Castlevania: Lords of Shadow

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 18. oktober 2010 - kl. 20:08
0 0

Castlevania: Lords of Shadow er en genfødsel af den klassiske serie fra Konami – og på samme tid et smukt og episk eventyr. Tag med på rejsen her.

Da Konami bestemte sig for, at genoptage Castlevania serien, havde de planlagt at lave en efterfølger til de forrige spil, men efter kort tid bestemte de sig i stedet for, at genskabe serien helt fra bunden. De igangsatte flere sideløbende interne prototyper, men annoncerede i juni 2009, at de havde valgt at bruge et spil fra spanske MercurySteam, som Konami tidligere blot havde annonceret som Lords of Shadow og gøre det til det nye Castlevania. På samme tid blev det annonceret, at Hideo Kojima og hans team hos Kojima Productions var blevet tilknyttet projektet, som kreative konsulenter.

Da Castlevania: Lords of Shadow er en genfødsel af den populære serie, hænger historien ikke på nogen måde sammen med de tidligere spil. Spillet er et action-eventyr og det udspiller sig i en mørk verden uden megen håb eller fremtid. En kraftfuld forbandelse er blevet kastet over landet og verdenen er blevet isoleret fra himlen og de dødes sjæle kan ikke finde ro og hærger blandt de levende. Folk lever i evig frygt.

Man tager rollen som Gabriel Belmont, en ridder fra det hellige broderskab Brotherhood of Light. Han kender bedre end nogen anden til disse mørke tiders forbandelser. Hans elskede kone Marie, er blevet brutalt myrdet og da sorgen er størst og den er ved at knuse hans hjerte, begiver han sig ud på et farefuldt eventyr for at bringe sin kone tilbage til livet – et eventyr, som tager retninger han aldrig havde drømt om.

Med sig har Gabriel hvad der ligner et krucifiks, et såkaldt Combat Cross, hvor den ene ende virker som en stor metalpisk og den anden ende har en kraftig pæl, som kan hamres i hjertet på de udøde. Kampsystemet minder en del om det vi oplevede i God of War og Dante’s Inferno og det virker rigtigt godt. Man kan udføre to forskellige typer af standardangreb, et kortrækkende og kraftigt angreb og et langtrækkende men svagt angreb – og disse kan kombineres med hinanden og med blokeringer, hop og undvigemanøvre. Det er simpelt og let at gå til.

Løbende igennem spillet får man adgang til sekundære våben, som kan være kasteknive, flasker med helligt vand, nogle små flyvende feer eller en mørk krystal, som indeholder en helt fantastiske kraft. Man får ligeledes adgang til opgraderinger af forskellige slags og ikke mindst to typer af magier. Den lyse magi, lader ens energimåler op hvis man rammer fjenderne mens magien er aktiveret, mens den mørke magi, påfører fjenderne ekstra skade. Det kan måske lyde en smule overfladisk og det er det også i forhold til måske et rollespil, men i et spil af denne type, fungerer det fint og de to magier kan være ret kraftfulde i kamp, hvis man bruger dem rigtigt. Disse magier bruges i øvrigt også til, at løse en række af spillets mange gåder.

Gameplayet er en fin blanding af hektiske action-sekvenser (som i God of War og Dante’s Inferno), enorme bosskampe hvor man bekæmper gigantiske kæmper (som i Shadow of the Colossus), platform- og klatresekvenser (som i Prince of Persia) og gådeløsning (som i Tomb Raider). Man kan med rette anklage Castlevania: Lords of Shadow for at planke alle dets ideer fra andre spil og ikke selv bringe noget nyt på banen og det er langt hen ad vejen korrekt. Det har jeg dog ikke noget problem med, når det hele er strikket så underholdende og varieret sammen, som det er i dette tilfælde. Der er fuldt fart på lige fra starten og i løbet af den temmelig lange historie, keder man sig sjældent ret længe.

Castlevania: Lords of Shadow udspiller sig i et middelalderligt Europa og denne verden har MercurySteam genskabt helt fantastisk, da spillet ganske enkelt er direkte smukt mange steder. Hovedpersonerne er fyldt med detaljer og flot design og de visuelle effekter f.eks. under kampene og fra sollyset som bryder ind igennem et beskidt vindue, er virkelig flotte. Men det er nu den synderrevne natur, de smukke landskaber og den uhyggeligt detaljeret arkitektur, som virkelig er i særklasse. På sin færd, kommer Gabriel nemlig forbi nogle af de smukkeste udsigter, flotteste grønne skove, mest stemningsfyldte borge, grotter, kirker og slotte, jeg nogensinde har set i et spil. Den grafiske side er helt fantastisk, både æstetisk med så fabelagtigt design og smukke udsigter, at man næsten taber luften – men også teknisk, hvor alt fungerer og kører som det skal langt det meste af tiden.

Lydsiden er ligeledes af meget høj kvalitet. Lydeffekterne er for det meste gode og stemningsfulde, dog kan lyde fra skridt og blafrende tøj lyde lidt voldsomt og mærkeligt og Gabriels stønnen når han klatrer, lyder som noget fra en dårligt tysk-synkroniseret pornofilm. Ikke at jeg nogensiden har set sådan en – det er noget jeg har hørt. Erhm, nå videre! Bortset fra disse ting, er lydsiden ganske god, med gode præstationer fra stemmeskuespillerne, som bl.a. tæller Robert Carlyle (The Full Monty, 51st State), Patrick Stewart (Star Trek, X-Men), Jason Isaacs (Armageddon, Harry Potter) og Natascha McElhone (Californication, Ronin). Desuden er soundtracket fra den spanske komponist Oscar Araujo, ligeledes af virkelig høj klasse. Fans vil dog nok savne nogle af de klassiske Castlevania musikstykker, men det ændrer ikke ved, at soundtracket er virkelig godt og passer fint til spillet.

Castlevania: Lords of Shadow er et stort spil, der tager omkring 20 timer at gennemføre. Når spillet er gennemført, er der masser af grunde til at gå tilbage til tidligere levels, da der er flere områder, man ikke har adgang til, første gang man kommer igennem spillet, samt at forskellige udfordringer åbnes op første gang man gennemfører banen.

Der er ikke meget dårligt at sige om Lords of Shadow, da det virker som et meget gennemarbejdet spil, der underholder fra start til slut. Man kunne måske godt have ønsket sig lidt mere nytænkning og det faste kamera kan drille en smule til tider, men det er småting, som let bliver overskygget at spillets styrker.

Jeg er ikke ekspert ud i Castlevania serien, for hvis jeg skal være ærlig, har den aldrig rigtigt fænget mig. Fans vil sikkert mene, at Castlevania: Lords of Shadow ikke har meget med Castlevania at gøre og for min skyld kunne det også hedde noget helt andet. For ligemeget hvilket navn man klistrer på Lords of Shadow, er det et virkelig godt action-eventyr, som blander gode action- og platformsekvenser med gåder, magi, en god historie og en fantastisk smuk verden.
0