9 Monkeys of Shaolin

Anmeldt af: Christian Mortensen - 20. oktober 2020 - kl. 21:05
1 0

9 Monkeys of Shaolin er inspireret af old-school beat ‘em ups fra 1990’erne - men det kniber lidt med at leve op til forbillederne. Læs vores anmeldelse af spillet her.

9 Monkeys of Shaolin kommer fra russiske Sobaka Studio og er et old-school beat ‘em up, inspireret af klassiske spil fra 1990’erne som Streets of Rage og Teenage Mutant Ninja Turtles. Men kan det på nogen måde måle sig med inspirationskilderne?

I 9 Monkeys of Shaolin tager man rollen som den kinesiske fisker Wei Cheng i hans jagt på de pirater, som angreb hans fredelige landsby og dræbte hans familie og venner. Cheng står hurtigt ansigt til ansigt med piraternes leder og da han blot er en simpel fisker, ender Cheng med at blive hårdt såret af den ulige kamp. En gruppe munke finder ham liggende døden nær på jorden og de tager ham med sig til deres kloster hvor de tager sig af ham, så han kan komme til hægterne igen.

Efter Cheng er kommet på benene, er han endnu mere opsat på hævn og munkene oplærer ham nu i deres ældgamle og unikke kampstile. Historien er ikke specielt interessant og de lange samtaler mellem Cheng og munkene, der driver historien fremad, er noget tunge at komme igennem. De kan dog heldigvis skippes, men så går man naturligvis glip af den historie som der trods alt er der.

Gameplayet er som i et klassiske side-scrollende beat ‘em up, hvor man skal kæmpe mod horder af fjender af forskellig sværhedsgrad. Kampsystemet er ganske velfungerende; man har en række standard-angreb som spark og slag med Chengs håndvåben (i starten en stor bambuskæp), en undvigemanøvre og man kan blocke hovedparten af fjendernes angreb. Munkene lærer Cheng at gøre brug af en indre energi i kroppen kaldet Qi og ved at gøre brug af denne, kan Cheng udføre specielle kraftige angreb.

Ved at gennemføre missioner låser man op for nye våben og beklædningsgenstande, som alle har forskellige egenskaber, der giver Cheng for eksempel mere styrke eller evnen til at forgifte fjenderne. Rundt omkring på banerne findes der massevis af kasser og tønder som skal smadres og inden i disse findes der ofte forskellige typer af te. For eksempel vil en grøn te heale Cheng en smule, den røde te vil gøre Chengs angreb ekstra kraftige i en kort periode og den gule te vil give Cheng ubegrænset Qi i en kort periode.

Gameplayet er simpelt men fungerer ganske fint og er flydende. Cheng kan i løbet af spillet udføre temmelig mange angreb og nogle fjender kan kun nedlægges for eksempel hvis man gør brug af Qi, som man ikke har voldsomt meget af. Som en ganske fin ting, kan hele spillet spilles i lokal co-op og det fungerer for det meste også fint, bortset fra i nogle enkelte levels, som er udformet sådan, at kameraet kun fokuserer på den ene spiller og derfor kan den anden spiller fare vild uden for skærmen hvis man ikke sørger for at holde sig tæt på hinanden.

Grafikken i 9 Monkeys of Shaolin er en sær blanding. Hver bane har sin egen unikke stil og farvetoning og det ser egentlig fint nok ud, men det er som om, at grafikken er underlig uskarp og nogle gange meget mørk. Der ud over vil man opleve at faldne fjender, våben og andre ting hænger og svæver i luften og fjender vil kunne falde halvt ind i vægge og andre omgivelser når de dør. Den visuelle side halter lidt og ser nogle gange underlig ud. Lydsiden er ganske fin, med et godt og passende kinesisk soundtrack, gode lydeffekter og fornuftige stemmer fra karaktererne.

Jeg havde set frem til 9 Monkeys of Shaolin, for jeg er fan af moderne beat ‘em ups med rødder i de gamle klassikere - jeg nød for eksempel det nye Battletoads til Xbox One, som også var et nyt spil baseret på et godt gammel beat ‘em up. Desværre er 9 Monkeys of Shaolin lidt en skuffelse, men når det er sagt, så skal det også siges, at det vigtigste i et beat ‘em up er kampsystemet og heldigvis er netop den del, det mest velfungerende i 9 Monkeys of Shaolin - så det trækker op.

Alt i alt er 9 Monkeys of Shaolin ikke det jeg havde håbet på. Jeg har lidt svært ved at gennemskue den visuelle side; er det et bevidst designvalg at grafikken har et lidt underligt udseende eller er det teknikken der halter? Desuden er det et ret kort spil, som indeholder fem kapitler som er forholdsvis hurtigt overstået. Man skal nok være en forholdsvis stor fan af klassiske beat ‘em ups for at føle at man har fået fuld valuta for de 219 kr. som spillet koster i PlayStation Store.
+ Velfungerende kampsystem, hurtige og flydende animationer
Ligegyldig historie, underlig grafisk stil, småfejl i grafikken
Grafik:6.5