Uncharted spiller som en blanding af Prince of Persia, Gears of War og Tomb Raider. Blandingen lyder måske ret unik, men det hele er en fornøjelig blanding, når man kaster sig rundt fra klippetop til klippetop, læner sig op af vægge og skyder vildt omkring sig og til sidst Tomb Raider elementerne med de forskellige gåder, man skal løse undervejs.
Vores jagt på skatten startede på toppen af en ruin af en gammel borg, og her begyndte vi at kravle op og ned af forskellige vægge for at komme ned i en dal, hvor vores videre vej var, og efter vi havde kravlet og svinget os i nogle klippestykker på siden er ruinen, ankom vi endelig til bunden af dalen.
Når man svinger sig fra afsats til afsats på ruiner og kæmper sig ned i dalen, spiller Uncharted meget som en realistisk udgave af Prince of Persia, Nathan hopper rundt, men han svinger ikke rundt som om det var det, han var født til, han virker langt mere realistisk, når han kun får fat i en kant med den ene hånd eller bruge overkroppen til at hage sig helt fast til den lille afsats, man har fat i. Disse små ting springer virkelig i øjnene, mens man spiller, og det er en fornøjelse at se, hvordan Naughty Dog har arbejdet med animationerne og personen Nathan.
For Nathan er ikke en super pumpet dræbermaskine, han er blot en helt almindelig mand på jagt efter en skat, så han opfører sig langt mere realistisk, og som en rigtig person ville gøre. Efter Nathan var landet i dalen, blev vi overrasket af nogle lejesvende, og her fik vi det demonstreret endnu engang. For mens Nathan løb mod hans skjul, dukkede han sit hoved og blev nærmest bange, mens kuglerne fløj om hovedet på ham.
Actiondelen i Uncharted fungerer rigtig godt, og det er en god blanding af det klassiske Tomb Raider gameplay, hvor man løber rundt og skyder, og så Gears of War delen, hvor man kan læne sig op ad vægge og lignende genstande, mens man kan skyde blindt rundt om væggen eller hoppe ud fra sit skjul og skyde.
De forskellige puzzles i Uncharted er bygget op omkring miljøerne, og at komme fra A til B i spillets miljøer er en hel gåde i sig selv med den opbygning, der er. For når man skal op af et tårn, rundt om det, så ind i tårnet og dernæst få fat i et reb inde i tårnet for at komme ned til bunden af tårnet, er det en forrygende oplevelse, når man endelig får lavet det korrekte hop og finder den vej rundt, som man aldrig havde opdaget før - den følelse af helt fantastisk og gør, at det at udforske miljøerne i Uncharted er en meget tilfredsstillende oplevelse.
Med Uncharted: Drakes Fortune har Naughty Dog for alvor forladt det nuttede fra Crash Bandicoot, og de beviser, at de kan håndtere actiongenren, og Uncharted kunne meget vel gå hen og blive et af de bedste Playstation 3 spil på konsollen, når spillet lander til efteråret, eksklusivt på Playstation 3.