Beautiful Desolation

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 3. juni 2021 - kl. 07:14
0 0

Beautiful Desolation er et eventyrspil af den helt gamle skole. Konverteringen fra PC til PlayStation 4 er dog ikke forløbet uden tab - læs anmeldelsen her.

Ved første øjekast kan Beautiful Desolation ligne et isometrisk rollespil i stil med de tidlige Fallout - men tag ikke fejl, det her er et fuldblods eventyrspil af den gode gamle skole. Beautiful Desolation foregår i Sydafrika i 1970érne i en alternativ udgave af vores verden, hvor et mystisk tegn på himlen, kaldet The Penrose, har ændret det meste af vores verdens teknologi. Man tager nu rollen som journalisten Mike, der sammen med hans bror Don sætter sig for at finde ud af hvad dette Penrose tegn er for noget og hvem der står bag det.

Ved et uheld bliver Mike og Don sendt langt ud i fremtiden og man skal nu, i ægte eventyrspil-stil, undersøge omgivelserne, indsamle ting og sager, kombinere dem med hinanden og tale med forskellige karakter som man støder på undervejs, for at bevæge historien fremad. Det hele går meget langsomt og man bruger meget tid på at undersøge omgivelserne, selvom der kun er få ting man kan interagere med i hvert område man kommer igennem. Historien er ganske original og den alternative verden det hele foregår i er interessant og lidt anderledes end hvad man typisk oplever i denne genre.

Beautiful Desolation er et hardcore eventyrspil, ment på den måde, at man bliver smidt ud på dybt vand og spillet bruger ikke meget tid på at forklare hvad der foregår og hvad man skal. Man er overladt til sig selv. Det er selvfølgelig meget fedt at opleve spillet uden at for meget bliver afsløret på forhånd, men det betyder også, at det er et spil, som kan være ret svært at komme i gang med, hvis man ikke er erfaren ud i denne genre.

Beautiful Desolation har været ude på PC siden siden februar sidste år og her var det et klassisk point-and-click eventyr. Det er det ikke på PlayStation 4 og det er faktisk et problem. Det er det fordi, at det kan være svært at se hvor man kan gå henne, et problem, som ikke er så udtalt i et point-and-click spil, da spillet selv finder ud af at få ens karakter hen hvor man klikkede, hvis det altså er muligt at bevæge sig derhen. Det kan desuden også være svært at se hvilke ting i omgivelserne der kan bruges til noget og hvilke der er forhindringer. Det kan altsammen lyde som et mindre problem, men det er faktisk ret frustrerende ikke at kunne finde rundt i omgivelserne, fordi det tit er ret utydeligt, hvor man kan bevæge sig hen.

Det skyldes at grafikken består at noget der ligner pre-renderede scener, som altså ikke er i ægte 3D. Det vil sige man man bevæger sig rundt ovenpå et mere eller mindre statisk billede og netop derfor kan det være svært at finde vej. Der ud over er det lidt sløret og det ser bare gammeldags ud og jeg er ikke vild med den stil. Det kan se pænt ud på de her screenshots, men på en stor skærm, er det noget utydeligt og kan faktisk være lidt hårdt for øjnene. Lydsiden er lidt blandet; lydeffekterne er sådan set fine nok, mens stemmeskuespillerne ikke gør meget for at leve sig ind i rollerne.

Beautiful Desolation er et godt eksempel på et PC spil, som ikke har klaret konverteringen til konsoller specielt godt. Den interessante setting og historien bliver desværre overskygget af en klodset styring, af at det kan være svært at finde rundt og af at teksten på skærmen kan være så lille, at det med tiden bliver anstrengende for øjnene at se på. Endelig er menuerne, som man jo ofte bruger i et spil af denne type, ikke specielt intuitive og mange gange kommer man for eksempel til at lukke menuerne i stedet for at vælge noget i dem. Meget frustrerende.

Beautiful Desolation er en skuffende omgang. Man ser ikke mange af disse hardcore eventyrspil på konsollerne og derfor er det ærgerligt, at dette spil ikke kan stille sulten hos de fans af old-school eventyrspil, som der trods alt er på PlayStation 4. Hvis du alligevel er interesseret i det her spil, anbefaler vi at finde til billigt til PC, hvor det formentlig spiller bedre end her på PlayStation 4.

Beautiful Desolation kan købes for 149 kr. på PlayStation Store.
+ Spændende spilverden, interessant historie
Utydelig og statisk grafik, klodset styring, kan være svært at finde rundt, død dialog, ulogiske menuer