Chromagun

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 6. august 2017 - kl. 18:15
0 1

Chromagun er et fint lille farvebaseret puzzlespil, som tydeligvis er inspireret af Portal. Er du til first-person puzzlespil, skulle du læse vores anmeldelse af Chromagun her.

Det er svært ikke at sammenligne Chromagun og Portal. Begge spil er first-person puzzlespil, begge spil udspiller sig i kliniske rum i noget der minder om et laboratorium, begge har en karakterfyldt fortællerstemme og i begge spil er man udstyret med et våben… som ikke er et våben.

Chromagun kommer fra den lille tyske udvikler Pixel Maniacs og de er tydeligvis inspireret af Portal - og det er der jo ikke noget galt i - og Chromagun er et fint lille puzzlespil, som nok skal få sat de små grå på arbejde. I løbet af spillet kommer man igennem en række forskellige rum og i hvert rum skal der løses en opgave, som åbner døren til det næste rum og så videre.

Gameplayet er baseret på farver og i hvert rum er der placeret en eller flere såkaldte WorkerDroids, som nogle svævende bolde, der bliver tiltrukket af overflader i samme farve som de selv er. Det vil sige, at en gul WorkerDroid bliver tiltrukket af en gul væg, en blå WorkerDroid bliver tiltrukket af en blå væg og en rød WorkerDroid bliver tiltrukket af en rød væg.

For at åbne døren til det næste rum, skal man aktivere en række kontakter i gulvet og det kan for eksempel helt simpelt gøres ved, at man med sit farvegevær, sin ChromaGun, farver væggen ved en kontakt gul, så den gule WorkerDroid svæver over til den gule væg, placerer sig over kontakten og åbner døren. Ens farvegevær kan skyde med tre farver; gul, rød og blå og med den kan man altså ændre farven på både de svævende WorkerDroids og på væggene - og man kan kombinere farverne. Et eksempel kan være, at hvis der hænger en grøn WorkerDroid i rummet og der er et blåt område på væggen bag en kontakt, så skyder man gul farve hen på det blå område på væggen, som nu bliver grøn, der så får den grønne WorkerDroid til at svæve hen til den nu grønne væg.

Efterhånden som man kommer igennem spillet, bliver der skruet godt op for sværhedsgraden og man skal kombinere farver på mange snedige måder, for at få WorkerDroids til at bevæge sig derhen hvor man gerne vil have dem. I starten er sværhedsgraden lav og let at gå til, men man skal ikke langt ind i spillet før den stiger betragteligt, når der blandt andet bliver introduceret mere aggressive WorkerDroids som jagter spilleren, forskellige skjolde som hverken spilleren eller WorkerDroids ikke kan bevæge sig igennem og dødlige elektriske felter i gulvet, som kan tage livet af både spilleren og WorkerDroids.

Noget af det, som kendetegner et rigtigt godt puzzlespil er, at man ikke kan trænge sig selv op i et hjørne, så man ikke længere kan løse opgaven. Det kan man desværre i Chromagun. Hvis man skyder en farve hen på en kombinationsfarve, for eksempel orange (som er en kombination af rød og gul), hvad enten det er på en væg eller en WorkerDroid, vil farven blive sort og man kan nu ikke længere ændre farven på den væg eller WorkerDroid. Sker det, er der ingen måde man kan løse opgaven på og man må lade sig dø eller blot genstarte banen. Heldigvis er banerne ikke voldsomt store, så det man bliver ikke sat ret langt tilbage, men det er alligevel frustrerende, at en puzzle kan blive uløselig, fordi at man begår en enkelt fejl.

På trods af ovenstående lidt mærkelige designvalg, så er Chromagun et fint lille puzzlespil, med et gameplay som fungerer godt og med en fin styring. Sværhedsgraden skyder hurtigt i vejret og der er rigeligt at gå i gang med for seriøse puzzlefans, mens mere casual puzzlespillere hurtigt vil få det svært.

Rent teknisk er der ikke så meget at sige om spillet, hverken positivt eller negativt. Grafikken er nydelig uden at imponere, lydsiden er fin med en god fortællerstemme og et dejligt afslappende soundtrack og gameplayet fungere langt hen af vejen rigtigt fint.

Hvis du er til first-person puzzlespil som Portal eller Q.U.B.E, så skulle du måske tage et kig på Chromagun når det udkommer på PlayStation 4 den 23. august, hvor det vil komme til at koste 109 kr. - forudbestiller du inden udgivelsen, slipper du med 87 kr.
+ Velfungerende gameplay, en god portion spilletid for den dedikeret puzzlefan, god lydside
Puzzles kan blive uløselige, lidt skuffende grafik
1