CastleStorm VR

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 11. august 2017 - kl. 19:23
2 1

CastleStorm er tilbage, denne gang i en VR-version. Umiddelbart virker CastleStorm ikke som et spil, der kalder på en VR-konvertering - vi har set på, hvordan det så fungerer i anmeldelsen her.

CastleStorm udkom for første gang i 2013 og er siden landet på en lang række platforme, lige fra PlayStation 4, PlayStation 3 og PlayStation Vita til Windows, Xbox One og Wii U. I 2014 udkom en Definitive Edition og nu er der så kommet en version til PlayStation VR, som måske nok er den bedste version af dem alle.

CastleStorm er et mix mellem Angry Birds (eller Worms), et strategispil og tower defence. To slotte står over for hinanden og begge er udstyret med en katapult. Man skal nu forsvare det store kongerige mod banditter og invaderende vikinger og det sker kort og godt ved, at man skal få smadret fjendens slot, inden han smadre dit - eller måske ved at banke porten ind og stjæle hans flag ved hjælp af landtropper. Det meste af tiden i selskab med CastleStorm foregår i spillets historiedel, hvor man tager rollen som Sir Gareth, en ridder med en selvtillid på størrelse med det slot han bevogter.

Man bruger for det meste sin katapult på ens slot til at smadre fjendens slot med eller udradere den evige strøm af soldater, riddere og andet godtfolk som strømmer mod ens porte. Man har også selv mulighed for at gøre brug af riddere, bueskytter og fodsoldater, til at nedbryde fjendens port og stjæle hans flag og bringe det hjem til ens eget slot og derved vinde banen. Endelig kan man også, i en kort periode, placere selveste Sir Gareth midt i kampen, som var det en godt omgang 2D hack-and-slash.

Missionerne kan variere lidt og de har alle forskellige del-opgaver man kan vælge at løse, som for eksempel at nedkæmpe fjenden uden at ødelægge et eneste rum i hans slot eller lignende. Men det meste af tiden skal der skydes meget med ens katapult og det er underligt fængende. Efterhånden som man kommer igennem spillet, låses der op for nye typer af tropper, nye ammunitionstyper til ens katapult (for eksempel et får med afføringsproblemer) og magiske egenskaber, som for eksempel kan udrydde alle fjenderne på slagmarken med et enkelt angreb og de kan alle opgraderes med det guld man optjener undervejs, så der er nok at gå i gang med.

Da CastleStorm VR er baseret på CastleStorm Definitive Edition, kommer spillet med alle tidligere udgivet udvidelser. Foruden historiedelen kan man i single player kaste sig over Skirmish, Survival og Hero Survival. Skirmish spiller som historiedelen, hvor man skal nedbryde fjendens slot, stjæle flaget og bringe det hjem til ens eget slot - bare uden en historie til at afbryde gameplayet. I Survival skal man overleve så mange bølger af fjender som muligt og undgå at ens eget slot bliver ødelagt. Endelig i Hero Survival spiller man kun Sir Gareth, som ene mand skal forsvare kongens flag mod tiltagende horder af soldater, vildsvin og meget andet. Det er også muligt at spille online multiplayer i både Survival og Hero Survival samt Versus. Alt i alt er der ikke den store forskel på de forskellige gamemodes og selv om det er underligt fængende, kan man godt savne lidt variation ind imellem.

Da CastleStorm har været ude i noget tid og på en lang række platforme, så er der stor chance for, at du allerede har stiftet bekendtskab med det. Man kunne måske argumentere for, at VR-funktionaliteten skulle være udgivet som en add-on man skulle kunne tilkøbe til spillet og ikke som et helt nyt spil, til samme pris (109 kr.) som den originale Definitive Edition.

Når det er sagt, vil jeg så også sige, at denne VR-version nok er den bedste version af spillet. Spillets menuer og interface er integreret flot ind i spilverdenen og man har nu langt bedre overblik over slagmarken, da man ikke længere skal zoome og scrolle for at se hvor fjenderne er og i hvilken tilstand hans slot er i; man drejer bare hovedet til højre og venstre. Det er stadig det samme velfungerende, fængende og humoristiske spil som vi kender, det er bare blevet mere tilgængeligt. Det er dog værd at nævne, at VR-versionen ikke har noget specifikt VR-indhold, da der er tale om en ren VR-konvertering, som dog er ret vellykket.

Spillets mellemsekvenser er dog (lidt sjusket) ikke konverteret til VR, men det løser Zen Studios på en ganske fin måde. Når man skal briefes på en mission eller hvis der skal afspilles en mellemsekvens, så placeres man i en biograf fra riddertiden, med store træstole, ens hjelm og sværd på den ene side og popcorn og sodavand på den anden. Kigger man bagud, sidder kongen nogle rækker bagved og på lærredet afspilles altså mellemsekvenserne - og det er en fin løsning trods alt.

Grafikken i CastleStorm VR er tegneserieagtig og farverig og selve omgivelserne er flotte. Animationerne er fine og generelt er der ikke meget dårligt at sige om grafikken, som fungerer rigtigt fint. Det eneste kritikpunkt skulle måske være mellemsekvenserne, som kan se lidt grove ud, men det er til at leve med.

Spørgsmålet er så nu, om man skal gå ud og smide penge efter denne VR-version og det er faktisk lidt svært at svare på. Hvis man har smidt massevis af timer i CastleStorm tidligere, så er det nok ikke pengene værd, men hvis man ikke rigtigt har fået taget hul på det og måske synes det hele blev lidt for rodet og uoverskueligt, så skulle man prøve denne VR-version, hvor en del af det som gjorde spillet frustrerende tidligere, er blevet fjernet.

Helt overordnet er CastleStorm VR et fint eksempel på, hvordan et spil som ikke umiddelbart virker indlysende til en VR-konvertering kan drage nytte af VR-teknologien. Det er den mest velfungerende version af CastleStorm vi endnu har set og konverteringen til VR har ikke forringet spillets kvalitet - tvært imod.
+ Velfungerende gameplay, god humor, meget indhold at låse op for
Man savner lidt variation i gameplayet
1