Call of Duty: Black Ops Cold War

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. november 2020 - kl. 10:15
7 4

Black Ops er tilbage og denne gang med en kampagne, som rent faktisk er værd at spille. Læs anmeldelsen af Call of Duty: Black Ops Cold War her.

Hvordan starter man snart en anmeldelse af et nyt Call of Duty spil? Serien har gået mere eller mindre fra den ene succes til den anden i de sidste 17 år - og det er en serie, som alle har en mening om. Black Ops grenen af Call of Duty har længe været en af de mest populære og Cold War er det nyeste afsnit af Black Ops.

Som navnet nok antyder, så foregår spillet under den kolde krig i starten af 1980’erne, hvor Ronald Reagan var præsident i USA. Langt de fleste køber nok Call of Duty for multiplayer delen, men man snyder sig selv for et spændende koldkrigs-drama, hvis man ignorere kampagnen i Black Ops Cold Wars.

Kampagnen består af en række hæsblæsende missioner og den kan gennemføres på en 6-8 timer. Der er ikke tale om dyb historiefortælling her, men kampagnen i Black Ops Cold War er alligevel den måske nok bedste i et Call of Duty i lang tid. For det første deltager man af og til selv i dialogen ved at vælge mellem forskellige svarmuligheder og man bliver undervejs sat over for nogle valg, som vil ændre historien en lille smule. For det andet bydes også på sidemissioner, som man får adgang til hvis man finde ledetråde nok i kampagnens andre missioner og får knækket de ret snedige koder og gåder, som gemmer på sidemissionerne.

Kampagnen er ganske afvekslende; jeg har sneget mig gennem et regnvådt Berlin mens Stasi havde byen i lockdown, kæmpet mig gennem en russisk radarstation i bjergene i Ukraine og infiltreret Lubjanka, KGB hovedkvarteret i Moskva. Historien binder disse missioner godt sammen og der er nogle seriøse plot twists undervejs. Selv om man køber Call of Duty for multiplayer, så anbefaler jeg at man bruger tiden på at gennemføre kampagnen, den er absolut det værd denne gang.

Multiplayer tager ikke helt de samme chancer som kampagnen gør. Den indeholder en række forskellige gamemodes lige fra de klassiske Team Deathmatch, Search & Destroy og Domination til de store åbne Combined Arms og Fireteam for henholdsvis op til 24 og 40 spillere. Og så er Control tilbage, noget som Black Ops fans har ventet på.

En ny gamemode er VIP Escort, hvor et team skal forsøge at få en VIP eskorteret til et extraction point. Denne VIP er kun udstyret med en pistol, granater og adgangen til et Spy Plane. Det andet team, skal naturligvis forhindre dem i at fuldføre deres opgave ved at dræbe VIP’en. De klassiske gamemodes er alle team-modes, enten 5v5 eller 6v6, lige bortset fra Free For All, hvor 8-10 spillere støder hovederne sammen.

For en casual Call of Duty gamer som mig, fungerer multiplayer delen ganske fint og med mere end 10 gamemodes og en god portion maps, så er der masser af give sig til i her. Men det er som om, at denne del ikke har fået den helt store kærlighed fra udviklerne i år - men det har Zombies til gengæld. Man skal ikke lade sig snyde af, at Zombies kun indeholder ét map ved lanceringen - det er til gengæld en kæmpe stor bane og efterhånden som man får bekæmpet bølgerne af zombier, får man adgang til flere og flere områder af den. Og så er det bare sjovt at spille Zombies - og det samme er top-down arcade delen, som er god variation fra de andre multiplayer dele.

Så… Alt i alt er Call of Duty: Black Ops Cold War lige præcis det, som Call of Duty fans ude i verden forventer, ønsker og gerne vil have mere af. Det er derfor at denne serie er så populær, for selv om målgruppen er kræsen, så ved Activision og folkene bag Black Ops og Modern Warfare, hvad folk vil have. Og det får de med Black Ops Cold War - som endda ryster posen lidt og gør kampagnen mere spændende - og Zombies delen er som altid god hjernedød underholdning. Hvis du forstår sådan en lille en.

Grafikken i denne PlayStation 5 version er virkelig lækker og det er et pænt skridt op i forhold til forgængeren. Der bydes både på ray tracing, mulighed for gaming i 120fps og spillet gør fint brug af DualSense controlleren. Man kan mærke modstanden i aftrækkeren på de adaptive triggere og de forskellige våben føles forskellige i hænderne når de bliver affyret. Også ens hjerteslag kan mærkes blødt i hænderne, når man er såret. Det hele kører flot afsted og lydsiden er tung og velfungerende og lydeffekterne fra de forskellige våben er fremragende.

Jeg oplevede dog at spillet gik ned et par gange. Det gik ikke bare ned, men slukkede for min PlayStation 5 og når jeg tændte den igen, skulle der køres et system check, før jeg kunne komme til maskinens menuer igen. Det er dog lidt tid siden jeg oplevede det, så jeg håber at Activision har fået løst problemet, for det er en seriøs bug, når hele maskinen bliver revet med ned.

Call of Duty: Black Ops Cold War er endnu et glimrende spil i Black Ops grenen af Call of Duty. Kampagnen er mere intelligent denne gang og er ikke blot et skydetelt man bliver trukket igennem og noget man helt sikkert bør opleve, selv om man har købt spillet hovedsageligt for multiplayer delen. Multiplayer er som at hoppe i et par gamle hjemmesko; de er lidt slidte men stadig rare at have på. Zombies er bare fjollet og sjovt og der er fuld knald på.

Det er næsten overflødigt at sige, men hvis du er til Call of Duty, så er Black Ops Cold War bestemt også et spil du skal have - og du har det sikkert allerede. Og til dig, som normalt ikke er til Call of Duty - du skulle måske lige tage et ekstra kig på denne udgave, for ud over den velfungerende og velkendte multiplayer del, så er der faktisk en kampagne, som er virkelig godt denne gang. Faktisk er den måske nok den stærkeste del Black Ops Cold War.
+ Glimrende kampagne, virkelig god grafik og lyd, Zombies er stadig sjovt, multiplayer leverer hvad fans forventer
Multiplayer føles lidt for velkendt, lidt tekniske problemer der slukker for ens konsol
4