Darksiders Genesis

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 16. februar 2020 - kl. 11:33
1 1

Darksiders Genesis er endnu en ny retning for Darksiders serien. Denne gang er vi ude i et action-rollespil lidt i stil med Diablo. Læs anmeldelsen her.

Darksiders udkom for første gang for 10 år siden og siden dengang, har serien gennemgået store forandringer. Det er Airship Syndicate, som tidligere har stået bag det glimrende Battle Chasers: Nightwar, der står for denne nye retning, som Darksiders Genesis tager.

Selv om der ikke er nogen tvivl om, at Darksiders Genesis er et ægte Darksiders-spil, så er der alligevel store forandringer. De største ændringer er, at man nu kan spille i co-op og at spillet nu, med et fast kamera, ses skråt oppefra og ned, meget i stil med spil som Diablo. Mange af seriens andre kendetegn er stadig til stede, for eksempel de mange opgraderingsmuligheder og den interessante verden som skal udforskes ud i alle kroge.

Historien udspiller sig århundrede før det første spil og den er noget nær papirstynd. Det er i bund og grund noget med at nedkæmpe Lucifer, for at opretholde balancen i universet, men historien er der kun, for at kunne binde de enkeltstående og actionfyldte missioner sammen - og det fungerer.

I Darksiders Genesis introduceres der en ny karakter, nemlig den sarkastiske Strife. Strife akkompagneres af War, som vi kender fra tidligere og de to udgør er ret fint makkerpar. Hvis man spiller alene, kan man skifte mellem Strife og War, som hver især naturligvis har forskellige egenskaber. Strife er den mest underholdende karakter og han er udstyret med et par pistoler, som i løbet af spillet kan udstyres med forskellige ammunitionstyper. War er ikke nær så adræt som Strife, men han er leveringsdygtig i kraftfulde angreb med hans enorme sværd og han er derfor specielt god i nærkampe og i situationer hvor man bliver omringet af mange fjender.

Både Strife og War kan opgraderes med massevis af nye egenskaber, mere effektfulde angreb og mange andre ting og disse betales med sjæle som man indsamler undervejs. Foruden at skulle finde vej igennem banerne og gennem nogle fine klatre-sektioner, skal der dræbes massevis af fjender og smadres talrige kister og krukker - men også nedkæmpes store dæmoniske bosser. Bosserne er ganske fine og som altid går det ud på at finde deres respektive svagheder, så ikke så meget nyt under solen der.

Darksiders Genesis er bygget med co-op for øje, men det kan sagtens spilles alene. Mange steder lægges der op til samarbejde, for eksempel når der skal trækkes i to håndtag for at åbne en dør eller aktiveres to trykplader i gulvet. Det fungerer når man spiller alene, men det er bedst sammen med en ven, enten lokalt eller over nettet.

Grafikken i Darksiders Genesis er flot og den nye kameravinkel fungerer for det meste fint. Der er dog ganske ofte situationer, hvor ens karakter forsvinder bag objekter i forgrunden og hvis der så på samme tid gemmer sig en fjende bag dette objekt, ja så bliver det for alvor frustrerende. Grafikken har en dyster atmosfære og dette bakkes op af en tung og lækker lydside. Stemmeskuespillerne bag Strife og War gør det fint og de to karakterer har en fin ping-pong, selv om det kan blive en smule pinligt til tider.

Er det så lykkedes Airship Syndicate at komme i mål med den nye retning for Darksiders serien? Ja, lige akkurat. Historien er lige så papirstynd og vanvittig som i de andre spil i serien, opgraderingsmulighederne er mange og der bydes på hurtig og flydende action - og masser af den. Det er præcis som Darksiders skal være - selvom det dog kan blive ensformigt efter noget tid.

Det største plus er at man nu kan spille sammen med en ven og det er her at spillet er stærkest. Så er du fan af serien, eller blot på udkig efter et actionfyldt spil, som du og en god ven kan kaste jer over, så er Darksiders Genesis er fint spil i genren. Det flytter ingen grænser og imponerer ikke med nye idéer, men nogle gange kan et solidt actionspil, som tjekker alle de rigtige kasser af, også være helt fint. Darksiders Genesis er et af de spil.

Darksiders Genesis kan købes på PlayStation Store til 319 kr.
+ God action, mange opgraderingsmuligheder, specielt velfungerende i co-op
Den nye kameravinkel kan drille af og til, bliver ensformigt