Call of Duty: Vanguard

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 12. november 2021 - kl. 10:37
0 3

Call of Duty vender tilbage til 2. Verdenskrig i en lidt ujævn pakke, hvor der ved lanceringen er stort spring mellem det gode og det mindre gode. Læs anmeldelsen af PlayStation 5-versionen her.

Årets Call of Duty tager os tilbage til 2. Verdenskrig, faktisk til slutningen af krigen og selv om det kan lyde som et skridt tilbage til rødderne og til velkendt territorium, så er kampagnen, sådan fortæller-mæssigt i hvert fald, en af de mest interessante i Call of Duty seriens historie.

I centrum er en gruppe af seks håndplukkede soldater, Task Force One, der bliver sendt ind bag tyskernes linjer for at forhindre at Det Tredje Rige vil fortsætte med at eksistere efter krigens afslutning. Uden at afsløre for meget kan jeg da godt sige, at gruppen hurtigt bliver fanget af tyskerne og smidt i en fængselscelle i det tyske nazihovedkvarter.

En del af historien udspiller sig i fængselscellen, hvor de forskellige karakterer snakker sammen og planlægger hvordan de skal undslippe nazisterne. Hovedparten af historien udspiller sig dog i forhørslokalet, hvor medlemmerne af Task Force One bliver forhørt af SS officer Jannick Richter, der spilles helt sublimt af Dominic Monaghan (The Lord of the Rings, Star Wars: Rise of the Skywalker) og tankerne ledes hen på Christoph Waltz som Hans Landa i Inglourious Basterds.

Hver karakter har en eller flere missioner, hvor man i tilbageblik i samtaler i fængselscellen eller i forklaringer til Jannick Richter, lærer lidt om hvordan de er som mennesker og hvad der har formet dem til de soldater de er i dag - samtidig med at der dukker et plot op om forræderi i de tyske rækker. Disse flashback missioner sender os til Frankrig i Operation Tonga, hvor en gruppe faldskærmstropper bliver sat ind bag fjendens linjer dagen før D-Dag for at svække tyskernes forsvarsværker, til storslåede luftkampe i Battle of Midway og til nok den bedste mission af dem alle, der udspiller sig under det brutale og langvarige angreb på Stalingrad i 1942.

Kampagnen er som altid meget filmisk og skruet ganske flot sammen og det er en forfriskende tilgang til en kampagne, som normalt består af eksplosioner og hektiske kampe og fremdriften består i at tilføre endnu flere eksplosioner og endnu flere hektiske kampe. Nu er der rent faktisk en historie der er værd at følge med i og den byder på episke situationer og storslåede momenter. Selve gameplayet er som sådan ikke særlig interessant, men det fungerer og leverer det man forventer af en lineær og historie-drevet kampagne i Call of Duty.

De fleste køber vel nok Call of Duty for multiplayer og Zombies - og disse to modes er heldigvis også med i Call of Duty: Vanguard. Multiplayer delen indeholder hele 20 maps og velkendte gamemodes som Domination og Search and Destroy er naturligvis inkluderet. Af nye modes er Patrol værd at nævne, hvor styrker skal forsvare mål, der hele tiden bevæger sig rundt på banen. Den bedste nye gamemode er nok Champion Hill, hvor otte hold af to eller tre spillere spiller mod hinanden på skift på forskellige baner og det hold der står tilbage, vinder. Det er ganske intenst og underholdende og kræver både teamwork og kommunikation. Der er masser af maps at vælge imellem, men jeg er lidt i tvivl om, om disse nye gamemodes kan trække nye spillere til. Det bliver spændende at se hvordan multiplayer delen vil udvikle sig over den kommende tid, men her omkring lanceringen fungerer den ganske fint og byder på helt klassisk Call of Duty multiplayer action.

Den sidste del af spillet er zombies, som Treyarch har stået for. Den er desværre ikke særlig spændende og virker nærmest som en placeholder for noget mere. Det er det velkendte Zombies med lidt nye ting, men den virker noget tyndbenet lige nu og det er ikke noget der kan underholde i længere tid af gangen. Activision lover da også, at denne del vil blive opdateret med langt mere indhold til december, men som Zombie fremstår lige nu, er det ikke meget værd.

Grafikken i Call of Duty: Vanguard er virkelig flot. Den Call of Duty spilmotor er altså ganske effektiv og kan levere i virkelig høj kvalitet. Lige meget om man sniger sig igennem mørket bag fjendens linjer i Frankrig, sidder bag styrepinden i et fly i slaget om Midway eller om man deltager i storstilet ørkenkrig i Libyen, så leveres der grafik af meget høj kvalitet. I multiplayer ser det ud til, at der er skruet lidt ned for den grafiske kvalitet, men det er stadig nydeligt at se på - bare ikke på niveau med kampagnen. Lydsiden er også rigtig fin, både med solide og tunge lydeffekter i kampene og glimrende stemmeskuespillere i de fantastisk flotte mellemsekvenser i kampagnen. Solidt langt det meste af vejen.

Call of Duty: Vanguard er endnu et glimrende spil i serien. Kampagnen er en af de bedste i seriens historie, multiplayer er helt som man kunne forvente og med masser af maps og Zombies er en stor skuffelse som det fremstår lige nu. Kampagnen er muligvis ikke for alle, da den er ret historietung, men jeg synes virkelig det klæder Call of Duty at levere en kampagne som er mere end bare eksplosioner og råben og skrigen. Zombies delen er en skuffelse som den står lige nu, men den skulle gerne blive beriget med mere indhold indenfor kort tid.

Call of Duty: Vanguard fås både til PlayStation 4 og PlayStation 5 og en opgradering fra PlayStation 4 til PlayStation 5 koster 80 kr. Man kan enten købe Standard Edition nu og så betale de 80 kr. når man engang får opgraderet til PlayStation 5 eller købe Cross-Gen Edition, som koster 80 kr. mere end Standard Edition og så har man adgang til begge spil med det samme (plus 5 timer med dobbelt XP). Man kan også punge ud og købe Ultimate Edition, hvor en opgradering er inkluderet sammen med en masse andre ting. Når man opgradere vil ens profil, fremgang, stats og det content man måtte have købt ekstra, følge med over på PlayStation 5 udgaven.

Da Battlefield 2042 ikke vil have en kampagne, så er det her du skal kigge, når du vil have dit Hollywood inspireret actionfix dette efterår. Hvordan multiplayer og Zombies vil udvikle sig i de kommende måneder vil tiden vise, men multiplayer delen er bestemt kommet godt fra start med masser af baner og en solid portion gamemodes.

Call of Duty: Vanguard er mere af det Call of Duty som millioner af mennesker elsker - og det holder stadig.
+ Filmisk kampagne med storslåede kampscener, godt med indhold i multiplayer delen, dejligt at historien er i centrum i kampagnen, fantastisk grafik
Zombies delen er meget tynd ved lanceringen, den store fokus på historien i kampagnen vil ikke være for alle