Control

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. august 2019 - kl. 15:01
2 7

Finske Remedy er tilbage med et nyt actionspil og vi kan roligt sige, at det ikke er noget helt almindeligt actionspil. Læs anmeldelsen af Control her.

På trods af at finske Remedy har eksisteret i næsten 25 år, så er det lige før at antallet af deres spil kan tælles på én hånd. Remedy sprøjter nemlig ikke spil ud hvert år og deres største hits er nok Max Payne og Alan Wake spillene, men også det Xbox One-konsol-eksklusive Quantum Break er værd at nævne. Vi har set nærmere på det nyeste spil fra Remedy, som hedder Control.

Control er et overnaturligt tredjepersons action-eventyr og det udspiller sig Federal Bureau of Controls (FBC) hovedkvarter på Manhattan i New York. FBC er et hemmeligt amerikansk regeringsorgan, som har til opgave at studere overnaturlige fænomener, men det lader til at de selv er blevet ofre for noget overnaturligt, for der er noget helt galt i deres hovedkvarter.

Man tager rollen som Jesse Faden, som under et besøg på FBC’s kontorer opdager, at det er blevet infiltreret af en mystisk og overnaturlig kraft, som hedder The Hiss. Overalt i hovedkvarteret høres en mystisk mumlen og medarbejderne er enten forsvundet, blevet meget aggressive eller hænger og svæver livløst oppe under loftet. Jesse bliver hurtigt viklet mere og mere ind i de mystiske omstændigheder og meget snart bevæger hun dybere ind i The Oldest House som FBC-bygningen bliver kaldt. Og lad os bare sige det med det samme, det er ikke en helt almindelig bygning - den er nærmest levende og kan skifte form.

Jeg vil ikke afsløre så meget mere om handlingen her, fordi den er det helt bærende element i spillet og man skal selv opleve den - og i vanlig Remedy stil, fortælles historien særdeles overbevisende.

Control ligner fra starten et mere eller mindre traditionelt tredjepersons actionspil, men det ændre sig ganske hurtigt. Som Jesse bevæger sig igennem The Oldest House, nedkæmper hun fjender besat af The Hiss og kampene er en sand fornøjelse. Styringen og håndteringen af ens våben og de specielle egenskaber man har (dem vender vi tilbage til om lidt) føles stram, lækker og præcis og måden som fjenderne vælter rundt på når ens projektiler rammer deres kroppe, bliver man aldrig træt af.

Handlingen skrider fremad via nogle meget flotte mellemsekvenser og med mellemrum bliver man sendt til nogle mystiske parallelle drømmeverdener, blandt andet The Astral Plane, hvor man skal løse opgaver og lære nye færdigheder. Sammensmeltningen af FBC’s hovedkvarter og disse verdener er helt flydende og det fungerer virkelig godt.

Som nævnt tidligere, er Jesse udstyret med en række kraftfulde egenskaber, som hun får adgang til i løbet af spillet. Den første hedder Launch, hvor hun via en overnaturlig kraft kan smide rundt med stort set alt i omgivelserne og det er lige fra borde og til store betonstykker som hun kan flå op af gulvet eller ud af vægge. Der er flere at disse specielle egenskaber, som er med til at gøre kampene til noget helt specielt - de fungerer super godt og er ganske enkelt en fornøjelse at bruge.

Jesse er også udstyret med et “Service Weapon”, som er et meget specielt våben. Dette våben kan tage fem forskellige former, eller stadier - og de har alle hver deres forskellige styrker og svagheder. Grip er grundformen, hvor våbnet nærmest er som en normal pistol - bortset fra, at det aldrig løber tør for ammunition, da det selv generere ammunition, når det ikke bliver brugt. En anden form er Spin, som er en slags maskinpistol, Charge er en rocket launcher og Pierce er en kraftfuld form, hvor man kan skyde igennem vægge og flere fjender. Disse stadier, eller forme, får man også adgang til i løbet af spillet.

Ens våben kan opgraderes med op til tre opgraderinger ad gangen - enten kan man selv crafte dem eller man kan samle dem op i kasser rundt omkring. Opgraderingerne gør typisk våbnet hurtigere, mere kraftfuldt eller på anden måde bedre. Det samme gør sig gældende for opgraderinger til Jesse selv, der ligeledes kan udstyres med op til tre opgraderinger, som for eksempel giver hende ekstra energi eller gør at hun skal bruge færre kræfter på at udføre de overnaturlige egenskaber.

Control er en fornøjelse at spille. Gameplayet er rigtigt fedt, håndteringen af ens våben og de overnaturlige egenskaber føles stram og præcist - og sammensmeltningen af de alternative parallelle verdener og den fysiske verden, fungerer bare virkelig godt. Har man spillet Remedys forrige spil Quantum Break, vil man kunne mærke Quantum Break nogle steder i Control, men de to spil kan alligevel slet ikke sammenlignes. Man får dog stadig den der fede følelse af at, på samme tid, at være kraftfuld, men også sårbar og det fungerer rigtigt godt.

Grafikken i Control er rent æstetisk virkelig lækker. Lyssætningen er fremragende og det hele er badet i et koldt hvidt/blåligt eller farvet lys, som giver grafikken et helt specielt look. Stort set alt i omgivelserne kan manipuleres og ødelægges, blandt andet med Launch egenskaben, hvor man kan smadre hele kontorer og i de mere hektiske kampe, flyver der papirer, stumper af vægge, puds fra loftet og meget andet gennem luften og det er meget effektfuldt. I af enkelte disse kampe havde vores PS4 Pro en smule svært ved at trække grafikken, som går ned i hastighed. Men helt overordnet, ser Control rigtigt godt ud.

Så kommer vi til lydsiden, som er endnu bedre end grafikken. Kampene lyder lige så godt, som de ser ud - alene den hylende lyd, når man med Launch trækker forskellige objekter til sig er helt genial. Våbnene lyder måske ikke specielt kraftfulde og det kan godt være at kampene i Battlefield lyder godt, men Control går i en helt ny retningen indenfor lyddesign i actionspil og det er ren creme for ørerne. Stemmeskuespillerne gør også det rigtigt fint, med skuespiller Courtney Hope (Bones, Transparent) i spidsen som Jesse Faden.

Control er dog ikke uden ujævnheder. Vi har været ind på, at grafikken kan hakke lidt enkelte steder og oven i det, er der irritationsmomenter som at kortet over The Oldest House ikke altid opdateres korrekt, så man ikke kan se hvor man skal gå hen - og det er frustrerende, da det enorme hovedkvarter er svært nok at finde rundt i, selv når kortet virker. Endelig er der nogle halvlange indlæsningstider når man dør, som er lidt frustrerende, når man bare gerne vil tilbage til actionen hurtigst muligt.

Disse ting er dog til at leve med og vi forventer at de vil være fixet meget hurtigt efter udgivelsen. Når alt kommer til alt, så er Control måske et af de bedste spil fra Remedy. Gameplayet fungerer bare godt, det ser virkelig lækkert ud, det føles godt og lyder måske endnu bedre. Spillet har et fedt flow, med de alternative parallelle verdener, som man, uden indlæsningstider, bliver sendt frem og tilbage imellem og som er med til at give spillet en helt speciel stil.

Med Max Payne beviste Remedy at de ved hvordan de kan få spilleren til at se godt ud ved hjælp af solid action - og med tiden har de også bevist, at de kan fortælle en historie overbevisende. Disse to ting smeltede sammen til en helhed i Quantum Break og bliver nu løftet til næste niveau i Control. Det er som om, at Remedy bare bliver bedre og bedre som tiden går, da Control nok er et af de bedste spil fra Remedy. Køb det, hvis du vil have en solid omgang action med et twist.
+ Sjovt og udfordrende gameplay, fremragende lyddesign, flot visuelt design, fed action
Lange indlæsningstider, en sjælden gang lidt hakkende grafik, kortet opdaterer ikke altid korrekt
7