Battlefield: Bad Company

Anmeldt af: Mikkel Vinther - 29. juli 2008 - kl. 14:43
1 0

Battlefieldserien har man altid forbundet med online multiplayer, men med Bad Company tager svenske DICE en del chancer og bringer fokussen hen på singleplayer i stedet for.

Bad Company er kompagniet, hvor hærens udskud ryger hen. Det er de soldater, der kan ofres på slagmarken uden at tænke for meget over det og det er dem, der bruges til de mest beskidte opgaver. Du hopper som spiller i skoene på B-kompagniets nyeste medlem, Preston Marlow, som i stedet for at blive sendt i fængsel skal tilbringe noget tid med B-kompagniet. Marlow er dog ikke alene, og efter kort tid bliver han introduceret til hans gruppe af soldater, som skal hjælpe ham i krigen mod russerne.

Dog går der ikke længe før de fire soldater er ude i større ting end bare krig. De falder nemlig over nogle lejesvende, som er blevet hevet ind i krigen, og disse lejesvende bliver betalt med guld. Inden længe går jagten på lejesvendene og det lager af guld, deres betaling kommer fra.

Den lille gruppe af fire soldater, som man følger igennem hele singleplayerdelen, er alle sammen helt unikke personer med hver deres egen personlighed. Personlighederne er hvad der bærer Bad Company’s singleplayerdel, for mens man jagter russere og guld, kommer der konstant kommentarer og forskellige små spøjse ting fra ens gruppemedlemmer. Det er disse små ting, som virkelig binder en til ens gruppe af soldater, og man kommer til at føle sig som en del af gruppen inden ret længe. Grunden til, at man føler sig som en del af gruppen, er det virkelig fantastiske stemmeskuespil, der leveres. Alle personerne er ikke de sædvanlige militærtyper men derimod mere naturlige personer, som ikke tager sig selv alt for højtideligt og kan have det sjovt, mens de ødelægger alt omkring sig.

At ødelægge alt omkring sig er en af de vigtigste ting i Bad Company, for spillet byder nemlig på nogle utroligt destruktive miljøer. Hvis man er inde i et hus og har brug for at komme ud hurtigt, så sender man bare en granat ind i væggen, og så har man pludselig en dør. Dette betyder også, at man ikke længere kan vide sig sikker - hverken i singleplayer eller multiplayer - for man er kun i sikkerhed bag væggen indtil nogen sender en granat efter en, og så er man ude i det fri igen. Dog er der nogle begrænsninger, når det kommer til den totale destruktion. Huse kan ikke jævnes fuldkommen med jorden, der vil altid være et lille fundament og et skelet tilbage efter ens regn af eksplosioner. Men selvom der er begrænsninger på destruktionen ændrer det ikke ved, at det er en ekstrem fornøjelse i at sprænge en væg i stumper og stykker og bruge den som en alternativ dør.

Konceptet med at kunne springe alt i stumper og stykker er en fornøjelig del af singleplayerdelen, som er overraskende underholdende og bringer et smil på læben hele vejen igennem. Man føler nemlig ikke at spillet prøver at tage sig selv for alvorligt eller vil ud med et vigtigt budskab. Det er derimod blot fire soldater, der vil være rige og slippe væk fra hæren. Men nogle gange føles det som om de er lidt for ivrige for at slippe væk fra hæren, for ens medsoldater har det med at komme i vejen og ikke være de mest hjælpsomme soldaterkammerater, når man er i krig. Tit og ofte er man tvunget til at gøre alt arbejdet selv, da ens medsoldater har meget svært ved at ramme noget som helst. Men selvom soldaterne kommer i vejen, så er spillet stadigvæk ganske underholdende. Dog er de sidste to missioner i spillet langt fra så underholdende og åbne, som de første baner i spillet, hvor man har mulighed for at angribe fjendens placering fra flere forskellige steder. Men selv med den dalende kvalitet i banedesignet igennem singleplayer, så er spillet utroligt underholdende. Historien er simpel, actionen er voldsom og det hele koger ned til en virkelig underholdende, om end kort, singleplayerdel, som gør, at man ikke blot hopper direkte ned i multiplayerdelen.

Dog ville det ikke være synd at hoppe direkte ned i multiplayer, for i multiplayer er der gjort en masse for at bringe de bedste elementer fra singleplayer ind i online verdenen. Den primære online mode er ”Gold Rush”, hvor der er et hold, der skal beskytte nogle kasser med guld, mens det andet hold skal destruere dem. Det objektbaserede gameplay passer utroligt godt til serien, og Gold Rush er utroligt underholdende. Specielt fordi der er mulighed for at vælge forskellige klasser med hver deres egne specialiteter og med mulighed for at stige i grader, optjene point og åbne for nye våben, er der rig mulighed for at udvide ens arsenal af våben og taktikker løbende.

Den dybde multiplayerdelen giver gør, at man kan bruge en masse timer på at optjene erfaringspoint og åbne op for endnu flere våben og tilføjelser til ens klasser. Dybden gør, at multiplayer får et ekstra liv, når den seks til syv timer lange singleplayerdel er gennemført.

Men udover det utroligt vellykkede gameplay i spillet er den helt store stjerne i Bad Company lyddesignet. Stemmeskuespillet i Bad Company er utroligt godt, men lydeffekterne og designet lyden bliver præsenteret i er noget af det bedste, der endnu er set i et spil til dato. Eksplosioner ryster ens øretrommer, og når man er uden for kamp er der stadig en masse eksplosioner og lyde, man konstant bliver bombarderet med, og det giver den totale oplevelse af at være i krig.

Men den sublime lyd i Bad Company bliver dog ikke fulgt op med en lige så perfekt grafik. Grafisk er spillet ganske flot, der er nogle pæne textures på bygninger, miljøer og de personer man møder. Eksplosioner er voldsomt flotte, og animationerne er generelt tilfredsstillende. Dog præges spillet af en voldsom screentearing, som sætter en dæmper på en ellers ganske god grafisk del.

Battlefield: Bad Company er et godt forsøg på at bringe Battlefield til konsollerne. De destruktive miljøer gør en masse for gameplayet og giver én helt nye oplevelser og taktikker i spillet. Men selvom singleplayerdelen i Bad Company er utroligt underholdende, så er multiplayer stadig stjernen, og Bad Company leverer en forrygende oplevelse på begge fronter.
Gameplay:8.6
Overall 8.4
0