Call of Duty: Ghosts: Devastation DLC

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 18. maj 2014 - kl. 21:58
Del denne artikel:
0 0

Tiden er kommet til den anden udvidelsespakke i den seneste Call of Duty udgivelse, og endnu engang er spørgsmålet, om pakken kan tilføje noget til det populære onlinespil.

Devastation. Sådan lyder navnet på endnu en udvidelsespakke i den efterhånden lange række af udvidelsespakker til Call of Duty. Formularen er den samme som vi kender fra tidligere; du får fire baner, hvoraf én er et remake af en gammel bane, samt en udvidelse til co-op delen, som i Call of Duty: Ghosts er den såkaldte Extinction del. Hvis du har season pass, får du Devastation uden yderligere beregning, men ellers må du slippe ca. 108 kroner for pakken. Ikke så meget nyt under solen her.




Til gengæld er det første gang i længere tid, at man sidder tilbage med følelsen af, at pengene rent faktisk er fornuftigt givet ud. Jeg har ikke været synderligt imponeret over udvidelserne til hverken Call of Duty: Black Ops 2 eller Modern Warfare 3, og derfor glæder det mig, at man med Devastation-pakken til Call of Duty: Ghosts endeligt ser ud til at have fundet lidt af formularen til, hvordan man laver en udvidelse, som rent faktisk tilføjer noget.

Én af grundene til, at Devastation synes at være pengene værd, er først og fremmest, at man tilføjer noget afveksling i co-op delen. Udvidelsen til Extinction delen, kaldet Mayday, afviger meget fra de to første Extinction afsnit Point of Contact og Nightfall. I de to første kapitler skulle spillerne transportere et bor, for derefter at ødelægge fjendtlige ”reder”, mens man opgraderer våben og egenskaber og naturligvis beskytter boret og hinanden mod horder af fjender. I kapitlet fra Devastation pakken, kaldet Mayday, bliver spillerne transporteret ud til et krigsskib, hvor noget kunne tyde på, at rumvæsenerne også har fået overtaget.




Man slipper selvsagt ikke for at slæbe rundt på boret, og det er dog også fortsat målet, at man skal bore sig igennem fjendtlige reder. Dog er afsnittet mere lineært forstået på den måde, at man også skal bore sig igennem døre, både for at avancere på banen, men også for at komme frem til områder med massevis af våbentilføjelser. Tillæg herudover muligheden for selv at bygge nye våben og tilbehør via forskellige blueprints på banen, og man får en oplevelse, der faktisk varierer tilpas nok fra de tidligere afsnit til at gøre det særdeles spilleværdigt. Det hjælper herudover, at man støder på nye fjendetyper såsom blomsterlignende gevækster, som skyder syre mod spillerne, samt at man får en ganske fornuftig bosskamp at slutte kapitlet på.

For mange vil det dog være de fire multiplayerbaner, der vil være i fokus, og også her gemmer der sig nogle af de positive overraskelser, som denne anmelder synes manglede i Onslaught pakken. De fire baner er Ruins, Behemoth, Collision og Unearthed, og de byder alle på meget varierende omgivelser og tilgange. Faktisk synes banerne egentligt som værende skabt til forskellige gamemodes, men mere om dette herunder.




Ruins er én af de nye baner og også den grafisk flotteste. Banen genbruger lidt af miljøerne fra Prison Break banen fra de oprindelige baner i Ghosts, men dog med den forskel, at Ruins foregår i et mayansk tempelmiljø. Ruins er den bane af de nye, der minder mest om en moderne Call of Duty bane. Der er massevis af knudepunkter på banerne, og der er rig mulighed for at angribe fjenderne fra alle sider og alle højder, da man både kan kravle op i de store templer og bevæge sig i underjordiske gange. Det er derfor også den mest hektiske af de nye baner.

Som en gimmick kan spilleren, såfremt han gennemfører en field order, få lov til at angribe fjenden som det legendariske filmmonster Predator. Her har man både muligheden for at låse sin plasmariffel på fjenderne, blive usynlig og se banen igennem Predators legendariske varmesyn. Når man bliver skudt, selvdestruerer man, og dette giver ofte nogle værdifulde kills med. Predator belønningen er en skæg gimmick, og den er skæggere at spille med end det var tilfældet med Fog og Michael Myers belønningen.




Unearthed er remake-banen i Devastation udvidelsen. Der er tale om et remake af Modern Warfare 3 banen Dome, og der er egentligt ikke voldsomt meget at tilføje til Unearthed, foruden muligheden for via killstreaks at sende rumvæsenerne fra Extinction delen ind på banen. Det er stadigvæk de samme knudepunkter, man finder på banen, de samme steder folk camper, og de samme hektiske ildkampe man får. Banen er modsat Ruins bygget som en firkant, og kampene går derfor mest i ring i yderpunkterne af banen, mens der er enkelte muligheder for at løbe på tværs af banen. I Unearthed udgaven af Dome har udviklerne tilføjet en kran, som gør det muligt for spilleren at hejse sig op og få overblikket, men dette er ikke rigtigt noget der ændrer det overordnede syn på banen. Kunne man lide banen i Modern Warfare 3, så vil man også kunne lide den i Ghosts.

Behemoth er én af de mere interessante tilføjelser i Devastation pakken. Banen udspiller sig på ”armen” af en enorm gravemaskine og dette betyder, at Behemoth er en tynd og aflang bane, hvor der ligger ét centralt knudepunkt i midten, som til gengæld er delt op i flere niveauer. Herudover er der mulighed for, at snigskytter kan gemme sig i udkanten af hver bane, og dette gør, at spillet bliver mere stationært og langsomt. For specielt team deathmatch folket kan dette godt være en torn i øjet, da man oplever, at folk afdækker deres startområde frem for at styrte frem, men i mere taktiske gamemodes såsom Search & Destroy betyder holdarbejdet alt, og et godt hold kan hurtigt tage kontrollen mod seks tilfældigt sammensatte spillere. Dette er et friskt pust og noget der har manglet i Call of Duty udvidelserne.




Den sidste bane er Collision, som udspiller sig på et skib, som er kollideret med en bro. Den ene halvdel af banen er således ubeskadiget, mens den anden halvdel er ét stort virvar. Banen giver mange muligheder for at angribe i forskellige højdeniveauer, da der både er gange over og under det centrale niveau på banen, og der er ligeledes mulighed for at angribe fra forskellige retninger. Der er dog flere områder, som er godt afdækket, så der er god mulighed for at spille i forskellige tempoer, så der er noget for de afventende og de mere run-and-gun baserede spiltyper. Banen er som sådan udmærket, men den ligner i høj grad tidligere gode baner.

Overordnet set er Devastation en bedre udvidelsespakke end Onslaught. Dette skyldes til dels Extinction kapitlet, men også baner som Behemoth, Collision og Ruins er ganske fornuftige, specielt fordi at disse varierer i opbygning og tilbyder lidt alsidighed, således at de kan anvendes i forskellige gamemodes. Om prisen på 108 kr. er fair, afhænger i høj grad af, hvor glad man er for Call of Duty, men der er ingen tvivl om, at der er mere value for money end det var tilfældet med Onslaught.
Fakta
Call of Duty: Ghosts: Devastation DLC

Call of Duty: Ghosts: Devastation DLC

PlatformPlayStation 4
UdviklerInfinity Ward
UdgiverActivision
Spillere1-9
Udgivelsesdato08-05-2014
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 16 Stærkt sprog Vold
Følg PSlife her
+ Behemoth, god variation i banerne, Mayday afsnittet.
Unearthed er ligegyldig, indholdet er en smule forudsigeligt.
Gameplay:8.0
Grafik:7.0
Online:8.0
Holdbarhed:7.0
Overall 7.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.