020 ser ud til kun at få The Last of Us Part 2, medmindre Ghost of Tsushima overrasker, hvilket jeg dog personligt ikke har de store forventninger til.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Ceerial » søn 22 mar 2020 10:45

Ja, det er sgu nok mest i lyset af sidste generation jeg er lidt skuffet, hvilket jeg betragter lidt som en guldalder for gaming, selvom det måske stadig er lidt for tidligt at kalde det.
Billede

Handelskarakterer på xboxlife.dk: http://www.xboxlife.dk/profile/3798
Ceerial
Niveau 2
 
Indlæg: 120
By: Amager


Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Vreki » søn 22 mar 2020 11:37

Ceerial skrev:Ja, det er sgu nok mest i lyset af sidste generation jeg er lidt skuffet, hvilket jeg betragter lidt som en guldalder for gaming, selvom det måske stadig er lidt for tidligt at kalde det.


Det er ikke tilfældigvis sådan at PS3 er den konsol du er opvokset med spillemæssigt? :D
Jeg syntes tit man opfatter den periode hvor man først blev introduceret til noget som "Guldalder", det kan gælde både spil, film, musik og andre ting.

Jeg har selv gået en lang og snoet vej fra C64 -> Amiga500 -> PC -> Xbox -> Wii -> PC -> PS4
Det er de første to jeg husker som guldalder, hvor spillene var originale og ikke bare "MereAfDetSAmme 5, Collectors Edition"
Men når jeg en gang imellem prøver de gamle spil i emulator eller lignende så finder jeg hurtigt ud af at det ikke er noget der kan holde mig fanget ret længe i dag. Det der var et 10/10 spil dengang vil være en middelmådig telefon-app idag.

Der er masser af gode spil for enhver smag til PS4, og muligheden for indie-spil har givet konsollen et skud af kreativitet som manglede da det var de store selskaber der havde monopolet.

Hvad betyder det så om man for 10 år siden havde spil der fik en højere score? Er det overhoved de samme kriterier der bliver anvendt i dag, det er vel også en ny generation af folk der skriver anmeldelserne?
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307

+1

Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Erroneus » søn 22 mar 2020 13:39

Personligt er jeg ikke typen der gider spille de gamle spil, medmindre de har været igennem god remaster (ps. spil Black Mesa på PC, super godt udført), derfor er jeg også ret ligeglad med bagudkompabilitet længere tilbage end PlayStation 4, når vi f.eks. snakker PlayStation 5.

Der er ingen tvivl om at nogle spil holder ikke i dag og de ting vi ser i moderne spil, er jo helt fantastisk flot udført. Men når jeg kigger på mine egne favorit spil, er der en ting som går igennem, det er en god historie og derfor har jeg stadigvæk mange favorit spil fra sidste generation.

Hov jeg glemte helt at Cyberpunk 2077 udkommer senere i år, det kan også blive noget helt specielt. Selv om jeg dog nok ender med at gemme det til PlayStation 5, da det ligner et spil der godt kan lide mere hardware :)
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Ceerial » søn 22 mar 2020 18:36

Vreki skrev:
Ceerial skrev:Ja, det er sgu nok mest i lyset af sidste generation jeg er lidt skuffet, hvilket jeg betragter lidt som en guldalder for gaming, selvom det måske stadig er lidt for tidligt at kalde det.


Det er ikke tilfældigvis sådan at PS3 er den konsol du er opvokset med spillemæssigt? :D
Jeg syntes tit man opfatter den periode hvor man først blev introduceret til noget som "Guldalder", det kan gælde både spil, film, musik og andre ting.

Jeg har selv gået en lang og snoet vej fra C64 -> Amiga500 -> PC -> Xbox -> Wii -> PC -> PS4
Det er de første to jeg husker som guldalder, hvor spillene var originale og ikke bare "MereAfDetSAmme 5, Collectors Edition"
Men når jeg en gang imellem prøver de gamle spil i emulator eller lignende så finder jeg hurtigt ud af at det ikke er noget der kan holde mig fanget ret længe i dag. Det der var et 10/10 spil dengang vil være en middelmådig telefon-app idag.

Der er masser af gode spil for enhver smag til PS4, og muligheden for indie-spil har givet konsollen et skud af kreativitet som manglede da det var de store selskaber der havde monopolet.

Hvad betyder det så om man for 10 år siden havde spil der fik en højere score? Er det overhoved de samme kriterier der bliver anvendt i dag, det er vel også en ny generation af folk der skriver anmeldelserne?


Jeg ved godt det er utroligt historieløst og kalde sidste generation for en "guldalder".

Min første konsol var vel en Sega Saturn og arcade spil, derefter har skiftet en del mellem Nintendo, Playstation og Xbox. Så jeg har været i gang siden midt-90'erne.

Egentligt betyder det her med anmeldelser heller ikke så meget nej, men oplevede bare et utroligt boom i gode titler sidste generation, som jeg ikke har oplevet samme måde denne omgang. Måske er jeg også bare blevet ældre, og er svære ved at imponere og finder ikke helt længere den samme barnlige glæde ved mange titler.

Mange holder vel arcade spil dagene og de tidlige Nintendo konsoller som helt specielt, hvilket det utvivlsomt var, også for mig. Jeg synes stadig bare at mængden af gode titler sidste generation var ganske imponerende, og noget man måske kan se tilbage på om nogle flere år. Jeg vil ikke huske tilbage på generation på samme måde, udover nogle enkelte titler som RDR2.

Gamle spil og nye spil tåler sjældent sammenligning, men hvis man tager dem for, hvad de betød dengang, synes jeg også at ældre generationer havde et bredere udvalg af banebrydende titler.

At et spil som Horizon bliver sat på en pedestal som noget unikt og specielt synes jeg egentligt siger meget. For mig var det var et sammenkog af en masse ideer fra andre spil, og eksekveret meget godt. Men heller ikke meget mere end det.

Derudover har jeg spillet en del remasters denne generation, såsom The Last of Us og Bioshock the collection, og jeg synes faktisk mange af de titler stadig holder lige så godt som mange af de nye spil.

Igen må jeg også sige at det ikke er fordi PS4 mangler gode spil, langt fra. Mine forventninger var nok bare lidt større.

Cyberpunk og The Last of Us part 2 kan dog nå redde helhedsindtrykket på målstregen.
Billede

Handelskarakterer på xboxlife.dk: http://www.xboxlife.dk/profile/3798
Ceerial
Niveau 2
 
Indlæg: 120
By: Amager


Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf BizzyVaping » søn 22 mar 2020 19:33

Erroneus skrev:Personligt er jeg ikke typen der gider spille de gamle spil, medmindre de har været igennem god remaster (ps. spil Black Mesa på PC, super godt udført), derfor er jeg også ret ligeglad med bagudkompabilitet længere tilbage end PlayStation 4, når vi f.eks. snakker PlayStation 5.

Der er ingen tvivl om at nogle spil holder ikke i dag og de ting vi ser i moderne spil, er jo helt fantastisk flot udført. Men når jeg kigger på mine egne favorit spil, er der en ting som går igennem, det er en god historie og derfor har jeg stadigvæk mange favorit spil fra sidste generation.

Hov jeg glemte helt at Cyberpunk 2077 udkommer senere i år, det kan også blive noget helt specielt. Selv om jeg dog nok ender med at gemme det til PlayStation 5, da det ligner et spil der godt kan lide mere hardware :)


Samme her.

Jeg ville langt hellere have at bagudkompatibilitet blev helt droppet, og at den tid, energi og penge, som de lægger i det, i stedet blev brugt på at optimere andre steder. (Eller at konsollen måske bare kunne sælges til en lavere pris)

At folk stadig gider sidde og spille Ps1, ps2 eller ps3 spil kommer jeg aldrig til at forstå.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Erroneus » man 23 mar 2020 00:09

Ceerial skrev:At et spil som Horizon bliver sat på en pedestal som noget unikt og specielt synes jeg egentligt siger meget. For mig var det var et sammenkog af en masse ideer fra andre spil, og eksekveret meget godt. Men heller ikke meget mere end det.

Hos mig, var det historien i spillet som skubbede det fra et rigtig godt spil, til et fantastisk spil. Men hvis man ikke blev fanget af historien, så kan jeg godt se hvorfor man mener det er mere middelmådigt.
Jeg ser frem til de laver en 2'er, men jeg får svært ved at se hvordan de kan lave et spil med en lige så interessant historie, nu hvor den store baggrundshistorie er afsløret.

God of War 2, eller hvad de vil kalde det, får lidt samme problem.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Maethiel » man 23 mar 2020 03:00

At jeg til dato stadig har GTA V som mit yndlingsspil på ps4, siger vist det hele om 8. Gen for mit vedkommende.

7. Gen havde for mig, flere mesterværker, men det er vel alt sammen subjektivt?

Lige nu ser jeg bare frem til GTA 6 og et nyt L.A. Noire (not gonna happen, i know, sadly)....
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar

Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Da Senzai » tirs 24 mar 2020 08:26

Jeg synes ikke, at denne generation har været skuffende, men jeg spillede bestemt flere forskellige og meget gode spil i sidste generation.

Der kom flere af 'min slags spil' i sidste generation og af hvad jeg vil kalde bedre spil.

Men, når det så sagt, så har jeg også selv ændret mig. Jeg har slet ikke samme energi og lyst til at spille video-spil som før og giver derfor ikke ligeså mange spil en fair chance. Jeg er også træt af, at når jeg endeligt gør, så er online dødt og spillet derfor penge ud ad vinduet. Så når der endeligt kommer et godt spil, så springer jeg over.

Jeg betragter ikke mig selv længere som en, der spiller videospil i ordets brede forstand. Nej. Jeg spiller bare Rocket League.
Billede
Da Senzai
Niveau 6
 
Indlæg: 1771
By: København

+1

Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf Maethiel » tirs 24 mar 2020 15:51

Da Senzai skrev:Jeg synes ikke, at denne generation har været skuffende, men jeg spillede bestemt flere forskellige og meget gode spil i sidste generation.

Der kom flere af 'min slags spil' i sidste generation og af hvad jeg vil kalde bedre spil.

Men, når det så sagt, så har jeg også selv ændret mig. Jeg har slet ikke samme energi og lyst til at spille video-spil som før og giver derfor ikke ligeså mange spil en fair chance. Jeg er også træt af, at når jeg endeligt gør, så er online dødt og spillet derfor penge ud ad vinduet. Så når der endeligt kommer et godt spil, så springer jeg over.

Jeg betragter ikke mig selv længere som en, der spiller videospil i ordets brede forstand. Nej. Jeg spiller bare Rocket League.


Du rammer hovedet på sømmet her. Tror at jeg, ligesom dig, er blevet ældre og mere picky med hvad jeg prøver af spil. Sjov vinkel.

Det kunne være sjovt hvis man kunne prøve at være 10-15 år yngre, og så gennemgå ps4 tiden igen. Måske man så havde en helt anden mening om generationens spil :D
Billede

Casual trophyhunter <3
Maethiel
Niveau 5
 
Indlæg: 918

Brugeravatar
+1

Re: Har den ottende konsol generation ikke været lidt skuffe

Indlægaf BizzyVaping » ons 25 mar 2020 11:54

Jeg har faktisk tit tænkt på, at hvis jeg var barn i dag, så er jeg ikke sikker på, at jeg nogensinde ville være begyndt på sport og generelt havde jeg nok til en ekstremt grad haft en inaktiv barndom.

Da jeg var barn var det Amiga og NES der var det førende, og selvom det da var sjovt, så var det hele alt for ensformigt dengang til, at det var noget jeg gad bruge en hel eller en halv dag på. Så avanceret som grafik og gameplay er blevet i dag, så kan jeg dog sagtens forestille mig, at jeg nok ville have brugt væsentligt mere tid på gaming end på fysisk aktivitet, hvis jeg var barn i dag.

Samme hvis netflix og diverse andre streaming tjenester havde været tilgængelige dengang.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922



Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster