Assassin's Creed IV: Black Flag

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 10. marts 2014 - kl. 19:24
1 0

Skib ohøj og en halv flaske rom. Assassin's Creed serien tager turen ud på de syv verdenshave, og dette med stor succes!

På den forrige konsolgeneration blev vi introduceret for en splinterny spilserie, som sidenhen har slået dybe rødder ned i gamernes bevidsthed. Som lejemorder har vi klatret over, flygtet fra, skjult os for og naturligvis også myrdet horder af tempelriddere, lige fra Altaïr i Mellemøsten, Ezio i Italien, Conner i USA og nu også Edward Kenway ved de Vestindiske Øer. Her tales der naturligvis om Assassin’s Creed serien, som nu er klar til sit indtog på den næste konsolgeneration.

Det er selvfølgelig fortsat Ubisoft der står bag Assassin’s Creed, og det er således også det hæderkronede spilstudie der sender spillets seneste udgivelse med tilnavnet ”Black Flag” på gaden, og hvis du leder efter mere snigmorderunderholdning, så kan du godt forberede dig på et eventyr af de store. Forbered også hellere familien på, at de ikke ser dig i en god uges tid.

For Assassin’s Creed er i sandhed et eksempel på, hvordan en spilserie kan gennemgå en forvandling, når udviklere lytter til fanskaren. Black Flag er nemlig alt det, som forgængerne gerne ville være, og nærmest et velfortjent klimaks på den fantastiske historie om tempelriddere og snigmordere. Dette skyldes flere nye spilmekanikker men også det faktum, at Assassin’s Creed serien med Black Flag endegyldigt tager springet ud i den open world tilgang, som spillet altid har været tiltænkt.

Historien omhandler Edward Kenway, en tidligere sømand som har besluttet sig for at kaste sig ud i pirateri, drevet af hans brændende ønske om at blive den mest velhavende mand i hjemlandet Wales. Nærmest ved et uheld kommer Kenway i nærkamp med en forræderisk snigmorder, og iført den karakteristiske snigmorderdragt kastes Kenway ud i en magtkamp mellem to ordener, større end hvad Kenways grådige sind kan kapere.

Spillet foregår delvist på land og delvist på vand. Hvor flådemekanikken ikke helt fungerede i Assassin’s Creed III, så er der for alvor kommet gang i løjerne i Black Flag. Kort tid inde i spillet får man fingrene i Kenways skib, Alliken, og herefter står det spilleren frit for at undersøge det Vestindiske Øhav. Og der er massevis af aktiviteter. Størstedelen af tiden vil man bruge på at nedkæmpe og plyndre spanske og engelske handelsskibe i flådekampe, som fungerer som underholdende små minigames, men man kan ligeledes finde uopdagede små øer med skatte, erobre stærkt befæstede forter eller hvad med at kaste sig i krig med legendariske skibe, blandt andet HMS Fearless og Sovereign. Med andre ord er der massevis at give sig til, og man bliver ikke træt af at sejle rundt lige med det samme.

Når man lægger til havn vil man hurtigt bemærke, at meget er ved det gamle gode jeg. Edward Kenway er en atletisk type, og klatrer ligesom sine forgængere nemt op af husmure, træer og andre forhindringer. Som i spillets 3. afsnit kan man nedlægge dyr, flå deres skind og fremstille stærkere rustninger og våben heraf, ligesom man også kan opgradere Alliken undervejs.

Missionerne ligner noget man har set før, og typisk skal man snigmyrde forskellige mål, aflytte samtaler eller skygge vigtige personer. Der er ikke så meget nyt under solen, men Ubisoft har altid været dygtige til at give tilpas meget afveksling til, at man aldrig synes at missionerne er trivielle, eller at man mangler diversifikation.

Det eneste kritikpunkt er Edwards bevægelser, som til tider godt kan være lige sprælske nok. Dette kommer som et resultat af ønsket om at gøre ham til en parkour mester, men det virker ærligt talt lidt tosset, at man ikke kan få Edward til at gå igennem en port, uden at han forsøger at forcere væggene i stedet. Det er dog langt hen af vejen et tilvænningsspørgsmål, og man vil efter få timer kende bevægelsesmønsteret.

Og så ser det hele altså godt ud, og det kører stabilt. Overgangen til PlayStation 4 har været god for Black Flag, og spillet kører glidende, uden nævneværdige grafiske udfordringer. Spillet fremstår dermed med en skarphed og detaljegrad, som man sjældent har set før. Hertil kan det tilføjes, at farvepaletten er anderledes sprælsk end de tidligere spil, og landskaberne fremstår frodige, farvefyldte og indbydende. Det er øjeguf, og man sætter pris på det fra ende til anden.

Det samme gør sig gældende for lydsiden, som huser alt fra små piratsange, til lækre sømandshymner og et generelt flot soundtrack. Det er ikke over the top og ej heller skuffende, men det er lige som det skal være, og Ubisoft ved hvordan man skaber en god stemning, både når det kommer til miljøets klang, herunder fuglefløjt og bølgeskvulp, og sange fra besætningen ombord, som gladelig skråler med på ”Drunken Sailor” på kommando. Man kan ikke lade være med at sende en venlig tanke til Hans Zimmer og hans kompositioner i Pirates of the Caribbean serie, og dette er bestemt positivt.

Apropos besætningen, så kan man undervejs hyre nye skibe til at søge missioner udenlands. Dette giver såvel ressourcer som penge, og man kan styre det hele fra Ubisofts udmærkede Companion App, der kan downloades gratis på iOS og Android.

Online kender de fleste Assassin’s Creed, og der er et væld af forskellige gamemodes. De typiske er deathmatch-lignende spiltyper, hvor man skal score points ved at nedlægge fjender på den helt rigtige snigmordermåde, uden selv at blive spottet og dræbt. Som noget nyt har Ubisoft indlagt en ny koorperativ gamemode kaldet Wolfpack. Her bliver man sat overfor en række forskellige opgaver såsom at beskytte kister, dræbe forskellige fjender eller undgå at blive skadet. Her får man virkeligt gavn af dialogen spillerne imellem, og man skal arbejde som et hold for at score toppoint.

Overordnet set er Assassin’s Creed IV Black Flag en fornøjelse. Der er timevis af underholdning i spillets singleplayerdel, som jeg gennemgik på knap 30 timer. Tillæg herudover en god multiplayerdel og du har alt det, en kold vinteraften kalder på, når du sidder og venter på at PlayStation 4’s spilkatalog langsomt men sikkert udbygges. Bravo Ubisoft, bravo!
+ Fantastiske gameplaytilføjelser, lækker og glidende grafisk oplevelse, timevis af underholdning.
Styringen af Edward er til tider en smule kejtet.
0