Audica

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 20. november 2019 - kl. 17:45
0 0

Harmonix er tilbage med et nyt musikspil, denne gang til PlayStation VR. Audica går efter Beat Saber, men kan det måle sig med det? Vi har spillet Audica og her er vores bedømmelse.

Når man taler om musik- og rytmespil til PlayStation VR er det svært at komme udenom Beat Saber, som er et fremragende spil og faktisk det bedst sælgende spil til PlayStation VR. Audica er et nyt bud i genren og det kommer fra Harmonix, som står bag seriøse hits som Guitar Hero, Rock Band og Dance Central.

I Audica har man en futuristisk pistol i hver hånd og de har hver deres farve. Der kommer en række objekter; cirkler, firkanter og andre former ind på skærmen fra forskellige vinkler og man skal nu skyde disse objekter med den rigtige pistol på det rigtige tidspunkt og i takt til musikken. Altså, de blå objekter skal skydes med den blå pistol og de røde objekter… Ja, du forstår nok.

Der er forskellige måder at skille sig af med disse objekter på, alt efter type. De runde objekter skal blot skydes, de firkantede skal skydes og holdes fast med en laserstråle indtil de forsvinder og diamanterne skal slås i stykker med de skarpe kanter, som sidder på ens pistol. Spiller man på de højere sværhedsgrader er der flere typer af objekter. Der kan for eksempel være flere objekter på en buet linje, hvor man skal skyde det første objekt på buen først og så bevæge pistolen langs den buede linje for at skyde de resterende. Man kommer også ud for at skulle skyde objekterne fra den rigtige vinkel og det vil sige, at man nogle gange skal lægge pistolerne ned, gangster-style, og andre gange skal de være oprejst.

I modsætning til Beat Saber, hvor objekterne kommer imod spilleren som på et spor, kommer objekterne i Audica flere forskellige vinkler. Nogle kommer oppefra, andre kommer fra højre, venstre og nedefra - og alt derinde imellem. Det er med til at gøre Audica langt sværere end Beat Saber. Harmonix anbefaler, at man starter på Beginner og jeg tænkte om det dog kunne være rigtigt, men første gang jeg hævede sværhedsgraden fra Beginner til den næste sværhedsgrad, fik jeg en seriøs røvfuld. Audica kræver virkelig noget træning.

Der er lidt forskellige spilmuligheder at vælge mellem. Man kan spille Solo, hvor man blot vælger en sang fra sanglisten, vælger sværhedsgrad og så er det i gang. Man kan også kaste sig over kampagnen, hvor en del af banerne er låst og hvor man låser op for andre baggrunde, nye pistoler og nye sange undervejs. Her kan der også være tilføjet forskellige modifiers til banerne. Det kan for eksempel være at sangen kører med 120% hastighed, at man ikke kan se ens pistoler, at der ikke er nogen indikationer af hvornår du skal ramme de forskellige objekter, at man skal ramme 20 objekter mens man kigger væk eller at objekter og pistoler hele tiden skifter farve.

Efter at have spillet Audica, er det gået op for mig hvad det er som gør Beat Saber så godt. Principperne bag Audica og Beat Saber er i bund og grund de samme; ødelæg forskellige elementer i takt til musikken. Den helt store forskel er, at man ser langt sejere ud når man svinger to lyssværd end når man skyder med pistoler. Dog kan man blandt andet snurre pistolerne rundt om ens pegefinger som en rigtig outlaw i det vilde vesten, men det er ikke helt nok til at nå Beat Saber på “jeg-ser-cool-ud-mens-jeg-spiller” skalaen.

Audica er mere anstrengende at spille end Beat Saber. Man kan bedre ramme hvis man holder pistolerne, og dermed ens Move controllere, ud fra kroppen i strakt arm og som du måske kan forestille dig, kan det godt blive anstrengende i længden. Harmonix anbefaler at man tager pistolerne ind til brystkassen for at aflaste skuldrene lidt, når sangene tillader det. På de høje sværhedsgrader er der dog ikke mange pauser skulle jeg hilse at sige.

Soundtracket i Audica består af over 35 numre hvilket er et rigtigt fint antal. Jeg kendte dog ikke ret mange af de inkluderede numre, men man får dog et par hits med i pakken som for eksempel Titanium med David Guetta ft. Sia, I Feel Love med Donna Summer i et Afrojack Remix og Everyday med Logic & Marshmello. Naturligvis er de helt store hits nogen man kan tilkøbe på PlayStation Store og i skrivende stund er der en DLC Pack 1 tilgængelig, som indeholder Better Now med Post Malone, Into You med Ariana Grande, Bad Guy med Billie Eilish, Youngblood med 5 Seconds of Summer og Believer med Imagine Dragons. Numrene kan købes for 15 kr. stykket eller samlet for 69 kr. Der skulle i alt udkomme 15 nye sange inden udgangen året.

Grafisk er Audica lidt af en skuffelse. Man er placeret i et futuristisk landskab og baggrunden er ret statisk og en lille smule sløret. Det kunne have været fedt med nogle lækre effekter i takt til musikken eller noget lignende. De objekter man skal skyde ser fine ud og partikel-effekterne når man rammer dem er der heller ikke noget galt med, men generelt er designet ganske generisk og det hele er lidt kedeligt at se på.

Men det vigtigste er jo som bekendt gameplayet. Audica er et fint musik- og rytmespil, med en god portion musik og et udfordrende gameplay. Det har ikke samme stil og coole attitude som Beat Saber og det kan føles lidt generisk. Hvis jeg skal være ærlig, så havde jeg forventet lidt mere af folkene fra Harmonix, som flere gange har sat nye standarder i musik- og rytmespil-genren.

Når det er sagt, vil jeg også sige, at hvis du er til musik- og rytmespil og har du et VR-headset, så er Audica et godt bud på lidt afveksling fra Beat Saber og med Harmonix ved roret, kan du være sikker på at der med tiden vil udkomme masser af hits til spillet, men forbered dig på at du kommer til at betale ekstra for dem.

Audica kan købes på PlayStation Store for 229 kr.
+ Solidt og udfordrende gameplay, meget musik, god kalibrering af controllere
Kedelig grafik, føles lidt generisk, mangler lidt lækkerhed