Gran Turismo 5 Prologue - del 1

Skrevet af: Bjørn Eriksen - 18. marts 2008 - kl. 15:54
Del denne artikel:
0 0
I torsdags fik jeg muligheden for at sidde bag rattet i en Ferrari F430. Selvom det kun var i et spil, var oplevelsen så realistisk, at jeg næsten(!) græd en tåre. Jeg havde nemlig fået lov at køre rundt i Gran Turismo 5 Prologue. Efter at have hentet den lidt over 1,8 GB store installationsfil ned fra PlayStation Network, var jeg klar til at prøve kræfter med den europæiske udgave. Der er visse forskelle i mellem de to udgaver og ud over den indlysende med sproget, byder den europæiske version også på splitscreen, ca. 30 ekstra biler og muligheden for at tune dem.

Det første der møder en når man starter spillet op er den nye og finpudsede menu. Ved første øjekast ligner det blot en ældre udgave, men ud over de nye ikoner kører der i baggrunden et slideshow med ens bil parkeret forskellige steder. Lige nu sidder jeg og kigger på min røde Ferrari F40, der er parkeret ude foran et højhus i Tokyo. For to minutter siden, holdte den ved ruinerne fra et gammelt slot i det sydlige England. Bilen hjælper selvfølgelig på det, men disse glidende billeder skaber en god stemning, der flere gange har fået mig til at glemme alt om selve spillet og dermed har jeg tabt kostbar køretid.


Menuen består af følgende punkter i nævnte rækkefølge: News, GT-TV, Online, Rankings, Arcade, 2 Player, Events, Garage, Dealership, Replay, Option, Manual, Save.

Da serveren har været nede hele tiden (bortset fra en enkelt time i lørdags), har det ikke været muligt at teste onlinedelen, som omfatter News, GT-TV, Online og Rankings. GT-TV er ellers steder hvor man henter alle sine bil videoer i fremtiden og derfor virker denne funktion lovende.
Spillet kommer med i alt seks baner: Eiger Nordwand, London City Track Fuji Speedway, Suzuka, Daytona International Speedway og High Speed Ring. De findes alle med to forskellige opsætninger. Man kan vælge at køre de fire første forfra eller bagfra, og de to sidste kommer med to forskellige layouts, der i det ene tilfælde skærer halvdelen af banen væk og i det andet tilføjer et par modbydelige sving lige efter hinanden.


I Arcadedelen kan man vælge alle seks baner fra start og skal dermed ikke tænke på at låse dem op senere i forløbet. Man vælger banens layout og hvilken type løb man vil køre. Der kan vælges i mellem en almindeligt løb, tidskørsel og drift. Dernæst kan man lave nogle løbs indstillinger inden man kører ud på banen. I et almindeligt løb kan man justere hvor hurtige de andre biler skal være i forhold til ens egen. Dertil kommer hjælpeline, der fortæller den mindre erfarne bilist hvor han skal køre, for ikke at ryge af banen. Hjælpelinierne har også bremseadvarsler, som er markeret med en passende hastighed i forhold til hvad man skal passere det pågælde sving med før man igen trykker på speederen. Er man typen der ikke kører med den blå linie, vil man sikkert også være interesseret i at ændre på gearskiftet(automatisk og manuel) Active Stability Management(on og off), Traction Control (0-10), kørefysisken (normal og professionel), Active Steering (off, mild og strong), der forhindrer overstyring samt muligheden for at skifte dæktype (3 slags til drift, 3 slags til sport og 3 til normal).

Indenfor et par dage vil jeg være klar med en længere artikel, hvor jeg går i dybden med nogle events, kigger på tre af mine favorit biler (mon ikke der har sneget sig en enkelt Ferrari derind) og så håber jeg at få adgang til tuning menuen. Den sidste låser man op ved at klare alle events og på nuværende tidspunkt er jeg 2 events fra dette. Sidst men ikke mindst giver jeg et par gode grunde til, hvorfor man skal købe Blu-ray versionen.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide dette preview..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.