Forum

PlayStation 5 - Debattråd

Generelt snak om Playstation og services.

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Marddos » lør 26 dec 2020 12:48

Vil det være nødvendigt med et netværkskabel? Begge maskiner er koblet op til WiFi og det er vel det samme - dog ikke lige så hurtigt/stabilt.
Billede
Manchester United <3
Marddos
Niveau 4
 
Indlæg: 540


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf klatzen » lør 26 dec 2020 14:20

Et måske skævt spørgsmål. Hvis nu man køber ps4 versionen af et spil, med mulighed for en ps5 opgradering. Er denne opgradering så låst til første bruger der downloader den? Eller følger den disken, således man kan sælge spillet igen når man er done med det? :-)
Billede
klatzen
Niveau 4
 
Indlæg: 438


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » lør 26 dec 2020 20:41

Marddos skrev:Vil det være nødvendigt med et netværkskabel? Begge maskiner er koblet op til WiFi og det er vel det samme - dog ikke lige så hurtigt/stabilt.

Samme netværk kan også bruges, dvs. bare de er på samme WiFi.

Læs mere her: https://www.playstation.com/da-dk/suppo ... a-ps4-ps5/
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » lør 26 dec 2020 20:43

klatzen skrev:Et måske skævt spørgsmål. Hvis nu man køber ps4 versionen af et spil, med mulighed for en ps5 opgradering. Er denne opgradering så låst til første bruger der downloader den? Eller følger den disken, således man kan sælge spillet igen når man er done med det? :-)

Disken skal bruges for at spille PS5 udgaven. Men du kan godt sælge disken, og den næste bruger kan også hente en PS5 udgave.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+2

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Vreki » søn 27 dec 2020 15:00

Erroneus skrev:
klatzen skrev:Et måske skævt spørgsmål. Hvis nu man køber ps4 versionen af et spil, med mulighed for en ps5 opgradering. Er denne opgradering så låst til første bruger der downloader den? Eller følger den disken, således man kan sælge spillet igen når man er done med det? :-)

Disken skal bruges for at spille PS5 udgaven. Men du kan godt sælge disken, og den næste bruger kan også hente en PS5 udgave.


Jeg tror ikke jeg har oplevet at disken til et PS spil på nogen måde er blevet låst til kontoen, jeg er ikke engang sikker på at at de har en unik ID .
Nogen gange er der bonusmateriale eller lignede som bliver knyttet til ens konto, men så kommer det som en separat kode.
Med de par spil jeg indtil videre har opdateret fra PS4 til PS5 er det sket som et gratis download der til gengæld kræver at disken er sat i.

På PC har jeg derimod oplevet at de har været "smarte" og selve spillet kom som en kode der skulle registeres hos Steam, så det reelt var et digitalt køb med installationsmedie :(
Vreki
Niveau 7
 
Indlæg: 2307


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf klatzen » søn 27 dec 2020 15:05

Vreki skrev:
Erroneus skrev:
klatzen skrev:Et måske skævt spørgsmål. Hvis nu man køber ps4 versionen af et spil, med mulighed for en ps5 opgradering. Er denne opgradering så låst til første bruger der downloader den? Eller følger den disken, således man kan sælge spillet igen når man er done med det? :-)

Disken skal bruges for at spille PS5 udgaven. Men du kan godt sælge disken, og den næste bruger kan også hente en PS5 udgave.


Jeg tror ikke jeg har oplevet at disken til et PS spil på nogen måde er blevet låst til kontoen, jeg er ikke engang sikker på at at de har en unik ID .
Nogen gange er der bonusmateriale eller lignede som bliver knyttet til ens konto, men så kommer det som en separat kode.
Med de par spil jeg indtil videre har opdateret fra PS4 til PS5 er det sket som et gratis download der til gengæld kræver at disken er sat i.

På PC har jeg derimod oplevet at de har været "smarte" og selve spillet kom som en kode der skulle registeres hos Steam, så det reelt var et digitalt køb med installationsmedie :(


Det jeg lidt frygtede var at de her gratis opdateringer virkede som netop DLC hvor de er, når først de er downloadet, er låst til kontoen. Men det lader ikke til at være tilfældet hvilket er awesome! :)
Billede
klatzen
Niveau 4
 
Indlæg: 438


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Marddos » søn 10 jan 2021 02:44

Jeg var lige inde for at tjekke mit systemlager og kan se, at det næsten er fyldt op på trods af, jeg egentlig ikke har specielt mange spil installeret på maskinen.

Jeg opdager så, at både Miles Morales og Sackboy er installeret med både PS4 og PS5 versionerne (har fysiske PS4-udgaver).

Kan man uden at ødelægge noget slette PS4-versionen og stadigvæk spille spillet i den optimale udgave eller er der noget, jeg skal være opmærksom på?

Sjov lille detalje ift. filstørrelserne:
Miles Morales PS4 på 57,23 GB, hvor PS5 fylder 39,15 GB
Sackboy PS4 på 35,20 GB, hvor PS5 fylder 30,88 GB

En anden ting, der også fylder en del hos mig er "Andre" punktet under lageret. 96,87 GB lige nu og jeg aner ikke, hvad det er. Det er ret voldsomt.
Billede
Manchester United <3
Marddos
Niveau 4
 
Indlæg: 540


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf BizzyVaping » søn 10 jan 2021 06:27

Marddos skrev:Jeg var lige inde for at tjekke mit systemlager og kan se, at det næsten er fyldt op på trods af, jeg egentlig ikke har specielt mange spil installeret på maskinen.

Jeg opdager så, at både Miles Morales og Sackboy er installeret med både PS4 og PS5 versionerne (har fysiske PS4-udgaver).

Kan man uden at ødelægge noget slette PS4-versionen og stadigvæk spille spillet i den optimale udgave eller er der noget, jeg skal være opmærksom på?

Sjov lille detalje ift. filstørrelserne:
Miles Morales PS4 på 57,23 GB, hvor PS5 fylder 39,15 GB
Sackboy PS4 på 35,20 GB, hvor PS5 fylder 30,88 GB

En anden ting, der også fylder en del hos mig er "Andre" punktet under lageret. 96,87 GB lige nu og jeg aner ikke, hvad det er. Det er ret voldsomt.


Ja det kan du godt. Hvis du vælger Ps4 versionen, og sletter den, så påvirker det ikke Ps5 versionen på nogen måde.

Har haft samme problem med assassins creed valhalla. Hvis jeg har haft disken siddende i Ps5en et stykket tid (Ps4 disk) så ender det før eller siden med, at jeg en dag starter maskinen og Ps4 versionen er installeret igen sammen med Ps5 versionen.

Det er sket 3 gange med valhalla hos mig.

Angående filstørrelserne så er det nok pga måden data læses fra harddisken. Erroneous herinde fra har snakket i flere posts. Det er noget med at pga harddisken i Ps4 er den langsomme gamle type, og måden de læser data. De filer der bruges meget bliver kopiret mange gange på harddisken, så de hurtigere kan findes og dermed bringe loadtid lidt ned (Det resultere så i større disk forbrug)

"Andre" delen må være styresystemet, det fylder jo også lidt.
BizzyVaping
Niveau 5
 
Indlæg: 922

+2

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » søn 10 jan 2021 12:47

Det er sjovt nok blive ramt af det problem med at PS4 spil bliver installeret og andre gør ikke. Jeg har overhovedet ikke været ramt af det, og har da spillet nogle PS4 spil fra disk på min PS5, hvor jeg har kørt PS5 udgaverne, bl.a. Valhalla. Men det er så nok derfor, det ikke bare er fixed med det samme, pga. det rammer lidt tilfældigt.

Og yes ang. filstørrelse, der er ikke behov for duplikat data i PS5 udgaverne, da SSD'en er ligeglad med hvor data ligger i forhold til hvor hurtigt den kan tilgå det, men en roterende harddisk som der sidder i PS4 er ikke, og derfor ligger visse ting i PS4 spil mange gange igen, så data spillet skal bruge ligger i "klumper" og dermed hurtigt kan indlæse dem.
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Dasiima » man 11 jan 2021 10:46

Et lille tip: PS5'eren optager en ca 10 sekunders video hver gang du unlocker en Trophy, således at du kan se dit gameplay for hver Trophy du har fået. Man kan med fordel slå denne funktion fra og derved spare en del plads fremadrettet.
Billede
Dasiima
Niveau 2
 
Indlæg: 174
By: København

Brugeravatar

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Marddos » man 11 jan 2021 11:09

Tak for svar!

Jeg har fjernet PS4-versionerne og sparet en masse plads - det frigav også omkring 20GB vedr. "Andre"-lagerpladsen, så det er ved at give lidt mening for mig nu :)

Godt tip med videoerne ift. trofæerne - det må jeg også lige få set nærmere på!
Billede
Manchester United <3
Marddos
Niveau 4
 
Indlæg: 540


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Marddos » lør 16 jan 2021 17:19

Er der andre, der har problemer med at slette spil?

Jeg forsøgte at spille God of War tidligere, men kan ikke starte spillet. Ville så slette og geninstallere det (har det på disk), men når jeg vælger at slette, så kommer skærmen frem, hvor der står "Sletter" og "Sluk ikke for din PS5.", men den bliver aldrig færdig. Normalt går der lige et par sekunder, men der er gået flere minutter her.
Billede
Manchester United <3
Marddos
Niveau 4
 
Indlæg: 540


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf darkandel » lør 16 jan 2021 18:04

Marddos skrev:Er der andre, der har problemer med at slette spil?

Jeg forsøgte at spille God of War tidligere, men kan ikke starte spillet. Ville så slette og geninstallere det (har det på disk), men når jeg vælger at slette, så kommer skærmen frem, hvor der står "Sletter" og "Sluk ikke for din PS5.", men den bliver aldrig færdig. Normalt går der lige et par sekunder, men der er gået flere minutter her.

Ingen problemer her har selv lige slettet en masse : )
darkandel
Niveau 5
 
Indlæg: 806
By: 9400 Nørresundby


Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Marddos » søn 17 jan 2021 10:52

Jeg prøvede lige at lave en "hård genstart" af maskinen, hvor den lige fik renset sig selv og det har måske været løsningen, selvom det stadigvæk gik +15 minutter før spillet var slettet. Fik det dog installeret efterfølgende og det virker nu :)
Billede
Manchester United <3
Marddos
Niveau 4
 
Indlæg: 540

+1

Re: PlayStation 5 - Debattråd

Indlægaf Erroneus » ons 27 jan 2021 14:21

4K 60FPS support i The Division 2 den 2. februar 2021: https://twitter.com/JohanLnh/status/1354175369629356038
PS5 - PS4 Pro - PS VR v2 - Vita 3G - PS3 Slim - Switch - Wii - Ryzen PC
Billede
Erroneus
Skribent
 
Indlæg: 10985
By: Nyborg

+1

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster