Crash Team Racing Nitro-Fueled

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 24. juni 2019 - kl. 20:29
0 3

Crash Bandicoot er tilbage igen, denne gang i kart-raceren Crash Team Racing Nitro-Fueled, som er en kraftigt opdateret udgave af den 20 år gamle klassiker Crash Team Racing. Læs anmeldelsen her.

Det går helt godt for Activision når det kommer til at udgive kraftigt opdateret udgaver af klassiske spil. De står blandt andet bag Call of Duty: Modern Warfare Remastered, Crash Bandicoot N.Sane Trilogy og Spyro Reignited Trilogy.

PSlife Share!

Nu gør Activision endnu et forsøg med kart-raceren Crash Team Racing Nitro-Fueled, som oprindeligt udkom på PlayStation for 20 år siden. Der er heldigvis heller ikke her tale om en doven HD-opdatering, men i stedet en fuld remake, hvor udviklerteamet fra Beenox nærmest har bygget spillet op fra bunden og har opdateret flere dele af det til moderne standarder.

Det svære ved en remake er, at skabe et spil, som rent teknisk og gameplay mæssigt er up-to-date og på samme tid bibeholder de karakteristika, som gjorde originalen så sjov for, i dette tilfælde, 20 år siden. Der er altså sket rigtigt meget med spillene indenfor de sidste 20 år.

Beenox har dog klaret denne opgave virkelig flot og man kan mærke den store respekt de har haft for det originale materiale. Det betyder, at der i Nitro-Fueled mest er tale om kraftige kosmetiske ændringer, krydret med blandt andet en ny styring, et opdateret soundtrack og tilføjelsen af baner fra efterfølgeren Crash Nitro Kart.

Det betyder også, at den høje sværhedsgrad er tilbage (man kan dog nu skrue ned for den - mere om det senere) og det er stadig et spil, som kræver en del øvelse og tålmodighed. Spillet er, naturligvis fristes man til at sige, inspireret af Mario Kart, men i Crash Nitro Kart er der også den meget vigtige Power Slide feature, hvor man power slider gennem sving og på den måde aktivere boost. Ved at power slide, så aktiveres et boost-meter og hvis man er skarp, kan man kombinere op til tre boosts og at mestre dette er i de højere sværhedsgrader nærmest essentielt. Det er tilgengæld også rigtigt svært - og det gør måske ikke Crash Team Racing til det oplagte party spil - det kræver ganske enkelt for meget at spilleren for at mestre det.

Kampagnen hedder Adventure og ligesom i originalen, kører man rundt i en række hub-områder og hvor de forskellige løb er tilgængelige via nogle portaler. Det er meget upraktisk og meget 1999, men det er en af de ting, som naturligvis har fået lov til at overleve fra originalen. Adventure kan spilles i både en Nitro-Fueled mode og en Classic Mode. I Nitro Fueled mode kan man bruge alle de stickers, bemalinger, hjul og andet man har låst op for og man kan skifte og customize ens karakter og ens go-kart som man ønsker det. Man kan også vælge sværhedsgrad, som dog, noget underligt, ikke kan ændres efter man er gået i gang. I Classic spiller man det som man gjorde for 20 år siden. Her er der ingen mulighed for valg af sværhedsgrad, man spiller med den samme karakter fra start til slut og man kan ikke customize ens karakter eller go-kart. Man optjener dog stadig alle spillets rewards i denne Classic mode.

Ud over Adventure kan man også spille Local Arcade, som byder på syv forskellige gamemodes. Ud over de traditionelle Single Race, Cup (op til fire spillere lokalt) og Time Trial, er der CTR Challenge hvor man skal finde bogstaverne C, T og R på banen og på samme tid vinde og i Crystal Challenge skal man finde alle krystallerne på en bane før tiden løber ud. En del af disse spiltyper støder man også på i Adventure delen, for eksempel når man har vundet alle baner i et område, kan man vende tilbage til allerede gennemførte baner og prøve dem i nogle af disse alternative spiltyper.

Endelig er der Battle Mode, hvor man kan spille for eksempel Capture the Flag, Last Kart Standing, Steal the Bacon (en slags Capture the Flag) og Crystal Grab mod tre af ens venner lokalt. Endelig er der online multiplayer for op til fire spillere i diverse gamemodes og efter at Beenox har fået opdateret spillet til V1.02, fungerer denne del også upåklageligt.

Som noget nyt, kan man vælge mellem tre sværhedsgrader - men det er som om, at balancen imellem dem er lidt “off”. De tre sværhedsgrader er Easy, Medium og Hard og i Easy får man stort set ingen modstand og det bliver ret hurtigt kedeligt. I Medium får man til gengæld rigeligt at se til og man skal nærmest kende banerne ud og ind og power slide perfekt, for at have en chance for at vinde et løb. Og behøver jeg at nævne, at Hard er brutal? Det er som om, at springet mellem Easy og Medium er for stort og det betyder, at mange spillere nok vil falde igennem der og det vil måske være med til at man mister interessen for spillet lidt for hurtigt.

En anden ting er styringen, som i originalen var meget langt fra det vi kender i dag - man skal blandt andet slippe speederen for at fyre en af de mange power-up’s af. Det er ikke optimalt i et spil af denne type. I denne nye udgave kan man vælge at spille med den gamle originale styring, men også en ny og opdateret styring - den er dog ikke er ret meget bedre end den gamle. Det er sådan en mellemting mellem den gamle og hvad man kunne forvente af en ny og opdateret styring, så den lander et eller andet sted midt imellem og den fungerer ikke rigtigt - for mig i hvert fald. Jeg endte med at spille med den klassiske styring, som bestemt er til at lære, men igen kræves der noget af spilleren.

Spillets 32 baner kommer fra både Crash Team Racing og fra efterfølgeren Crash Nitro Kart. De har alle fået et voldsomt visuelt løft og de er nu langt mere levende end tidligere og der er langt flere detaljer end før. Specielt Coco Park (hvis nogen kan huske den fra originalen) er en af de absolut smukkeste baner i Nitro-Fueled. Det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde i de mange baner og resultatet er fantastisk. Lydsiden er naturligvis også blevet opdateret, men ønsker man at spille med det originale soundtrack, har man mulighed for det.

Når alt kommer til alt, så er Crash Team Racing Nitro-Fueled endnu en glimrende genoplivning af en klassiker. Det er spækket med indhold, det ser fremragende ud og det spiller endnu bedre end originalen gjorde. Nogle af de nye elementer, som den alternative styring og de ubalancerede sværhedsgrader, er nogle af de få kritikpunkter som vi har.

Det er klart, at Crash Team Racing Nitro-Fueled mest henvender sig til dem, som har spillet originalen på den gamle PlayStation. Yngre spillere, som ikke kender til originalen, vil nok ikke finde samme glæde ved spillet og måske finde det frustrerende svært. Det her kræver nemlig noget af spilleren. Crash Team Racing Nitro-Fueled er for dem, som kan huske det gamle spil og her vil denne nye udgave byde på en overflod af nostalgi og hygge i selskab med Crash og hans venner.

Som en lille bonus til PlayStation-folket, er der eksklusivt i PlayStation 4 udgaven en bonus-bane lavet i grafik fra det originale spil - det er bestemt ikke kønt, men det er en sjov lille hyldest til den første PlayStation og det det originale spil.

Crash Team Racing Nitro-Fueled kan købes på PlayStation Store for 319 kr., hvilket måske er en lidt for høj pris, når man tænker på, at det var det samme man betalte for hele tre ligeså opdateret spil i både Crash Bandicoot N.Sane Trilogy og Spyro Reignited Trilogy. Men lad ikke prisen afskrække dig, der er nogle gode timers nostalgi-trip her.
+ Fremragende grafisk opdatering, masser af indhold, stadig velfungerende gameplay
Ubalanceret sværhedsgrader, styringen er ikke opdateret til samme niveau som resten af spillet
3