Star Wars Battlefront II i strid modvind

Skrevet af: Hoder Jensen - 16. november 2017 - kl. 23:00
Del denne artikel:
20 4

En af årets største udgivelser er i morgen, men EA's nye Star Wars spil er løbet ind i strid modvind pga. problemer med pay2win og loot boxes. Vi giver vores mening og anbefaling med her.

Over de sidste par uger har Star Wars Battlefront II fået en del dårlig omtale og vi syntes at vi skylder vores vinkel på sagen, samt en anbefaling om man skal købe eller vente med det nye Star Wars spil.

Tilbage på årets E3 annoncerede Electronic Arts at Star Wars Battlefront II ikke ville indeholde noget season pass, men derimod gratis baner og udvidelser. Det blev naturligvis vel modtaget, også selv om det ret hurtigt blev gjort klart, at vi ikke vil få lige så meget gratis indhold, som de udgav af betalt indhold til det første spil.

Ved annonceringen lovede EA og den svenske udvikler DICE, som er ejet af EA, at spillet ikke ville indeholde pay2win elementer. Det var en bekymring, da spillet vil indeholde microtransactions, som skulle dække tabet for det manglende season pass. Nu her et halvt år efter, én dag før lanceringen af det meget ventet Star Wars spil, er Electronic Arts løbet ind i strid modvind, da EA ikke har kunne leve op til deres løfter. Spillet indeholder desværre pay2win elementer, sammen med et udviklings-system der ligger op til at man bruger penge på loot boxes, medmindre man har meget fritid til at grinde sig igennem spillet.

Det blev allerede opdaget i betaen at noget var galt, men her lovede EA at det vil blive justeret til i det endelige spil. Det endelige spil udkom her for en uge siden til anmeldere og ikke mindst via EA's egen service EA Access, og desværre har EA ikke forbedret meget fra betaen.

PSlife Share!

Hurtigt blev det gjort at klart at spillet stadigvæk indeholder store pay2win elementer, i form af star cards, som man kan købe sig til med rigtige penge. De her star cards indeholder ikke bare kosmetiske forbedringer, men alt lige fra bedre aim-assist til man kan dele betydeligt mere skade ud, og dermed opnå for store fordele via brug af ægte penge. Intet er dog eksklusivt til ting man køber med ægte penge, man kan opnå de samme fordele ved at spille spillet, men her fandt spillere med tidlig adgang hurtigt ud af at det vil kræve mange mange timers spil, at opnå de gode fordele og fordi det hele gemmer sig bag loot boxes, er der også en tilfældigheds faktor som spiller ind.

EA og DICE har forsvaret med at deres matcmaking system vil sørge for at parre folk i kampe med hinanden, som har tilsvarende kort, men det ser ikke helt ud til at virke endnu, og som man kan se fra understående video så har bedre star card en stor betydning. Samtidigt har DICE designet spillet, sådan at man kan se sin modstanders kort, bare så man ikke er i tvivl om hvad der er de gode kort, som man så må prøve at grinde eller betale sig til.



Men desværre har problemerne ikke stoppet der, da det også ret hurtigt blev gjort klart, at ikke nok med man skulle bruge lang tid på at låse op for de gode kort, så skulle man også bruge lang tid på at låse op for de ikoniske helte i spillet. Helte som Darth Vader og Luke Skywalker krævede omkring 40 timer spilletid hver, for at blive låst op. Det har EA dog ændret på, så nu er det nede på 10 timer for hver helt. Men der er også store begrænsninger på hvor meget man kan tjene af credits, hvilket betyder det tager lang tid at opnå nok credits. F.eks. er der en grænse for hvor mange credits man kan tjene i spillets arkade mode, som i øvrigt stadigvæk kræver man er online for at man oplåser credits. Yderligere så har ens resultater i en multiplayer delen ikke den store påvirkning på hvor mange credits man tjener, men derimod kigger spillet mere på hvor lang tid man har været i en kamp. EA har dog været ude og sige de vil justere denne problematik.

Men det bringer os til vores anbefaling, som er at man venter med at købe Star Wars Battlefront II. Som det er nu, så indeholder spillet nogle unfair pay2win elementer og det kræver alt for meget tid, at låse op for de sjove ting. EA har sagt at de vil justere det her til, men vi syntes at EA først skal levere de her ændringer og bevise de kan levere et vel balanceret spil, inden man vælger at give dem penge.

Udviklingen vi har set det seneste år med loot boxes i spil er bekymrende og selv om loot boxes kan fungere, så har vi desværre her endnu et eksempel på hvordan man ikke skal gøre det. Det er værd at bemærke at Need for Speed: Payback, som også er fra EA, har store problemer med loot boxes der ødelægger udviklingen i spillet, hvilket man kan læse i vores anmeldelse af spillet.. Vi har også en anmeldelse på vej af Star Wars Battlefront II, men vi kommer til at tage os ekstra god tid med spillet, pga. de her ændringer som EA kommer med og den unødvendige kompleksitet som spillet byder på med loot boxes og pay2win elementer.



Vi står ved en skillevej i spil, en hobby som mange af os holder meget af, en skillevej hvor vi som forbruger skal sige fra over fra firmaer som Electronic Arts der prøver at presse citronen. Vi risikerer at gå en fremtid i møde, hvor mange spil ikke vil være underholdene, medmindre man ligger ekstra penge for at gøre dem spilbare. Det hele sker oven i købet via loot boxes, der indeholder store elementer af gambling, som ikke er sundt for mange mennesker, specielt ikke i den yngre alder.

Ikke alle spil kan være "as a service", hvilket vil sige at ikke alle spil passer ind i en forretningsmodel der ligger sig op af f.eks. hvad Destiny har lykkedes med. Games as a service prøver at fastlåse spilleren i spillet længst mulig tid, for at trække mest mulig penge ud via microtransactions og udvidelser. Naturligvis vil alle spil heller ikke være det, men det er tydeligt at spil firmaerne gerne vil presse flere og flere og spil over i den kategori. Vi mener dog ikke at markedet kan bære det, der kan kun være en vis mængde store spil der følger den model. Der skal stadigvæk være plads til solide gode singleplayer oplevelser og traditionelle multiplayer løsninger, også selv om de spil måske ikke kan tjene lige så meget. Det er op til os forbrugere at "stemme med vores pengepung" og træffe sunde beslutninger, fordi hvis vi forsætter med at kaste penge efter pay2win og endeløse grind-spil, så vil de store spil firmaer blive ved med at udnytte den mulighed.

Giv din mening med, både her i og vores forum.

* Opdatering 1 *
EA har nu meldt ud, af de har midlertidigt deaktiveret muligheden for at bruge rigtige penge, som dermed fjerner spillets pay2win elementer. EA oplyser også at de vil bruge mere tid på at fin tune balancen i spillet.

Det er naturligvis en god nyhed at EA tager den her kritik til sig, men vores anbefaling står stadigvæk ved magt, at man venter og ser an hvad det ender med. Fordi lige så hurtigt de kan slå det fra, lige så hurtigt kan de slå det til og spillet har stadigvæk massive balance problemer, hvor det kræver alt for meget tid at låse op for de sjove ting.

* Opdatering 2 *
Vi ligger først en anmeldelse op af singleplayer delen, den forventes oppe søndag aften. Multiplayer anmeldelsen følger lidt senere, som nævnt kræver den lidt mere arbejde, pga. de her konstante ændringer.
Det skulle have fremgået af den oprindelige nyhed, det beklager vi.
Log ind og stem
4
Der er 4 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
Følg PSlife her