Bioshock

Anmeldt af: Mikkel Vinther - 3. november 2008 - kl. 08:39
6 0

Sidste års store Xbox 360 oplevelse er nu klar på PS3.

Sidste år blev Xbox 360 ejere introduceret til den fantastiske Rapture-verden, og nu er det blevet tid til, at Playstation 3 ejere også skal på besøg.

Rapture er en vidunderlig verden, hvor Andrew Ryan har samlet det bedste menneskeheden kan præstere. Andrew Ryans plan var at skabe en verden under vandet, en verden som var fyldt med de mest perfekte mennesker. En verden uden problemer, et sandt utopia. Intet er dog perfekt, slet ikke i et utopia. For intet menneske er perfekt, og for at rette op på de sidste fejl i mennesket opfandt Andrew Ryan et stof, som kunne give os evner, som vi kun kan drømme om. Nu blev det muligt at løfte ting med tankens kraft, sætte ild til ting eller teleportere sig rundt.

Plasmids gav alle i utopia evner som aldrig før, men noget gik grusomt galt. Folk begyndte at opføre sig underligt, og med et blev det skønne utopia forvandlet til et levende helvede. Din historie starter ombord i et fly, som pludselig styrter ned i havet. Du er den eneste overlevende, og mens du svømmer væk fra det synkende fly, møder du et fyrtårn. Fyrtårnet viser sig at have en elevator, som sender dig på dit livs største eventyr i Rapture.

Efter ankomsten til Rapture opdager man, hvor grueligt galt alting er gået. Beboere er blevet sindssyge, og Rapture er gået fra paradis til helvede. Som nyankommen til byen ved du ikke, hvad der foregår omkring dig, og det er en af de største styrker i spillet. Følelsen af at være fanget midt i et kaos, hvor man ikke ved, hvem man kan stole på eller hvad der foregår, skaber den perfekte følelse af panik og lyst til at udforske Rapture. Det er svært at begynde at fortælle om Bioshocks historie uden at afsløre for meget, men historien om Raptures storhed og fald er fascinerende og fyldt med mange skræmmende personligheder. Det første man opdager, når man begynder at udforske Rapture, er, at spillet er fyldt til randen med atmosfære. Men Bioshock har mere end bare atmosfære og god stemning. Gameplayet er utroligt kreativt, og det er specielt i kraft af spillets mange Plasmids

Plasmids, som har forskruet alt og alle i Rapture, er nemlig ikke eksklusive til byens beboere, de er også tilgængelige for en selv, og efter nogle timer kan man skyde med ild, strøm og meget mere. Det skaber et utroligt unikt og anderledes kampsystem, for hvis man begynder at kombinere Plasmids og skydevåben, er der mulighed for, at man kan lave nogle utroligt destruktive kombinationer, når man går amok på spillets mange fjender. Kreativiteten man kan bruge i Bioshock spænder fra alt som at sætte ild til en fjende, så han løber efter noget vand, og mens han står i vandet, sender man et skud elektricitet i vandet, og så har man et styk grillet fjende.

Kreativiteten bliver yderligere skudt i vejret, jo længere man kommer ind i historien og oplever de mange forskellige Plasmids, der er i spillet. Bioshock er dog meget mere end bare at skyde sig igennem alt, det bliver hurtigt gjort klart for spilleren, at man skal vælge sin egen vej igennem spillet, og at man kan vælge at angribe de mange fjender på vidt forskellige måder. Man kan udnytte Raptures sikkerhedssystemer og få robotter til at slå fjenderne ihjel, man kan vende fjenderne mod hinanden eller bare snige sig forbi. Mulighederne er mange, og det er en af Bioshocks største styrker.

Grafisk er Bioshock lige så forblændende flot, som det var for et år siden. Alting er lavet med en utrolig høj detaljegrad. At spillet er så visuelt flot gør, at der er perioder i spillet, hvor man bliver nødt til bare at stoppe op og nyde, hvordan alting er så helstøbt lavet på den visuelle front. Dog er det hele ikke bare textures og lyseffekter. Animationerne i Bioshock er helt fantastiske, at se en Big Daddy vandre hvileløst gennem gangene er et fantastisk syn. Alting har den helt rigtige vægt, når det bevæger sig, og det er en fryd at se fjenderne bare være til stede i miljøet. Det eneste man rigtig kan sætte en finger på, når det kommer til den visuelle side, er frameraten, som til tider tager nogle dyk ned, men det er i sidste ende ikke noget, der påvirker den overordnede oplevelse.

Grafikken er dog absolut ikke det eneste Bioshock gør godt. Lydsiden er noget nær det bedste, man kan finde i et spil. Alt fra stemmeskuespillet til de simpleste lydeffekter er lavet af en utrolig høj kvalitet, og man bliver øjeblikkeligt suget ind i universet takket være det fantastiske stemmeskuespil og den jagende 60’er musik, der sammen med lydeffekterne får det til at løbe koldt ned af ryggen på en.

Playstation 3 udgaven af Bioshock er mere eller mindre identisk med den udgave, der udkom sidste år på Xbox 360. Af nye tilføjelser er en ny sværhedsgrad, som er særdeles udfordrende og vil give selv de største fans sved på panden. Der er desuden planlagt en række separate udfordringer til spillet, som vil blive tilgængelige fra den 20. november.

Bioshock er stadigvæk et år efter den oprindelige udgivelse et af de absolut bedste spil, der er tilgængelige på nogen konsol. Hvis man endnu ikke har stiftet bekendtskab med Andrew Ryan og hans vidunderlige verden, så er der ingen grund til at snyde sig selv. Dette er et af årets absolut bedste spil.
Overall 9.5
0