A Way Out

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 23. marts 2018 - kl. 20:46
Del denne artikel:
1 4

Tag rollen som to straffefanger og bryd ud af fængslet i dette unikke co-op eventyrspil. Læs vores anmeldelse af A Way Out her.

Fra skaberne af Brothers - A Tale of Two Sons kommer nu co-op spillet A Way Out - og lige for at slå det fast med det samme; A Way Out er designet til at blive spillet af to spillere fra start til slut - og det kan ikke spilles alene.



Man kan enten spille side om side med en ven i sofaen eller med en ven online - og spiller man online, så behøver den anden spiller faktisk ikke engang at eje spillet, for at man kan spille sammen. For via Friend Pass, kan hvilken som helst af ens venner spille med og det foregår på den måde, at man kan invitere en af ens venner og har han eller hun ikke spillet, downloader modtageren en gratis demo og man kan nu spille hele spillet sammen. Det er en rigtig fin feature for et co-op spil - vi har dog hovedsageligt testet spillet side om side med en ven i sofaen - og det fungerer også fremragende.

I A Way Out tager man rollen som de to straffefange Leo eller Vincent. Leo Caruso er 36 år gammel og er vokset op på et børnehjem og faldt i en ung alder ud i en kriminel løbebane. Han er nu blevet idømt 8 års fængsel for væbnet røveri, overfald og for at have kapret en bil.



I fængslet støder han helt tilfældigt på Vincent Moretti, 43 år, der kommer fra en tryg opvækst, hvor han gik på college og fik arbejde i en bank. Udsigten til hurtige penge, fik ham dog ud i kriminalitet og han er nu idømt 14 års fængsel for bedrageri, underslæb og mord. Leo og Vincent finder hurtigt ud af, at de har et fælles mål og de bestemmer sig nu for, at bryde ud af fængslet - og de indser også hurtigt, at selvom de måske ikke er på julekort, så har de brug for hinanden hvis deres plan skal lykkedes.

A Way Out har den der helt specielle amerikanske fængselsfilm-stemning, som for eksempel Prison Break tv-serien også havde og sammen med de to karismatiske karakterer, Leo og Vincent, kan man ikke undgå at blive en lille smule forelsket i helt settingen.



A Way Out er som sagt udelukkende et spil for to spillere og det gør brug af såkaldt dynamisk split-screen. Det betyder, at det ene øjeblik kan skærmen være delt 50:50 vertikalt, det næste øjeblik kan den være delt 70:30, da der nu måske skal være lidt mere fokus på hvad den ene spiller foretager sig. Andre gange kan skærmen være delt horisontalt, mens man også oplever, at den ene spillers skærm overtage det hele i korte sektioner, hvor den anden spiller nu kan hjælpe den spiller som er i fokus på hele skærmen, med for eksempel at løse en puzzle. Der skiftes mellem disse inddelinger helt flydende og det fungerer imponerende godt.

Svenske Hazelight Studios har formået at skabe et unikt spil for to spillere, hvor mange af de opgaver man bliver udsat for, at skræddersyet til at to spillere skal arbejde sammen. Gameplayet kan gå fra simpel udforskning af omgivelserne, til puzzleløsning og til actionsekvenser og biljagter. Spillets helt store styrke er dog, når stærkt samarbejde ganske enkelt er påkrævet og et godt eksempel på det er, når de to gutter for eksempel skal hjælpe hinanden med at sparke en dør ind og time det med tordenbragene fra det uvejr, der hænger over fængslet, så fangevogterne ikke hører hvad de har gang i.



Et andet godt eksempel på et unikt samarbejde er i en sekvens, hvor Leo skal skrue toilettet løs i hans celle for at kunne grave sig ud af væggen bagved. Her skal den anden spiller, fra nabocellen, holde øje med patruljerende fængselsbetjente og give besked når en af disse nærmer sig, så Leo kan stoppe sit skumle foretagende, indtil betjenten igen har passeret cellen.

Et sidste godt eksempel som jeg vil fremhæve fra starten af spillet er, hvor de to fanger skal have fat i en skruetrækker i fængslets sygeafdeling. Både Leo og Vincent er blevet indlagt og nu skal Vincent forsøge at opfange sygeplejerskens opmærksomhed så Leo kan snige sig ud af sengen og ud fra rummet og senere skal Vincent fra sin sygeseng banke på et vindue ved siden at hans seng, så en fængselsbetjent rejser sig fra sin vagtpost, så Leo kan snige sig forbi og få fat i skruetrækkeren. På skrift kan det virke ret banalt, men det er eksekveret ganske godt.

Der er mange andre gode eksempler på samarbejde i A Way Out og det er ganske imponerende, at man i løbet af spillet aldrig skal foretage sig den samme aktivitet to gange. Det er en af design-filosofierne fra manden bag A Way Out, Josef Fares, der tidligere har udtalt, at en cool idé kun er cool første gang man oplever den. Hvis den bliver genbrugt for mange gange, forsvinder det coole og det bliver bare ordinært - og det bliver A Way Out aldrig. Det er en kreativitet man ikke ser så ofte i spilindustrien længere.



Det virker virkelig godt, når skærmen bliver delt i to og hver spiller bevæger sig rundt forskellige steder, for pludselig at møde hinanden og den ene stikker en lommelygte igennem et gitter til den anden spiller, som så kan komme videre på hans del af opgaven. De mange unikke samarbejds- og gameplay-mekanikker betyder så også, at de måske ikke alle er så godt implementeret som de burde. Det er der næsten ikke noget at sige til, men det kan til tider være en smule frustrerende, at blot det at gå i dækning eller styre en bil er noget kluntet udført. Det er dog ikke det helt store problem og det faktum at man hele tiden gør noget nyt og friskt overskygger den nogle gange lidt mangelfulde implementering.

A Way Out er bestemt ikke uden fejl og visse ting kunne have været gjort bedre, men det er dejligt friskt og bliver aldrig ensformigt. Der er stærk fokus på samarbejde og et af de få spil, som virkelig opfordre til co-op med en ven i sofaen - og da der er flere løsninger på de forskellige opgaver man kommer ud for, så kan spillet sagtens spilles mere end én gang.



Når man ser på A Way Out, så er det tydeligt at Josef Fares tidligere har været filminstruktør. Mellemsekvenserne er flot instrueret og ofte oplever man flotte og dramatiske kameravinkler og det hele får et anderledes film-look end de fleste spil har. Lero og Vincent er som taget ud af en B-film og de er to fede karakterer med store personligheder og de supplerer hinanden godt.

Rent teknisk fungerer A Way Out også fint. Omgivelserne er detaljerede, karaktererne er flotte og livagtige og hele præsentationen har et filmisk look. Lydsiden støtter godt op omkring den visuelle side, med et fint soundtrack og stemmeskuespillerne gør det fint, selv om dialogen nogle gange lyder som noget en 12 årig kunne have skrevet.

Som så mange andre historie-drevne spil, er A Way Out lige så meget en oplevelse og en fortælling som skal opleves, som det er et spil. Dog er der stor fokus på samarbejde i A Way Out, men der er også længere passager, hvor man blot lægger kontrolleren fra sig og lader historien udspille sig for øjnene af en.

A Way Out er en forfriskende oplevelse og det er bygget 100% med co-op i fokus - og det kan naturligvis mærkes - det er det måske nok mest originale co-op spil markedet i øjeblikket.

A Way Out kan købes på PlayStation Store for 239 kr.
+ Fed “jail break” stemning, originalt co-op gameplay, Leo og Vincent er to gode karakterer, kun ét spil er påkrævet for online co-op, stor variation
Ikke alle spilmekanikker fungerer lige godt, til tider direkte pinlig dialog
Gameplay:8.5
Grafik:8.0
Online:8.0
Holdbarhed:7.5
Overall 8.0
Log ind og stem
4
Der er 4 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.