Clid the Snail

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 21. september 2021 - kl. 21:07
0 0

Clid the Snail er en herligt underligt koncept; en twin-stick shooter med en tungt bevæbnet snegl på to ben. Sært - måske for sært? Læs anmeldelsen her.

Clid the Snail er det første spil fra Weird Beluga, som består af fem unge udviklere fra Spanien. De har tidligere vundet PlayStation Talents prisen, der belønner upcoming udviklere og spirende talenter - og nu er de altså klar med deres første spil.

Clid the Snail er en twin-stick shooter i en verden, hvor mennesker ikke længere eksisterer og muterede dyr har overtager verden. Man tager rollen som den muterede snegl Clid, der er blevet forvist fra hans lille landsby, da indbyggerne mener at han er til fare for det lille samfund. Alt han prøver er dog at nedkæmpe den evige trussel fra hæren af skovsnegle - men nu er han overladt til sig selv i kampen mod overmagten. Der går dog ikke længe inden han møder andre skabninger, som han slår sig sammen med og så tager tingene fart.

Igennem tiden har man efterhånden taget kontrol over mange forskellige skabninger i forskellige spil, men jeg tror aldrig jeg har prøvet at spille en snegl, et af verdens langsomste dyr. Clid er dog en muteret snegl, som går på to ben og er i stand til at håndtere en del dødbringende våben - her kan man tale om en dræbersnegl. Efterhånden får man adgang til våben som shotguns og granatkastere, en riffel der kan skyde med elektriske projektiler og en flammekaster. Endelig får Clid også adgang til forskellige destruktive og defensive egenskaber.

Gameplayet fungerer egentlig okay, men det er lidt tungere og lidt langsommere end i andre twin-stick shootere. Der skal også løses simple puzzles undervejs og man gør klogt i at undersøge omgivelser for ting man kan bruge eller credits, som man kan bruge på opgraderinger eller nye egenskaber.

Clid the Snail foregår i en dyster verden og grafikken er egentlig ganske stemningsfyldt og detaljeret. Desværre fremstår den noget utydelig og det kan være svært at skelne fjenderne fra omgivelserne og det bliver ikke bedre af, at man har valgt at tone kanten af skærmen ned, så den bliver mere utydelig end resten af grafikken. Det betyder, at det er svært at se hvad der foregår bare et lille stykke væk fra ens karakter og det resulterer altså i nogle frustrerende dødsfald, der nærmest udelukkende skyldes et underligt designvalg. Det er lidt uheldigt.

Alt i alt er Clid the Snail et fint debutspil fra Weird Beluga. Der er lagt meget arbejde i spilverdenen og gameplayet er tungere og måske lidt dybere end i andre spil i samme genre - og derfor er det virkelig ærgerligt, at det visse steder bliver helt unødvendigt svært at spille, alene på grund af nogle designvalg i den visuelle side. Når der er action på, så er det svært at fokusere på fjenderne og deres mange projektiler, når grafikken er så utydelig og udvisket som den er.

Hvis du er stor fan at twin-stick shootere - og kan du leve med den noget udviskede visuelle side, så tag da et kig på Clid the Snail, for det har mange gode ting kørende. Og så støtter du en ny og upcoming udvikler, som bestemt viser potentiale med deres første spil her.

Clid the Snail kan fås til PlayStation 4 og kan købes på PlayStation Store for 149 kr.
+ Dejligt underligt koncept, gameplayet fungerer fint...
...indtil det bliver ødelagt at den utydelige grafik, stort set ingen variation af fjender, virker lidt groft i kanterne