Danger Zone

Anmeldt af: Hoder Jensen - 18. juni 2017 - kl. 17:56
5 1

Crash mode fra Burnout serien er tilbage i Danger Zone, men er der nok kød på til et helt spil? Det finder vi ud af med en masse eksplosioner i vores anmeldelse.

Danger Zone er ikke en Top Gun simulator og indeholder heller ikke Kenny Loggins klassiske sang, nej vi er ovre i ren ødelæggelse af biler, så man kunne spydigt kalde det en Le Mans 2017 LMP1 simulator.

Danger Zone fra den lille udvikler Three Fields Entertainment har kun ét formål, og det er at sende en crashtest-bil ind i andre biler, for at skabe store eksplosioner og mest mulig ødelæggelse. Hvis det minder én om den klassiske crash mode fra Burnout serien, så giver det god mening, da det er nogle af de originale udviklere fra Criterion Games og Burnout serien, der står bag Three Fields Entertainment.

Lad os sige det som det er med det samme; Danger Zone er ikke noget stort kompleks spil. Der er ikke nogen historie, der er ikke nogen online funktionalitet (ud over high-scores) og der er faktisk heller ikke noget soundtrack. Præmissen i spillet er simpelt, man kører en bil på forskellige baner ind i andre biler og jo mere ødelæggelse man skaber, jo højere score får man.

Det hele foregår på 20 forskellige baner, ud over fire træningsbaner. De første par baner er ganske simple, men meget hurtigt kommer der flere niveauer, flyvehop og flere forskellige typer af modkørende biler man skal prøve at nedlægge. Lige så snart man har ramt det første køretøj, mister man kontrollen over sin egen bil og derfor er det vigtigt at ramme, så man skaber mest mulig ødelæggelse til at starte med. Man er dog ikke helt neglet fast og overladt til AI’en pløjer ind i en og skubber én rundt, da man har adgang til en såkaldt Smashbreaker.

Smashbreaker låser man op for, når ens bil er blevet ramt X antal gange, hvilket skifter fra bane til bane og via bonus opsamlinger på banen. Smashbreakers er der hvor det sjove ligger i Danger Zone, fordi når den aktiveres skaber man en kæmpe eksplosion i slow motion og som alle ved, så er eksplosioner bare ti gange sjovere i slow motion. Spøg til side, det ser godt ud og er omdrejningspunktet i spillet de her Smashbreakers, samt de er nødvendige for at kunne navigere ens bil rundt i banen, efter den er et dødt vrag.

Jo mere ødelæggelse, jo højere score som tidligere nævnt og det er ens mål i hver bane, at opnå en høj nok score, så man kan låse op for næste bane. I nogle baner er det lige til, men ret hurtigt støder man på udfordringer, hvor man skal udnytte sine Smashbreakers på de rigtige tidspunkter for at kunne opnå en god nok score. Det betyder også at nogle baner, kommer man til at prøve om igen og om igen, hvilket i nogle baner godt kan blive lidt for meget og man kunne ønske sig en mulighed for at skippe en bane, når man har prøvet at sætte en god nok score 25 gange eller få et hint til hvad man gør galt.

Grafisk er Danger Zone bestemt ikke noget mesterværk, men det behøves heller ikke rigtigt, fordi ret hurtigt har man alligevel smadret sin egen bil og modstanderne. Selve slow motion effekten og de eksplosioner der følger med ser dog godt ud, men ret hurtigt bliver det ikke noget man bemærker, da man har mere travlt med at bedømme hvor man skal sende ens bil videre hen for at opnå flest mulige point. Men det er måske lidt skuffende at se de ikke har tilføjet 4K support for PS4 Pro og HDR support for alle PlayStation 4 udgaver, da eksplosionerne helt sikkert vil stå meget flottere i HDR. For så simpelt et spil, burde det være muligt.

Udvikleren af Danger Zone har dog lavet et par taktiske brølere, som irriterer en smule. F.eks. når man vil prøve en bane igen og det kommer man til mange gange, så er indlæsningstiden på 7-8 sekunder, men det værste er næsten at man så derefter skal vente på 3 sekunders nedtælling før man komme i gang. Når man vil genprøve en bane, vil man i gang med det samme og ikke vente på unødvendige forsinkelser.

Yderligere kan man undre sig over, at der ingen replay funktion er, det havde været oplagt at man kunne gemme sine bedste forsøg og se de bedste fra high-score listerne og deres replays, så man kunne blive klogere på hvordan forskellige baner kan klares, nu hvor man ikke får nogle tips undervejs.

Om man finder Danger Zone sjovt, er naturligvis en individuel ting, men jeg fandt mig meget godt underholdt i et par timer. Men her ligger Danger Zone’s helt store problem, netop mængden af indhold og variation i spillet. Det virker en smule tyndt at tage 100 kr. for spillet, når det indeholder så lidt og har så simpel en præmis. Men hvis man er typen, der elsker at jagte bedre og bedre scores, samt fandt Crash mode i Burnout serien helt fantastisk, så vil man da uden tvivl nyde Danger Zone, til trods for nogle åbenlyse mangler.
+ Smashbreaker og de store eksplosioner er sjove
Ikke meget indhold, ingen replay funktionalitet, for meget ventetid, manglende HDR support.
Holdbarhed:4.0