Crash Nitro Kart (Xbox)

Anmeldt af: - 12. januar 2004 - kl. 18:45
0 0

Crash Nitro Kart er mere en opdateret version af Crash Team Racing, end det er en efterfølger. Vi anmelder det her.

Historien i Crash Nitro Kart er ikke specielt original, men den er som man kunne forvente i et spil som dette. Crash og han venner slapper af efter at have besejret Neo Cortex og hans håndlangere endnu engang, da deres hus bliver beamet op til Kejser Velo den 27., som er ude efter lidt underholdning til hans undersåtter, der keder sig gevaldigt. Han har bestemt sig for, at Crash og hans venner skal deltage i et intergalaktisk racerløb og som den røde klud foran næsen på tyren, har Kejser Velo ligeledes fået Neo Cortex og hans kumpaner til at deltage. Hvis Crash nægter at deltage, ja, så vil Kejseren ganske enkelt udslette Jorden. Gulp...

Det er bare om at komme i gang
Selv om Crash Team Racing til PSOne og Crash Nitro Kart ikke er udviklet af det samme firma, minder de to spil rigtigt meget om hinanden og har man spillet Crash Team Racing, vil man med det samme kunne genkende Crash Nitro Kart. Crash Nitro Kart er mere en opdateret version af Crash Team Racing, end det er en efterfølger. Spillet indeholder 18 forskellige baner og 16 velkendte Crash Bandicoot karakterer - otte af dem skal der åbnes op for senere i spillet. I Adventure Mode, kan man spille som både Crash Bandicoots hold eller Neo Cortex' hold og man får mulighed for, at styre bl.a. Crash Bandicoot, Coco, Crunch, N. Gin, Tiny Tiger og Dr. Neo Cortex. Der findes flere forskellige typer af løb i Adventure mode bl.a. en normal racermode, hvor man ganske enkelt skal komme først i mål, klarer man dette (og bossen) i et antal baner i den pågældende verden, åbnes der op for CNK Challenge hvor man skal finde bogstaverne C, N og K og på samme tid komme først i mål. Endelig er der Relic Race, hvor man skal komme i mål inden tiden løber ud - man kan stoppe tiden i op til tre sekunder ved at smadre nogle kasser, som der kun er et begrænset antal af på banen. I Singleplayer mode kan man vælge imellem Quick Race, Team Race, Cup Tournament, Race Time Trial og Lap Time Trial. Der er desuden en Arena Editor, hvor man kan lave sine egne arenaer. Disse er dog baseret på allerede eksisterende arenaer, man kan blot placere power-ups, TNT kasser og andet god som man har lyst til. Jo, der er bestemt nok at gå i gang med i Crash Nitro Kart.

Ikke bare Mario Kart
Crash Nitro Kart tager kart genren og tilfører et par nye ting, som gør, at spillet ikke bare føles som endnu et Mario Kart rip-off. Man har naturligvis forskellige typer af boosts og våben - man kan f.eks. få ekstra boost når man lander efter et hop og man kan optjene store boosts ved at mestre powerslide teknikken. En ny ting er team boost, hvor et Team Power-up Meter fyldes op, hvis man holder sig tæt på ens team kammerater, når denne er fyldt, får man ubegrænset adgang til våben og power-ups i en begrænset periode. Crash Nitro Kart tilbyder en god omgang kart racing, hvor der er lagt stor vægt på våben og power-ups. På de nemme sværhedsgrader, kan man vinde ved at køre godt og tage svingene på den rigtige måde, men på de sværere sværhedsgrader, skal man mestre de svære powerslides for at have en chance for at vinde - så der er lidt for enhver.

Cartoonish
Crash Nitro Kart indeholder samme farvestrålende grafik som vi kender fra tidligere Crash Bandicoot titler men den er ikke på niveau med så mange andre Xbox titler (eller Mario Kart for den sags skyld), men det gør ikke så meget, at det ikke er fyldt med vilde lyseffekter og realtime refleksioner, for det ville slet ikke passe ind i den tegnefilmsagtige grafikstil alligevel. Grafikken kører til gengæld flydende og det er sjældent man ser frameraten gå ned. Bane designet er glimrende, faktisk er de fleste baner, eller dele af banerne, løftet direkte ud af Crash Team Racing, nogle af dem har dog fået nye sektioner tilføjet. Lydsiden er som man kunne forvente det, med skør musik og skøre kommentarer fra de andre karakterer på banen. Styringen er god og præcis og selv om de vilde powerslides er svære at lave, bliver det aldrig frustrerende.
Grafik:5.0
Overall 6.0
0