Crysis 2

Anmeldt af: Lasse Kjær - 5. april 2011 - kl. 19:05
10 0

Vi trækker i superkampdragten og tester spillet!

Da det originale Crysis landede på PC-platformen blev det modtaget med øjne så store som tekopper, og underkæber der ramte tastaturet. Det var med andre ord en ny grafisk standard, som Crytek satte med deres CryEngine-grafikmotor. Men Crytek opdagede også den kommercielle succes, og derfor er Crysis 2 nu også blevet udgivet til konsollerne. Crytek har derfor stået overfor to svære udfordringer med denne udgivelse; at fastholde den grafiske standard på flere platforme og skabe en mere varieret og nuanceret gameplayoplevelse.

Historien udspiller sig i New York, hvor byen lider under en voldelig og ukendt epidemi samt en invasion af aliens. Man indtager rollen som en marinesoldat, der er blevet reddet af en elitesoldat udstyret med den famøse nanodragt. Efter elitesoldatens redning overtager man hans uniform, der er en højteknologisk kampdragt med mange fordele. Kampdragten indeholder en mission, hvor man skal lokalisere en videnskabsmand ved navn Gould. Han skal bruge oplysninger fra de invaderende rumvæsner for at løse gåden om epidemien og invasionen.

Undervejs i spillet vil man finde referencer til det første spil, men det er på ingen måde nødvendigt at have indsigt i det første PC-spil for at spille Crysis 2. Som spillet skrider frem vil man lære mere om den højteknologiske kampdragt, der er omdrejningspunktet for spillets gameplay. Dragten besidder nogle fordelagtige egenskaber og kan på et splitsekund transformeres om til en (næsten) skudsikker dragt eller en usynlighedsuniform. Disse to fordelagtige goder ved dragten skal benyttes kløgtigt, eftersom gameplaydesignet muliggør taktisk anvendelse af disse egenskaber. Kampdragten har sin egen ’energi’, og denne drænes når der gøres brug af enten usynligheds- eller armoregenskaben. Der skal blot ét tryk til på controllerne for at aktivere eller deaktivere denne egenskab.

Som tidligere nævnt foregår historien i New York, og det bymæssige præg på banerne sætter et par restriktioner. Der er ikke lige så meget frihed til bevægelse som i det originale Crysis, men miljøet er veldesignet og varierende, og der er samtidig masser af muligheder for at finde fordelagtige positioner i forhold til fjenderne. Samtidig er der mulighed for flere gange at benytte køretøjer. Man kommer blandt andet ud for, at man skal sidde bag rattet i en jeep og en tank, men dette er oftest ikke en fordel i kampen mod fjenderne. Styringen af bilerne føles en anelse kluntet, og det er tydeligt, at spiloplevelsen er designet mod en FPS-styring. Forholdsvis tidligt i historien skal man benytte en tank for at komme over en bro, og efter 10 mislykkede forsøg fandt jeg ud af, at det var nemmere at se bort fra tanken og benytte min højteknologiske kampdragt til at overkomme denne forhindring. Det er ofte, at usynlighedsegenskaben kan redde mange svære situationer. Samtidig øger kampdragten ens løbehastighed, ligesom man bliver væsentligt stærkere. Man kan f.eks. sparke biler hen af gaden eller hoppe overnaturligt højt.

Dragten har også en taktisk skærm, der overlapper ens eget syn. Et head-up-display med informationer bliver synligt på skærmen, og denne egenskab vil udpege fjender, finde ammunitionsbaser og andre vigtige ting omkring i byen.

Der er mange forskellige våben i Crysis 2, og man kan vælge at samle modstandernes op undervejs. I byen findes der ammunitionsbaser, hvor man kan optanke ny ammunition og granater. Man optjener også point til at opgradere våbnene fra en in-game menu i spillet. Her kan man f.eks. købe en lydløs tilføjelse til geværet, ligesom nye sigtekorn kan tilføjes til ens eksisterende våben. Menuen til at købe disse er intuitivt opbygget, og det er hurtigt at ændre våbenets opsætning. Crytek har implementeret et par anderledes våben i spillet, og man vil blandt andet stifte bekendtskab med en elektrisk submachine-gun, ligesom der er blevet plads til et større arsenal af eksplosive våben.

Singleplayeroplevelsen i Crysis 2 er på den gode side af 10 timer. Der er fire forskellige sværhedsgrader i spillet, og denne kan man ændre når som helst i singleplayerdelen. Ligesom man kan opgradere våben, kan man også opgradere den højteknologiske kampdragt. Ved at indsamle prøver fra døde aliens vil man blandt andet kunne købe sig til fordelagtige egenskaber i kampsituationer. Disse fordele kan f.eks. være muligheden for at se fjendernes fodspor ved hjælp af et specielt nano-syn.

Crysis 2 har også en dyb multiplayerdel, der har hentet meget inspiration fra Call of Dutys mægtige online community. Man vil her optjene XP-point, som kan bruges på nye våben og tilføjelser. Der er samtidig implementeret kill-streaks, hvor gevinsten afhænger af, hvilket map man spiller i. Onlinedelen giver mulighed for at lave sine egne ’Classes’, hvor man kan vælge våben, kampdragt og andet efter eget ønske. Der er flere multiplayerspil, hvor kampdragten igen er omdrejningspunktet. En gamemode giver bl.a. kampdragter til det ene hold, hvor de andre udstyres med kraftigere våben. Banedesignet online er meget åbent, og det er svært at forudsige, hvor fjenderne kommer fra. Dette gør spillet online ret svært og udfordrende, hvilket bestemt ikke er nogen dårlig ting. Mens jeg spillede online, oplevede jeg ikke nogle former for disconnects eller andre onlineproblemer. Der var mange spillere online, og Cryteks onlineklient segmenterer spillere efter level. Det vil sige, at man i starten matches med spillere på samme niveau. Ligeledes kan man ikke spille mod spillere med lav level, hvis man selv har spillet meget online. Der virker til at være gode muligheder for mange timer online i Crysis 2.

Den visuelle præsentation i Crysis 2 har mange været spændte på. Der er generel enighed om, at spillet tager sig bedst ud på PC, men dermed ikke sagt, at konsolversionerne ikke funkler og tager sig godt ud rent grafisk. Den cinematiske intro medfører indlevelse lige fra start, ligesom den grafiske standard i New York er med til at øge indlevelsen i spillet. Man vil se bygninger styrte sammen, banedesign der konstant forandrer sig og teksturer og lysindfald, der vidner om grafisk højt niveau. Den grafiske fremstilling gør Crysis 2 til en fornøjelse at spille, idet spillet er en fryd for øjet. De allierede figurer er veldesignede, ligesom fjenderne er designet til at indgyde frygt og rædsel, hvor de bevæger sig. Når Crysis 2 er blevet udviklet til tre forskellige platforme er det imponerende, hvordan de får afviklet den grafiske præsentation på PlayStation 3.

Soundtracket er skabt af Hans Zimmer, som nogle måske kender fra flere Hollywood blockbustere. Den tyske komponist har komponeret til blandt andet Inception, Black Hawk Down og, The Dark Knight. Det er naturligvis et scoop, at EA og Crytek har fået Zimmer til at skabe soundtracket til Crysis 2. Undervejs i spillet vil man låse op for musikken, som man kan høre fra en særskilt menu i spillets hovedmenu. Der er fokus på musikken og soundtracket, men det gør bestemt heller ikke noget, når det er skabt med tysk perfektion og sans for kvalitet. Man bør gøre sig selv en tjeneste og lytte det igennem, for i mine øjne er det velkomponeret ned til mindste detalje.

Den højteknologiske kampdragt er omdrejningspunktet i Crysis 2 – og med god grund. Det er en fornøjelse at benytte de taktiske fordele, som dragten besidder, og mens man sniger sig usynligt ind på en fjende, kan man kun glæde sig over den tilføjelse i gameplayet i forhold til andre FPS-spil. Hvis man spiller Crysis 2 på en høj sværhedsgrad, vil man opdage, at dragten er nødvendig at benytte taktisk for at komme igennem banerne. Spillet tager mange af de gode elementer fra 1’eren og flytter hele herligheden over på konsollerne. Med en lang singleplayeroplevelse og en solid multiplayer har vi at gøre med en af forårets kvalitetstitler.

0