ATV Offroad Fury 4

Anmeldt af: Tommy Ågren - 24. april 2008 - kl. 15:30
0 0

Glem alt om at fræse rundt på Puch maxien hjemme i grusgraven. Offroad skal dyrkes i sofaen.

Offroad nichen har altid været godt fyldt ud på PlayStation 2, og nu kommer der endnu flere titler til. Climax Studios har udviklet de seneste to titler i ATV serien og har efterhånden perfektioneret deres fortolkning af mudderracerløb. ATV Offroad Fury 4 imponerer da også som forventet.

ATV Offroad Fury 4 er et meget traditionelt spil, der ligger trygt og godt midt i offroad genren og ikke forsøger med megen nytænkning. Spillet tager én rundt på baner i den ganske verden, hvor man skal køre turneringer på crosscykler, beach-buggies o. lign. Løbene er grundlæggende af to typer; cross&rally væddeløb og freestyle stuntkonkurrencer på tid.

Præcis kontrol med spillets køretøjer og sjove spændende baner er nøgleområder i et godt offroad spil, og på begge punkter leverer Offroad Fury 4 varen. Spillets styring er relativt simpel og tilgivende. En nøjagtig og korrekt køremodel er erstattet med hæsblæsende fart og sjove køretøjer, der er forholdsvis lette at styre. Man får hurtigt lært de nødvendige teknikker, der skal til for at kunne håndtere de mange hop og styre den kontrollerede udskridning, som skal mestres specielt for de tunge køretøjer. Spændingen og variationen i spillets baner er ganske imponerende, det værende sig både udseendemæssigt og køreteknisk.

Som noget nyt har Offroad Fury 4 en historiebaseret spillemåde, hvor man ledes igennem spillets turneringer og udfordringer af en gennemgående fortælling. Man indtager rollen som en tidligere topkører, der nu har bestemt sig for at komme helt til tops endnu engang. Man starter som amatør og skal arbejde sig op i de professionelles rækker. Historien er ikke specielt velskrevet, og personerne er heller ikke vanvittigt originale, men ideen er alligevel ganske underholdende og bidrager med et underholdende element. Hvis man ikke synes, at historie-spillemåden lyder ophidsende, så er der stadigvæk mulighed for at spille på den klassiske vis, som det kendes fra utallige andre bilspil.

Som amatør skal der gennemføres to turneringer, hvorefter man kan forsætte historien som professionel. I de professionelles rækker er det tid til, at man skal ud og køre cup på de forskellige kontinenter. På et givent kontinent skal man gennemføre mindst tre løb i top-3 for at få lov til at forsøge at kvalificere sig til næste kontinent.

Kvalifikationen til næste kontinent forgår over en række etaper, hvor man kører fra a til b i stedet for - som normalt - på lukkede begrænsede baner. Disse etapeløb er måske det sjoveste element overhovedet i Offroad Fury 4. Specielt til disse ræs er banerne kæmpestore og spækket med alternative ruter, der går på kryds og tværs igennem terrænet. Fartfornemmelsen er enorm, og hver gennemkørsel er ny og anderledes grundet de mange forskellige spor. Man kører imod alle typer af køretøjer, hvilket kan give nogle spektakulære sammenstød.

At køre løb i ATV Offroad Fury 4 er bare helt og aldeles sjovt. Køretøjerne føles perfekte, og de er vidt forskellige at håndtere. Modstanden man møder er lige tilpas hård. Fra start til slut ligger alle meget tæt, og hver eneste kørefejl bliver øjeblikkeligt straffet, typisk ved at man taber to til tre placeringer. Selvom den kunstige intelligens er god, så er der alligevel plads til, at modstanderne foretager totalt uhensigtsmæssige ting og styrter vildt. Cross-væddeløbene er klart de mest underholdende og veludviklede, freestyle indholdet fremstår noget mere overfladisk og uinspireret.

Mellem løbene kan ens køretøjer forbedres og tunes, og der adgang til en utal af opgraderingsmuligheder. Pengene til nyt udstyr optjenes ved placeringer og de stunts, man får udført undervejs i et løb.

Offroad Fury 4 kan ifølge specifikationerne tilbyde integration med PSP spillet ATV Offroad Fury Pro. Denne funktionalitet er desværre ikke blevet testet, da PSP titlen ikke var tilgængelig på anmeldelsestidspunktet.

Indholdsmæssigt byder Offroad Fury ikke på de store nyskabelser, men det er udført ganske fortrinligt. Det forventede indhold er på plads og er gennemarbejdet ned til den mindste detalje. Den historiestyrede spillemåde er underholdende og giver en god struktur på de mange løb og turneringer. Flere af spillets konkurrenter, som f.eks. MX vs. ATV, har større bredde og flere spillemuligheder, men Offroad Fury 4 fanger essensen af offroadræs helt perfekt.

Grafikken i Offroad Fury 4 er intet mindre end imponerende. Tegnedybden er upåklagelig, der er ingen antydning af grafiske elementer, der forsvinder eller fremkommer tilfældigt. De mange baner er flot designede med meget varierende layouts og unik grafisk stil. Spillet er fyldt med effekter såsom dynamiske skygger, linsegenskin, støvspor og vanddråber på kameralinsen. Biler og modeller er velproducerede, dog uden at de imponerer rigtigt. Kører man på MX eller ATV, har man rig lejlighed til at grine over kludedukkefysikken, der træder i kraft, når man f.eks. fejlbedømmer et hop og ens fører smadres eftertrykkeligt i det følgende styrt.

Lydsporet er vanen tro sammensat af rock og hård pop. Med mere end 25 licenserede numre er der musik for enhver smag, men forvent at høre de samme numre om og om igen, indtil du kan dem i søvne. Der kan ikke sættes en finger på lydeffekternes kvalitet og deres brug i spillet. Alt lige fra motorlyde til udskridningseffekter er velvalgte og krystalklare. Effekterne fuldender lydbilledet suverænt og bidrager forbilledligt til både intensitet og rumlig orientering.

Med et væld af baner, både historie og klassisk spillemåde samt mulighed for at designe sine egne baner har Offroad Fury 4 meget lang levetid. Der er adgang til at spille to på samme tid via delt skærm. I flerspillerfunktionen lider skærmopdateringsfrekvensen en smule, ligeledes er styringen af køretøjerne ikke helt så præcis og nøjagtig, som i enkeltspillerafdelingen. Online flerspiller er desværre forsvundet i den europæiske version af spillet.

ATV Offroad Fury 4 er et helstøbt offroadspil med larm, støv og halsbrækkende styrt. Spillet er en komplet og velpoleret oplevelse, der underholder med fart, mudder og letbenet arkaderæs. ATV Offroad Fury 4 kan varmt anbefales til alle PS2 ejere, også selvom man ikke er fuldblodsfan af genren.
Gameplay:8.3
Grafik:8.4
Overall 8.3