Battlefield 3

Anmeldt af: Jakob Kofod - 7. november 2011 - kl. 19:21
10 0

Battlefield 3 har i løbet af 2011 løbet med et utal af priser til de forskellige messer og arrangementer, der har været, nu er spillet så endelig landet, og det store spørgsmål er, om det kan leve op

Kampagnedelen i Battlefield 3 udspiller sig i år 2014, her træder vi ind i skoene på Sergent Blackburn. Han er sammen med sin eskadrille ude for at lokaliserer en gruppe soldater, der er på en mission for at finde et eventuelt kemisk våben. Blackburn og hans eskadrille erfarer, at en gruppe ved navn PLR (Peoples Liberation Resistance) har fået fingre i transportable atomvåben, og dermed er scenariet lagt for en klassisk moderne krigsfortælling.

Historien fortælles ved, at vi ser Blackburn blive afhørt af to mænd, der spiller den klassiske good cop - bad cop rolle. Det minder om noget, man har set før, men fungerer som sådan ganske udmærket. Desværre formår kampagnen ikke at ramme et egentligt klimaks, og historien, der tager ca. 5-6 timer at komme igennem, virker derfor ikke så solid, som man kunne have ønsket sig. Det hjælper heller ikke på det, at kampagnen er utrolig skriptet, man oplever flere gange, at spillet simpelthen ikke fortsætter, før man står præcis på det punkt, udviklerne har planlagt. Dette kan nogle gange være utrolig frustrerende, da få millimeter kan betyde en ufrivillig pause, derudover byder spillet på et utal af quick time events, hvor man skal ramme bestemte knapper, når de fremkommer på skærmen. Disse sekvenser virker sløve og bidrager ikke til den fremdrift, som man føler udviklerne har forsøgt at give kampagnedelen.

Udover kampagnedelen indeholder Battlefield 3 også en co-op del, hvor man sammen med en kammerat kan spille seks forskellige missioner. De seks missioner er af god variation og sender en rundt til en række scenarier, som man straks genkender fra kampagnedelen. Det hele handler om samarbejde, og hvis man ikke spiller sammen med en, man kan kommunikere med via headset, er missionerne rigtig svære selv på den nemmeste sværhedsgrad. Dette skyldes primært det faktum, at missionerne ikke har nogen checkpoints, man kan derfor risikere at dø i slutningen af en mission og skulle starte helt forfra.

Co-op delen er super sjov og har en rigtig høj genspilningsværdi, da der er et highscore system, som gør det rigtig sjovt at spille en mission igen, enten for at slå sin egen score eller for at slå sine venners score. Udover highscore systemet har DICE også været så smarte, at de har implementeret et system, der åbner op for forskellige eksklusive våben til multiplayerdelen, når man når forskellige milepæle på highscore listen - og hvad er bedre end at få et nyt eksklusivt våben du kan nakke de andre med i en online kamp? Dette bringer os videre til Battlefield seriens rygrad, multiplayerdelen.

Battlefield 3 leverer en multiplayeroplevelse, der lever op til det renomme, som Battlefield har. Her kan op til 24 spillere kæmpe på ni forskellige baner i de klassiske battlefield spiltyper som Conquest og Rush mens spiltypen Team Deathmatch også har sneget sig ind. Conquest og Rush er præcist så underholdene og sjove, som de altid har været, mens Team Deathmatch falder lidt igennem og virker som om den er implementeret for at tage markedsandele fra et højspændt førstepersonsskydespilsmarked. De forskellige baner i spillet er fantastisk designet og er alle tilpasset størrelsesmæssigt alt afhængig af, hvilken spiltype man kaster sig over. Det er som om banerne er designet, så de på en eller anden smuk måde passer til alle typer af spillere. Det betyder, at uanset spiltype vil man kunne finde en måde at udnytte de forskellige baner til sin fordel, ingen af banerne falder igennem som værende dårligere end de andre, da de hver især er unikke på deres egen måde, og alle har plads til både intense ildkampe og taktiske manøvrer.

Holdarbejde er en stor del af Battlefield 3's multiplayerdel, så man skal være sikker på, at man vælger den klasse, der passer bedst til ens profil. Her kan man vælge mellem fire forskellige klasser, Assault-klassen kan genoplive og bringe forsyninger til holdkammeraterne, mens Support-klassen kan bringe ekstra ammunition til holdkammeraterne og sørge for dækningsild, når tropperne skal fremad. Engineer-klassen er bevæbnet med en raketkaster, hvilket gør, at man kan sprænge modstandernes køretøjer eller flyvemaskiner i små stykker, mens Recon-klassen kan spotte fjender langt væk og tage folk ud med præcision fra sniperriflen.

De fire klasser fungerer rigtig godt, og der er noget for enhver spiller. Jo mere man spiller med de forskellige klasser og deres respektive våben, jo flere ting åbner man op for i det dybe progressionssystem, som spillet indeholder. Der er utrolig meget, der kan åbnes op for, og da man belønnes for stort set alt, hvad man foretager sig i spillet, sker progressionen let og smertefrit.
Når det kommer til at finde spil, er Battlefield 3 som det skal være, det går nemt og smertefrit med at finde kampe via quick match søgningen, eller man kan joine sine online venner, såfremt der er plads på banen. Ønsker man en mere præciseret spilsøgning, kan man bruge serverbrowseren, som giver en mulighed for at søge efter spil, der passer præcis til dine kriterier. Dette er en længe efterspurgt mulighed for onlinespil, og Battlefield 3 modtager to tommelfingre op herfra for at få implementeret det.

Uanset om man kæmper til lands, til vands eller i luften er multiplayerdelen i Battlefield 3 super underholdene. Det kan dog på det stærkeste anbefales at spille det sammen med nogle man kender eller som har headset, da spiloplevelsen bliver langt bedre, hvis man kan kommunikere under kampene.

Grafisk er Battlefield 3 rigtig lækkert, Frostbite 2
motoren, der driver værket, sørger for en høj detaljegrad, nogle suveræne animationer og en høj tilfredsstillelsesfaktor, når man smadrer en bygning. Der er dog en håndfuld grafiske fejl, som især opstod under kampagnedelen. Her oplevede jeg, at mine såkaldte allierede tropper valgte at løbe direkte igennem en dør, mens jeg kunne stå tilbage og vente på, at ham den ene løb tilbage gennem døren for at åben den for mig - derudover oplevede jeg ofte, at spillet frøs 2-3 sekunder, hver gang jeg nåede et checkpoint. Online oplever man til tider, at de store scenarier kampene udkæmpes på bliver for meget for grafikmotoren, hvilket forårsager pop ins og teksturfejl og enkelte slow downs, men det er ikke noget, man ligger mærke til i kampens hede. Det, der virkelig imponerer ved Battlefield 3 rent grafisk, er den lyssætning der leveres, det er simpelthen imponerende, at man kan ramme en lavthængende sol så præcist, at det at sigte imod den rent faktisk føles, som når man en varm sommerdag blændes af den lavthængende sol.

Lydmæssigt er Battlefield 3 helt igennem fantastisk, der er ikke noget andet skydespil på markedet, der kan måle sig med, hvad DICE har præsteret med Battlefield 3. Lydeffekterne fra våbnene er distinkte og differentieres alt afhængig om man hører våbnet tæt på eller på afstand, i et åbent område eller indenfor i en bygning. Det giver en fantastisk oplevelse, når man befinder sig midt i en krydsild på en byggeplads og pludselig hører en tank komme rullende op udenfor, bang så skyder den hul i væggen, og mens man hører, hvordan tanken lader til endnu et skud, føler man, hvordan panikken breder i hele kroppen - intet mindre end fantastisk.

Battlefield er et helt igennem fantastisk spil, hvis du altså er til online gaming i spillets multiplayerdel. Singleplayerdelen er simpelthen ikke solid nok til at stå alene, omend den leverer en acceptabel historie, der dog er præget af et par grafiske svipsere og en lidt for skriptet fremdrift. Er du fan af Battlefield serien, bliver du bestemt ikke skuffet over Battlefield 3, har du derimod ikke tidligere givet Battlefield en chance, har du her en enestående mulighed for at få et indblik i den spilserie, der har fortryllet masserne med deres solide multiplayerdel, der bygger på samarbejde og taktik.
Online:9.0
Holdbarhed:9.5
0