Forum

PlayStation 5 - Debattråd

Generelt snak om Playstation og services.

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf BizzyVaping » lør 21 nov 2020 21:12

Erroneus skrev:PlayStation har opdateret https://blog.playstation.com/2020/11/09 ... imate-faq/

Does PS5 support VRR?
PS5 hardware supports Variable Refresh Rate (VRR) through HDMI 2.1. After a future system software update, PS5 owners will be able to use the VRR feature of compatible TVs when playing games that support VRR


For dem som ikke kender til VRR, så er det en teknik der gør at skærmen ændrer HZ på skærmen efter spillet FPS. Det er brugbart til spil som ikke kan holde sin framerate, f.eks. spil der sigter efter 120FPS, men ikke helt kan holde de 120FPS. Når spil og skærm kører samme FPS/HZ, så opfanges det mere stabilt.

Nvidia har haft en tilsvarende funktionalitet igennem en del år, som de kalder Gsync. VRR er er en del af den officielle HDMI 2.1 standard, og kræver at tv'et understøtter det. Xbox understøtter allerede VRR og der har godt nok været lidt problemer med det her ved lanceringen af Series X, men det har mere været fordi tv producenterne skal have 100% styr på HDMI 2.1 standarden.


Jeg vil med næsten sikkerhed garantere at VRR allerede er slået til i Black Ops: Cold War.

Jeg har kun spillet Cold War i 120hz mode på ps5, og har ingen screentearing set, på trods af at spillet skulle ligge og ryge op og ned imellem 110 og 120 frames nærmest konstant ifølge de tests der er ude.

Men kan måske tænkes at udviklerne har en eller anden måde at implementere det på et spil til spil basis trods det ikke er bagt ind i maskinen endnu.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » lør 21 nov 2020 23:33

Jeg kan 100% sikkerhed sige dig at VRR ikke er slået til, det er pt. ikke understøttet, det er blevet testet rundt omkring. Og udviklerne kan ikke indbygge VRR support i deres spil, det skal understøttes af selve hardwaren. Tearing er betydeligt sværere at fange når man snakker oppe over 100 FPS, og så er det ikke tydeligt med COD's engine.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf OmarE » søn 22 nov 2020 00:08

Er man sikker på at det her virker til PS5 når Elgiganten reklamere med det?
https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... lsrc=aw.ds
OmarE
Niveau 4
 
Indlæg: 615


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » søn 22 nov 2020 00:13

OmarE skrev:Er man sikker på at det her virker til PS5 når Elgiganten reklamere med det?
https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... lsrc=aw.ds

Nej det ved man ikke og Elgiganten skulle have et spark i hovedet for det :lol:

Ud fra de udtalelser som Mark Cerny (arkitekten af PS5) har lavet, så burde WD SN850 og Samsung 980 Pro være hurtige nok, MEN man ved det ikke med sikkerhed pt., også fordi det drejer sig også om at den SSD der sidder i PS5 har nogle ekstra funktioner, som alm NVMe SSD'er ikke har, hvilket derfor kræver de er lidt hurtigere.

I øvrigt så kan den fås til 1599 hos Proshop, men jeg vil ikke anbefale at købe noget, før Sony har meldt ud hvilken virker. Og pt. kan man ikke engang smide noget i, fordi funktionaliteten med at udvide pladsen via intern M2 slot er ikke aktiveret pt.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf OmarE » søn 22 nov 2020 00:20

Erroneus skrev:
OmarE skrev:Er man sikker på at det her virker til PS5 når Elgiganten reklamere med det?
https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... lsrc=aw.ds

Nej det ved man ikke og Elgiganten skulle have et spark i hovedet for det :lol:

Ud fra de udtalelser som Mark Cerny (arkitekten af PS5) har lavet, så burde WD SN850 og Samsung 980 Pro være hurtige nok, MEN man ved det ikke med sikkerhed pt., også fordi det drejer sig også om at den SSD der sidder i PS5 har nogle ekstra funktioner, som alm NVMe SSD'er ikke har, hvilket derfor kræver de er lidt hurtigere.

I øvrigt så kan den fås til 1599 hos Proshop, men jeg vil ikke anbefale at købe noget, før Sony har meldt ud hvilken virker. Og pt. kan man ikke engang smide noget i, fordi funktionaliteten med at udvide pladsen via intern M2 slot er ikke aktiveret pt.


Tak for er hurtigt svar! Jeg holder mig tilbage så, indtil Sony melder noget ud. Skal ikke have noget dyrt grej jeg ikke kan bruge til noget.
OmarE
Niveau 4
 
Indlæg: 615


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Slimjay DK » søn 22 nov 2020 00:59

Der mangler lige en feature der spørger om man vel installere PS4 versionen af et spil, når nu PS5 versionen allerede ligger der.

AC : Valhalla PS4 Disc versionen med gratis upgrade til PS5, ved jeg gør det. Så snart skiven har været ude, og PS4 versionen af spillet ikke ligger der, så installerer den det i baggrunden i mens man spiller PS5 versionen man har upgraded til. Yderst belastende :evil:

Dog er det rart at man kan vælge at alle PS4 spil skal installeres på den eksterne harddisk.
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Slimjay DK » søn 22 nov 2020 01:04

Erroneus skrev:
philipnielsen93 skrev:Lidt overraskende at de laver en fin fjernbetjening med dedikeret Disney+ knap på men appen er ikke engang opdateret til 4k endnu #-o

Jeg lod mærke til der kom en opdatering til app'en her i dag, har du tjekket om Disney har fået det tilføjet nu?
Mener den nye udgave hedder 2.18

Har ikke fået sat login op på den, da jeg bruger Disney+ app'en i mit tv.


Medmindre opdateringen er kommet i dag, så nej.

Testede i går .. ingen 4k ingen dolby atmos, alt i alt den samme app som på PS4.
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Slimjay DK » søn 22 nov 2020 01:05

MrGlennDK skrev:Min ps5 gik i sort idag, blev tændt igen på maskinen der var en fejl på extren harddisk USB, så jeg fjernede den sikkert på ps5 menuen, indtil det bliver fixet..

Andre som har haft det problem?


Nope, min spinder fint endnu .
Billede
PS5 / PS4 Pro / PS3 / PS2 / PSX / PSP / Vita / Vita TV / Series X / ONE X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn
Slimjay DK
Niveau 7
 
Indlæg: 2454


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf MrGlennDK » søn 22 nov 2020 01:19

Slimjay DK skrev:
MrGlennDK skrev:Min ps5 gik i sort idag, blev tændt igen på maskinen der var en fejl på extren harddisk USB, så jeg fjernede den sikkert på ps5 menuen, indtil det bliver fixet..

Andre som har haft det problem?


Nope, min spinder fint endnu .


Har hellere ikke været noget siden jeg tog usb harddisk ud , håber det bliver fixet inden længe
MrGlennDK
Niveau 5
 
Indlæg: 1184
By: Haderslev


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Megajohn » søn 22 nov 2020 11:02

Uden at tale for meget konsolkrigssnak, så er jeg da alligevel imponeret over, at ps5eren performer en anelse bedre end Series X, hvis man skal tro Digital Foundry. Jeg havde nok forventet det lidt omvendt. Ikke fordi det er så vigtigt , men det er da alligevel pudsigt, når den på papiret har færre kræfter end Series X.
Megajohn
Niveau 2
 
Indlæg: 139
By: Greve


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » søn 22 nov 2020 11:43

Megajohn skrev:Uden at tale for meget konsolkrigssnak, så er jeg da alligevel imponeret over, at ps5eren performer en anelse bedre end Series X, hvis man skal tro Digital Foundry. Jeg havde nok forventet det lidt omvendt. Ikke fordi det er så vigtigt , men det er da alligevel pudsigt, når den på papiret har færre kræfter end Series X.

Det er lidt overraskende ja. Det kan være fordi at udviklerne ikke har fået helt styr på XSX, men det kan også være fordi at PS5 bare er en bedre balanceret maskine, hvor brugen af flere dedikeret chips til funktioner, gør at CPU og GPU'en kan bruges fuldt ud på grafik og afvikling af spilkode. Det er for tidligt at sige præcist, men vigtigst af alt, så virker de 2 konsoller til at være meget ens i performance, hvilket er optimalt, fordi det burde betyde mindre arbejde for udviklerne, som så kan fokusere på andre ting.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+2

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf BizzyVaping » man 23 nov 2020 06:20

Erroneus skrev:Jeg kan 100% sikkerhed sige dig at VRR ikke er slået til, det er pt. ikke understøttet, det er blevet testet rundt omkring. Og udviklerne kan ikke indbygge VRR support i deres spil, det skal understøttes af selve hardwaren. Tearing er betydeligt sværere at fange når man snakker oppe over 100 FPS, og så er det ikke tydeligt med COD's engine.


Det er muligt du har ret. Hvis jeg deaktivere G-sync på PC får jeg dog stadig meget synlig screentearing selv helt oppe ved 165fps.

På AC: Valhalla har jeg bemærket et par tilfælde hvor der var screentearing, hvilket også er grunden til jeg har været overbevist om, at det på en eller anden måde var aktiveret i Cold War, da jeg intet har set der i.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf cph_game_master » man 23 nov 2020 12:48

lige et 1st world problem.. Når systemnavigeringslyde er slået fra i indstillinger, er lyden for trofæer så stadig også lydløse, ligesom de er på PS4? Irriterende når man ELSKER trofælyden men HADER bip lyden i brugerfladen!
Billede
cph_game_master
Niveau 5
 
Indlæg: 803
By: Kastrup


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf famulor » man 23 nov 2020 13:03

Megajohn skrev:Uden at tale for meget konsolkrigssnak, så er jeg da alligevel imponeret over, at ps5eren performer en anelse bedre end Series X, hvis man skal tro Digital Foundry. Jeg havde nok forventet det lidt omvendt. Ikke fordi det er så vigtigt , men det er da alligevel pudsigt, når den på papiret har færre kræfter end Series X.
Digital Foundry har også selv været ude og sige at de er sikre på det er pga devtools som folk ikke har fået helt styr på endnu.
famulor
Niveau 1
 
Indlæg: 91
By: Herfølge


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Lupimotion » man 23 nov 2020 16:56

Jeg var simpelthen den heldige vinder af Danmarks første PS5 der krævede reparation. Fik den på release og satte den til.
Ét minut efter at være blevet tændt fryser billedet kortvarigt og jeg får sort skærm, med lyd der spiller i et sekund hvert halve minut. Alt troubleshooting er forsøgt og maskinen blev fredag morgen sendt til Sony og jeg er nu i venteposition på ubestemt tid. Så helt igennem dårlig oplevelse jeg har haft.
Lupimotion
Niveau 0
 
Indlæg: 47
By: København


ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron