Bulletstorm: Full Clip Edition

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 14. april 2017 - kl. 19:30
4 4

Er du også træt af realistiske shootere og foretrækker du i stedet over-the-top action og gentagne los i løgene? Så skulle du tage et kig på Bulletstorm: Full Clip Edition.

Bulletstorm udkom oprindeligt tilbage i februar 2011 og selv om det var et dejligt friskt pust til first-person-shooter genren, fik det ikke den store opmærksomhed og det forsvandt ud i glemslen nærmest lige så hurtigt som det kom. Så hvis der er et spil, som fortjener en chance mere, så er det Bulletstorm, som nu er udkommet til PlayStation 4 i en Full Clip Edition; en forbedret og opdateret version af originalen, som indeholder nye gamemodes og maps, tidligere udgivet ekstra-indhold, opdateret grafik og bedre lyd.

Vi befinder os lidt over 500 år ude i fremtiden. Man tager rollen som den altid småfulde lejesoldat Grayson Hunt, den tidligere leder af den private hær Dead Echo. Nu er Hunt, sammen med vennen Ishi Sato (som er halv robot og halvt menneske), på jagt efter deres tidligere chef, general Sarrano, der i flere år har ført teamet bag lyset til egen fordel – noget en række hårdkogte soldater naturligvis ikke finder sig i. Herfra går det slag i slag og det er med at være vågen, for det kommer til at gå stærkt.

Gameplayet er bygget op omkring skillshots, et system, som nærmest lægger op til at give ens sadistiske side frit løb. Der er over 130 skillshots i spillet og det vil sige, at der er over 130 måder at slå ens fjender ihjel på – og lad os da bare lige nævne et par af dem: Man kan sparke en fjende ind i skarpe metalpigge (kaldet en Voodoo Doll), man kan skyde en fjende i struben, så han kaster blod op i tykke stråler (en Gag Reflex) eller man kan skyde en fjende i skridtet, hvorefter man skyder, eller sparker, hovedet af ham af ren barmhjertighed (en Mercy).

Det bliver aldrig kedeligt at udføre disse skillshots og man kan være ret kreativ med dem. Et godt eksempel er Grenade Gag, hvor man skyder en kæde med en granat i hver ende rundt om halsen på en fjende og mens han kæmper med at få den af, venter man på at hans venner kommer nærmere og så sparker man ham den sidste vej ind i midten af gruppen hvorefter man detonerer granaterne og det hele ender med et bjerg af afrevne lemmer og en masse dejlige points i lommen.

Man bliver som noget af det første i spillet, udstyret med en slags lysende pisk og denne bliver hurtigt ens bedste ven. Den kan for eksempel bruges til at gribe fat i fjenderne fra lang afstand og trække dem hen til sig. Gør man dette, så går spillet i slowmotion og man kan så vælge om man ganske enkelt vil skyde hovedet af hans skuldre mens han hænger hjælpeløs der i luften – eller måske sparke ham ind i en stor kaktus, ud over en høj afsats, ind i elektriske ledninger, ind i en helikopterpropel eller måske bare sparke ham væk, for igen at tage fat i ham med pisken og starte afstraffelsen forfra.

Eller hvad med at hive piloten ud af en flyvende mini-helikopter hvorefter man skyder begge ben af ham, mens han stadig hænger i luften? Der findes nærmest uendelige måder at skille sig af med ens fjender på og i løbet af spillet opdager man hele tiden nye, opfindsomme og sjove aflivningsmetoder. Volden er udpenslet og særdeles grafisk og det er måske ikke alle der bryder sig om det, da der bliver smurt virkelig tykt på – dog er det så overdrevet og urealistisk, at det ikke føles ubehageligt.

Skillshots belønnes med skillpoints, som man får tildelt alt efter hvor brutalt og opfindsomt man afliver ens fjender. Disse points kan bruges til at opgradere ens våben eller anskaffe sig nye og endnu mere brutale våben – så jo vildere, jo bedre. Spillet indeholder i alt syv forskellige våben, som alle har et sekundært og voldsomt skud og våbnene er ganske opfindsomme og sjove at bruge.

Kampagnen kan gennemføres på en 7-8 timer og derefter åbner man op for en Overkill Mode, hvor man kan spille hele kampagnen igen, men nu med alle ens opgraderede våben og alle tilgængelige skillshots fra starten af. Overkill Mode er en af nyhederne i denne Full Clip Edition og af andre nyheder kan nævnes seks nye maps til Echoes, som er en underholdende singleplayer gamemode, hvor man spiller små udsnit af banerne fra historiedelen og her skal man så høste så mange Skillpoints som muligt på kortest mulig tid.

Echoes kan let gå hen og blive lidt af en tidsrøver, specielt hvis man jagter den perfekte score og ens venners placeringer på de tilgængelige online ranglister. I Full Clip Edition er der, som noget nyt, ligeledes en Ultimate Echoes gamemode, der i sin tid udkom som en udvidelse i kølvandet på det originale spil og som i bund og grund er Echoes, blot ikke tidsbaseret men målbaseret. Det kan være, at man skal få 1200 points kun ved at udføre de mest basale angreb, gennemføre uden brug af våben eller lave fem headshots i træk.

Bulletstorm indeholder en enkelt co-op multiplayer gamemode; Anarchy, som er team-baseret og kan spilles side om side med op til tre venner. I Full Clip Edition er der blevet tilføjet tre nye maps til Anarchy hvor man nedkæmpe bølge efter bølge af fjender. Pisken og de spændende måder at aflive fjenderne på, giver ekstra god mening sammen med et par venner, da drab udført i samarbejde, giver flere Skillpoints. Denne gamemode virker ret underholdende i starten, men den bliver dog hurtigt en smule ensformig, men byder dog på god underholdning i mindre portioner.

En sidste ny ting, som er eksklusiv til Full Clip Edition er en Duke Nukem Tour kampagne, hvor man får mulighed for at spillet igennem kampagnen som Duke Nukem ham selv. Hvis man ikke har forudbestilt spillet, skal denne dog tilkøbes for 37 kr. og den eneste forskel fra den normale kampagne er, at man spiller som Duke Nukem – ellers er der ingen forskel. Det er i mine øjne ikke 37 kr. værd.

Gameplayet i Bulletstorm: Full Clip Edition er let at gå til, det er underholdende og styringen er præcis og hurtig. Spillet har en dejlig useriøs stil og det tager ikke på noget tidspunkt sig selv seriøst og det er dejligt befriende. Mens man render rundt og mejer fjender ned, råber Hunt og Sato diverse ukvemsord til højre og venstre og man kan ikke lade være med at sidde med et lille smil på læben – for det er så grotesk og klichéerne står i kø.

Allerede ved udgivelsen i 2011 så Bulletstorm godt ud, men det er tydeligt at spillet har nydt godt af, at komme over på kraftigere hardware – specielt på PlayStation 4 Pro folder spillet sig rigtigt ud, nemlig i flot 4K opløsning. Grafikken er virkelig lækker og specielt omgivelserne når man er udendørs, er direkte smukke. Figurerne er også fint detaljeret mens ansigterne ser lidt mekaniske ud og her kan man godt se, at spillet har nogle år på bagen. Grafikken kører for det meste flydende i 60 frames i sekundet, men der er dog af og til episoder, hvor grafikken kan hakke en smule, men ikke noget som ødelægger et flot visuelt indtryk.

Et af kritikpunkterne i det originale spil var lydsiden, som savnede noget tyngde i eksplosioner og lidt ”umph” fra en del af våbnene. Det er der lavet om på i Full Clip Edition, som nu byder på fine og tunge lydeffekter, både fra våben og eksplosioner. Stemmeskuespillet er glimrende og dialogen er kikset og stereotypt, men på den fede måde og med et glimt i øjet. Heavy metal soundtracket bemærker man ikke rigtigt og tilfører ikke spillet det helt store.

Det er overraskende, hvor godt Bulletstorm: Full Clip Edition egentlig fungerer her seks år efter den oprindelige udgivelse. Det byder op til dans med helt sindssyg vild action, ultravold, en række spændende våben, et forfriskende gameplay – og det hele foregår i et hæsblæsende tempo og med et glimt i øjet, mens bandeord og afrevne kropsdele flyver om ørerne på en. Ja, der er sket meget med first-person-shootere på seks år og man kan visse steder godt mærke, at det er et spil med lidt år på bagen, men det er stadig et dejligt friskt pust i en genre, som er overfyldt med generiske militære skydespil. At Bulletstorm stadig kan virke forfriskende er både en cadeau til Bulletstorm selv, men også et udtryk for, at FPS genren stadig trænger til fornyelse.

Full Clip Edition udgaven af Bulletstorm gør kun et godt spil bedre. Grafikken har fået et pænt hak opad, der er nye gamemodes og nye maps og kun Duke Nukem Tour virker noget malplaceret. Man kunne stadig godt have ønsket sig en lidt mere udviklet multiplayer del, mens Echoes og Ultimate Echoes vil kunne byde på flere timers underholdning, efter at kampagnen er gennemført.

Bulletstorm: Full Clip Edition er for dig, som elsker vild action, spil med et glimt i øjet, som overhovedet ikke tager sig selv seriøst. Det tager bandende og bøvsende fat om ”your gentlemen parts” og det giver ikke slip lige med det samme.

Man kan have sine meninger om de mange genudgivelser, men med Bulletstorm: Full Clip Edition giver det mening, for det her spil er rigtigt underholdende og det fortjener en chance mere. Bulletstorm: Full Clip Edition kan købes på PlayStation Store for lige under 400 kr.
+ Velfungerende og sjovt gameplay, smuk grafik, skillshots inviterer til voldelig leg
Tynd multiplayer, der skal betales ekstra for Duke Nukem Tour
Online:6.0