A Plague Tale: Innocence

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 21. maj 2019 - kl. 16:52
Del denne artikel:
0 3

A Plague Tale: Innocence er en positiv overraskelse og det fortæller en gribende historie om to børns kamp for overlevelse i en verden af religiøse inkvisitioner og Den Sorte Død. Læs anmeldelsen her.

A Plague Tale: Innocence er et ambitiøst projekt fra den mindre franske udvikler Asobo Studio, som tidligere primært har fungeret som “coders for hire” på projekter for både Ubisoft, Disney og Microsoft. A Plague Tale: Innocence er det klart største projekt fra deres hånd.



Handlingen udspiller sig i Frankrig i år 1349 - et land som er plaget af både religiøse inkvisitioner, Hundredeårskrigen og ikke mindst Den Sorte Død; Pesten. Hovedpersonen, pigen Amicia de Rune, bor sammen med hendes forældre og hendes lillebror Hugo på et landsted et sted i Frankrig. Hugo har været syg siden fødslen og har for det meste været lukket inde på et kammer, mens hans mor har forsøgt at finde en kur mod hans sygdom. Det betyder også, at Amicia nærmest ikke kender sin bror - men det kommer hun til, da de to børn en dag bliver jaget på flugt. Mere vil jeg ikke afsløre her.

A Plague Tale: Innocence kan bedst betegnes som en stealth-eventyrspil. Spillet handler mest om at holde sig skjult og for hver en pris at beskytte Hugo. Da man blot er en helt almindelig pige, tager man aldrig for alvor kampen op mod inkvisitionens styrker, men skal i stedet forsøge at snige sig uset forbi vagter og soldater. Undervejs i spillet får man adgang til at crafte forskellige hjælpemidler, som gør det lettere at snige sig forbi vagter og for eksempel aflede deres opmærksomhed.



Men Inkvisitionen er langtfra den eneste fjende - og ej heller den farligste faktisk. Landet er nemlig overrende af millioner af rotter, der som bekendt var værter for den frygtede Pest. Rotterne vælter frem fra huller i vægge og fra deres underjordiske huler og danner store horder af sygdom og død omkring Amicia og Hugo.

Amicia finder dog hurtigt ud af at rotterne holder sig væk fra lys, så derfor skal man bruge fakler og andre lyskilder for at holde rotterne på afstand. Senere finder man også ud af, at rotterne er glade for kød - både dødt og levende kød, og det kommer der nogle ret makabre scener ud af. Opgaverne med at komme forbi rotterne kan være ganske opfindsomme og disse sekvenser fungerer faktisk bedre end selve stealth sekvenserne.



A Plague Tale: Innocence er endnu et godt eksempel på et spil, hvor hovedpersonerne ikke er toptunede dræbermaskiner. Amicia er en helt almindelig pige og det eneste hun er udstyret med, er en slangebøsse i lommen. Undervejs kan der samles forskellige ressourcer op, så man kan opgradere slangebøssen og gøre de to søskende i stand til at snige sig mere lydløst og lignende.

Men Amicia og Hugo forbliver hele vejen igennem spillet svage og udsatte og det er med til at højne spændingen, da man ikke kan lade være med at holde af dem. De to børn skal overleve og Hugos liv afhænger udelukkende af Amicia og hendes snilde. Det er en stor byrde for hende og det ser man også undervejs komme til udtryk i frustrationer fra hendes side. Asobo formår at skildre forholdet mellem de to søskende, som mod deres vilje bliver sendt ud på en farefuld færd og sat under et enormt pres, rigtigt fint.



Som spil, er A Plague Tale: Innocence måske ikke den helt store oplevelse. Spilmekanikkerne er simple og styringen kan være en smule klodset, specielt når det en sjælden gang skal gå lidt stærkt. Opgraderings-systemet er ret overfladisk og isoleret som spil er her ikke noget nyt og mange af gameplayets dele er tidligere gjort bedre andre steder.

Men som fortælling og ikke mindst som helhed, gør A Plague Tale: Innocence det rigtigt godt. Det er en gribende fortælling i en flot og dragende setting. Grafikken er mange steder direkte malerisk og på samme tid er det tydeligt, at det er en uhyggelig brutal verden, de to børn befinder sig i. Horderne af rotter er skræmmende er de er ganske godt lavet - så længe man ikke fokusere på en enkelt rotte, men ser i stedet på dem som en helhed, så er de uhyggeligt skræmmende.



Stemningen, historien og forholdet mellem Amicia og Hugo er klart spillets største styrke. De to børn kommer tæt på hinanden og det er dejligt at se, at de faktisk opfører sig som børn og nogle gange ryger i totterne på hinanden over de dummeste ting. Historien er fængende og settingen med brutale religiøse inkvisitioner og Den Sorte Død sat i kontrast til det smukke franske landskab, er med til at skabe en helt specielt stemning, som man ikke undgå at blive opslugt af.

A Plague Tale: Innocence er en fængende, smuk og skræmmende fortælling. Det er et lineært spil, som dog indbyder til en lille smule udforskning og alt efter hvor meget man gør det, er der omkring 10-12 timers spil gemt her - og det er en passende længde for et spil af denne type. Set isoleret som spil, er det ikke den store oplevelse, men som helhed, er det et spil, som har mere stemning og højere intensitet end de fleste andre spil.

A Plague Tale: Innocence er ude nu til PlayStation 4 og det kan købes på PlayStation Store til 399 kr., hvilket er en glimrende pris for et spil af denne kvalitet.
+ Smuk og brutal verden, glimrende fortælling, troværdige karakterer
Gameplayet er lidt overfladisk, kan blive lidt ensformigt
Gameplay:7.0
Grafik:8.5
Online:-
Holdbarhed:7.0
Overall 8.0
Log ind og stem
3
Der er 3 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.