Back 4 Blood

Anmeldt af: Christian Mortensen - 14. oktober 2021 - kl. 17:13
7 2

Back 4 Blood er måske et af de bedste co-op spil du kan få til din PlayStation lige nu - især hvis du har et problem med zombier. Læs vores anmeldelse af Back 4 Blood her.

Turtle Rock Studios har haft en lidt omtumlet tilværelse. De fik stor succes med det første Left 4 Dead sammen med Valve og oplevede en massiv fiasko med Evolve, der gik free-to-play bare 18 måneder efter release, i et forsøg på at holde spillet i live. Nu er de tilbage i fin form med Back 4 Blood, der nok kan kaldes den spirituelle efterfølger til Left 4 Dead.

Med Back 4 Blood går Turtle Rock Studios nemlig tilbage til rødderne, tilbage til det de ved har virket for dem før. Så hvis du har spillet Left 4 Dead tidligere, så ved du præcis hvad du får med Back 4 Blood. Du får nemlig masser af zombier (her kaldet Riddens), masser af våben og co-op spil for hold på fire spillere (kaldet Cleaners). Man løber og kæmper sig igennem en lang række mere eller mindre lineære baner, i et forsøg på at komme fra safe house til safe house.

Der er i alt otte Cleaners i Back 4 Blood (fire af dem er åbnet fra begyndelsen) og de har naturligvis alle forskellige styrker og svagheder. Der er for eksempel Mom, der er udstyret med et oversavet jagtgevær og hun er i stand til genoplive en holdkammerat øjeblikkeligt én gang i hver kamp og Hoffman kan finde ammunition hver gang han foretager et kill.

Det nye i Back 4 Blood er kortsystemet; ja man har blandet kort ind i formlen her, i stil med Gwent og Hearthstone. Her skal man lave sit eget deck med kort, som man kan tage med sig i kamp. Kortene giver forskellige styrker eller fordele og det kan være alt fra ekstra health, til at gøre mere skade på fjenderne, give bedre sigte eller at ens sekundære våben har ubegrænset ammo, men så også reloader 20% langsommere. I hvert safehouse får man lov til at vælge endnu et kort fra ens deck, så jo længere man når, jo mere powerful bliver man. Der er rigtigt mange af de her kort og man låser løbende op for nye og de er med til, at kampene aldrig bliver helt ens.

Oven i det, så kan spillet smide nogle Corruption Cards. Det er kort, der enten gør Riddens stærkere, for eksempel med skudsikre veste eller tilføjer tåge på banen så fjenderne er sværere at se. Disse Corruption Cards kan også sætte forskellige udfordringer op, som man bliver belønnet for ved næste Safe House, hvis man klarer dem. Det kan eksempelvis være at gennemføre banen på tid eller gennemføre den uden at udløse alarmer eller sætte en horde i gang ved at skræmme nogle fugle. Man gør klogt i at vælge ens egne kort baseret på det Corruption Card som spillet smider, hvis man vil have større chance for at vinde.

Kortsystemet er dybt og der er masser af muligheder for Turtle Rock Studios til at udvikle og tweaky dette system. Der er heldigvis ikke tegn på, at man kan købe sig til specielle kort - indtil videre åbnes der op for nye kort efterhånden som man kæmper sig igennem spillet. Der er en pæn række baner inddelt i forskellige kapitler og man kommer til at spille dem igen og igen, men kampene vil højest sandsynligt være lidt forskellige fra gang til gang, især på grund af det her kortsystem og de våben man løbende har fået adgang til eksempelvis i ens Safe Houses.

Ud over co-op delen, er der Swarm, som er spillets PvP del. Her spiller to hold af hver fire spillere mod hinanden, hvor det ene hold naturligvis er Cleaners og det andet er Riddens. Cleaners skal forsvare sig mod Riddens, som skal forsøge at nedkæmpe menneskene på kortest mulig tid og når det sker, så bytter man rundt, så det hold der spillede Cleaners, nu bliver Riddens.

Back 4 Blood kan rent faktisk spilles alene, da der er en Solo Campaign, hvor man sammen med tre bots kæmper sig igennem de samme baner, de samme udfordringer og har det samme kortsystem, som i co-op. Selv om det helt klart er et spil med stor fokus på co-op, så er det altså muligt at spille alene, selv om det ikke giver helt samme kick.

Back 4 Blood føles rigtigt fedt at spille - styringen er fin og præcis og våbnene føles dejligt tunge og effektive. Helt generelt føles kampene gode og spillet virker virkelig gennemarbejdet og giver en god følelse når man spiller det. Det virker som om at det har en god balance og helt generelt er det en god og helstøbt oplevelse. Den eneste ting jeg oplevede var, at ens holdkammerater kan lagge lidt og hoppe underligt rundt på banen foran en, men det er sjældent det sker og ikke noget der umiddelbart er et stort problem.

Back 4 Blood ser også rigtigt godt ud. Vi har spillet PlayStation 5 versionen og her kører grafikken i flotte 60fps og detaljegraden er ganske flot. Spillet har et svagt cartoon-look, men også flotte og realistiske lyssætninger og nogle af de senere baner, er ganske flot designet.

Hvis du har hang til at slagte stakkevis af zombier med et par venner, så er Back 4 Blood det bedste spil du kan få til den fetish lige nu. Det føles som en logisk videreudvikling af Left 4 Dead og det spiller virkelig godt. Det tager formlen fra Left 4 Dead, modernisere det og tilføjer et smart kort-system, som er med til at holde spillet friskt. Det er ikke Left 4 Dead 3, men det er et af de bedste co-op spil du kan få lige nu.

Back 4 Blood er ude til både PlayStation 4 og PlayStation 5 og der er cross-play mellem alle launch platforme.
+ Fantastisk co-op gameplay, kort-systemet er en god tilføjelse, flot og flydende grafik
Ikke til solo spillere, PvP-delen er lidt tynd