Conan - The dark axe

Anmeldt af: - 4. juni 2004 - kl. 17:28
Del denne artikel:
0 0

Drømmer du om at være et svulmende muskelbundt udstyret med en skarp klinge og en mission om at redde verden fra undergang, så er Conan en titel for dig.

Nu er tiden igen kommet til at redde verden ene mand, denne gang fra en ondskabsfuld kult, som tilmed har nedslagtet hele din familie og sat ild til din hjemby. Fuld af raseri begiver du dig ud på et hævntogt i jagten på gerningsmændene. Det bringer dig gennem fem forskellige regioner, lige fra tætbefolkede storbyer til en klaustrofobisk jungle beboet af stammefolk og ubehagelige uhyrer.

Historien er bygget på Robert E. Howard’s univers, der i 1982 som bekendt blev filmatiseret, og som skulle vise sig at blive senator Schwarzenegger’s store gennembrud på det hvide lærred. To år efter vendte Arnold tilbage i rollen som Conan i filmen ”Conan the Destroyer”. Begge film blev enorme succeser og indspillede over 100 millioner dollar i biografer verden over. Spillet her er dog ikke bygget på en licens af nogle af disse film, så karakteren ligner ikke Arnold trods de store svulmende muskler.

Conan er en 3. persons action/adventure titel med nogle enkelte rollespilselementer. Vægten her er lagt på adventuredelen, og fokuserer mere på at fortælle en historie, end at sende spilleren ud i en række hektiske sværddueller. Kampe foregår i vanlig hack’n’slash stil, dog i en noget neddæmpet udgave så selv de, som ikke er hardcore spillere, kan følge med.

I starten af spillet har man et begrænset udvalg af combo’er, og bevæger sig så langsomt, at bedstemor snildt kunne overhale indenom på sin rolator. Det kan godt sætte den utålmodige spiller på prøve, men hænger man ved, får man via optjente experience point mulighed for at opgradere sine conbo’er og erhverve sig nye færdigheder.

Gameplay
Styringen virker ved første øjekast en anelse klodset og det indtryk holder ved trods det, at man har mulighed for at opgradere sine færdigheder. Det giver spillet et lidt sløvt gameplay, som er idéelt for yngre spillere og dem, der ikke er så rappe på fingerne.

Man har dog muligheden for at vælge mellem tre sværhedsgrader, så der skulle være udfordringer for alle.

Et stort kritikpunkt opstår ved kameravinklerne, som udviklerholdet ikke helt har formået at mestre. Meget af handlingen foregår i trange omgivelser, hvor fjender ofte gemmer sig bag døre og blinde vinkler. Dette er et problem, for man kommer af og til ud for hverken at kunne se sig selv eller den, man kæmper mod. Endvidere synes styringen at have sin egen dagsorden, når man drejer kameraet rundt. Det kan ende med, at man pludselig løber sidelæns, selvom man peger fremad med den analoge stick. Overordnet er det til at holde ud og ødelægger heldigvis ikke direkte spiloplevelsen. Man kan dog undre sig over, hvorfor kameraet ikke lige har fået den sidste finpudsning inden udgivelsen.

Man vil i løbet af spillet støde på adskillige nærkampsvåben. I alt 16 forskellige sværd, morgenstjerner og økser vil man få mulighed for at kæmpe med. Disse tre typer våben har tilsammen 50 forskellige combo’er, som kan opgraderes på tre niveauer. Dog er der sjældent brug for mere end de fem nemmeste combo’er, så det virker lidt overflødigt.

Udviklerne er kommet på en god idé, som meget tydeligt er dårligt gennemtænkt. Når man dør i kamp, bliver man sendt ud på et åndeligt plan, hvor man skal bevise, at man fortjener en ekstra chance, ved at kæmpe mod nogle fjender til skue for guden Crom. Vinder man, bliver man sendt tilbage til stedet, man døde med fuld health. Hvis man derimod falder ned fra en afsats eller dør ved at gå gennem et bål, er man ikke værdig nok til at få en ekstra chance. Og det medfører, at man bliver smidt helt ud i startmenuen, hvor man bliver nødt til at loade seneste savegame. Dette kan være umådeligt frustrerende. Det ville sikkert fungere fint, hvis man havde implementeret checkpoints undervejs eller givet spilleren et uendeligt antal savegames. I stedet må man møjsommeligt gemme på de hellige sten, som ligger spredt rundt på banerne. Disse kan nemlig bruges til at gemme sit avancement.


Grafik
Mellemsekvenserne er mangfoldige og desværre alt for langtrukne. En titel som Conan ligger op til en liflig gang hack’n’slash action. Derfor er det synd, at spillets flow konstant afbrydes af sekvenser, der hverken er særligt grafisk imponerende, eller fortæller nogen gribende historie.

Grafisk ligger spillet på det jævne, men byder på enkelte imponerende effekter. Iblandt er de gespændstelige fjender lavet med en så troværdig effekt, at sarte sjæle må sidde klinet til stoleryggen og klapre tænder. For det meste kører det flydende og uden problemer, som f.eks. drop i frameraten. Nogle få tekniske fejl blev dog observeret, med teksturer, der rystede og lyskilder, der skinner gennem solide vægge. Ikke noget der går ud over helhedsindtrykket.

Når man først sætter skiven i maskinen, kan man undres over tidspunktet for udgivelsen. For det er bestemt ikke en sommertitel, hvis man tager grafikken i betragtning. Det er nemlig præget af uklare farver og et dystert look, som gør det noget nær umuligt at undgå de dødelige kløfter og fælder, hvis solen står og stråler lige ind i skærmen.

Lyd
Musikken lader til at være udført på noget, der ligner et lille Casio keyboard til 149,95 i BR. Man har forsøgt sig at komponere en episk klang til det eventyrlige univers, hvilket er lykkedes fortrinligt. Desværre er kvaliteten af selve lyden ikke særlig god, hvilket kunne afhjælpes ved at investere i noget nyt lydudstyr.

Lydeffekterne er tilfredsstillende dog lidt repetitive. Eksempelvis kan man høre de samme hyl og støn blive gengivet med korte intervaller på en gravplads, man kommer igennem. Stemmeskuespillet virker godt udført, og det gør de langtrukne mellemsekvenser til at holde ud.

Holdbarhed
Conan kan gennemføres på relativ kort tid, men genspilsværdien ligger i muligheden for at opgradere de mange forskellige combo’er og færdigheder.

Du kan også udfordre dine venner i en arena, dog er denne feature noget fesen og bliver hurtig kedelig.

Overall
Conan er hovedsageligt en adventuretitel, så er man ikke til lange mellemsekvenser og dialoger, der uddyber historien, skal man holde sig fra dette spil. Hvis man derimod ikke har noget mod det lidt langsomme gameplay, kan der vrides en del underholdende timer ud af Conan.
Gameplay:6.0
Grafik:7.0
Online:
Holdbarhed:5.0
Overall 6.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.