Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. november 2019 - kl. 17:30
0 0

De to gæve gallere Asterix og Obelix er tilbage i et nyt action-eventyr, der på papiret har alt hvad der skal til. Læs her i vores anmeldelse, hvordan det er endt ud.

Asterix og Obelix debuterede som tegneserie tilbage i 1959 og derfor fejrer de to gæve gallere deres 60 års fødselsdag i år. Det er blevet markeret med både med en ny tegneserie og en ny film - og i december sidste år, udgav Microids en remaster af PlayStation 2 spillet Asterix & Obelix XXL 2: Mission Las Vegum. Det var dog blot en appetitvækker til et helt nyt spil, Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir, som nu er udkommet.

Jeg har en alder, hvor jeg kan huske Tintin, Lucky Luke og Asterix & Obelix tegneserierne og de var de helt store hits på mit børneværelse. Derfor har vi endnu engang med glæde fundet de fodformede sandaler frem og har klasket romere i spandevis. Asterix & Obelix tegneserierne kan læses af personer i alle aldre, de yngre vil nyde den lette stil og de sjove karakterer, mens de voksne vil opdage de mange hentydninger til den virkelige verden og de små stikpiller til verdenshistorien, som ligger gemt under overfladen.

Det er værd at nævne, at dette nye spil hverken har noget med den nye tegneserie eller med den seneste film at gøre. Historien roterer omkring droiden Getafix, som en dag modtager en besked fra sin ven, øverste-præstinden i Thule, Hella Finidrir, som bøvler lidt med Julius Cæsars tropper. Hella beder sin ven om hjælp til at finde tre krystaller, som kan give uanede kræfter hvis de indsættes i en magisk bautasten.

Obelix får bautastenen på ryggen og nu drager vores to venner, Asterix og Obelix, sammen med hunden Idéfix, ud i Romerriget for at finde de tre krystaller. Asterix & Obelix XXL 3 er en action-platformer uden de store dikkedarer. Har man læst tegneserierne vil man vide, at der står massevis af romere i kø for at få på huden og det samme er tilfældet i spillet her - specielt når vores to venner med jævne mellemrum skal infiltrere romerske fæstninger.

Det forholdsvis simple kampsystem gør det hele noget ensformigt, når man den ene gang efter den anden skal klaske et utal af romere, før man kan begive sig videre. Det bliver lidt langtrukkent fordi de ikke sådan uden videre falder om; de fleste skal have en god portion slag, før de flyver ud af deres sandaler. Spiller man alene, kan man løbende skifte mellem Asterix og Obelix, da nogle fjender med fordel skal angribes af Obelix mens andre bedst kan nedkæmpes af Asterix.

For første gang i seriens historie kan man nu spille i co-op, så to spillere kan styre henholdsvis Asterix og Obelix og dette er en meget velkommen tilføjelse. Hvis man spiller alene, kan man få lidt problemer, fordi man mod slutningen af de forskellige levels bliver kastet ud i store kampe med massevis af soldater. Den computerstyrede karakter er ikke til megen hjælp og det kan hurtigt blive frustrerende, da man bliver angrebet fra alle sider og endda af for eksempel bueskytter, som er placeret uden for skærmen.

Asterix og Obelix har hver deres styrker og svagheder. Asterix kan drikke trylledrik, som gør ham hurtig og stærk i en kort periode, mens Obelix kan gøre brug af bautastenen, der kan have forskellige egenskaber alt efter hvor mange krystaller man har fundet. Bautastenen kan blot være en sten, som kan ødelægge forhindringer som andre sten og tjørnekrat, eller den kan være en magisk sten, som for eksempel fryser fjenderne til is.

Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir har på papiret alle ingredienserne til at være et underholdende action-platformspil. Desværre er udførelsen ikke på niveau med ambitionerne, da spillet føles kluntet og gameplayet er meget ensformigt og bliver hurtigt kedeligt. Jeg savner der ud over de humoristiske og kærlige hentydninger til andre spil, som man jævnligt stødte på i det forrige spil i serien. Det kan godt være de er der, men så er de så subtile, at jeg ikke opdagede dem.

Grafikken i Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir er simpel men nydelig og det er helt tydeligt, at designerne har gjort sig umage for at holde den velkendte stil fra tegneserien og tegnefilmene og det er lykkedes rigtigt fint. Som noget nyt er spillet udstyret med et fast kamera, der bevæger sig via et fastlagt spor og det er altså ikke muligt at justere på det. Det fungerer for det meste ganske fint. Desværre hakker grafikken underligt til tider men selv om det ikke er noget som decideret påvirker gameplayet, er det alligevel generende at se på.

Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir er et fint lille action-platformspil for de lidt yngre spillere og for fans af de to gæve gallere. Spillet er forbedret på flere områder i forhold til forgængeren fra 2005 og endelig kan det spilles i lokal co-op, som er oplagt til et spil som dette.

Jeg ville dog have ønsket, at folkene bag havde haft lidt større ambitioner. Det der er, fungerer sådan set fint, men det hele er lidt for simpelt, klodset og ensformigt til, at det bliver rigtigt underholdende - selv for en fan af de to gæve gallere som mig.

Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir kan købes på PlayStation Store for 319 kr.
+ Endelig co-op, tro mod det elskede Asterix & Obelix univers, hyggeligt spil til en afslappende stund
Klodset kampsystem, ensformigt og til tider frustrerende gameplay