Darksiders II

Anmeldt af: Hoder Jensen - 3. september 2012 - kl. 21:51
2 0

I en kamp for menneskenes skæbne, i en verden på randen af udryddelse, kæmper en af Apokalypsens fire ryttere for at genskabe balance og redde hans bror.

Darksiders var lidt af en overraskelse, da det udkom i starten af 2010. Det fik fine anmeldelser og et fornuftigt salg, men blev aldrig til det store hit, dog var det starten på noget lovende. Nu er Darksiders II klar på butikshylderne, og denne gang har udvikleren, Vigil Games, haft plads til mere finpudsning og en ny rytter, selveste Døden.

Darksiders II forsætter hvor 1’eren stoppede, men historiemæssigt forgår spillet faktisk samtidigt med historien i det første spil. Hvor man i 1’eren fulgte apokalypserytteren War, så følger man nu Death, der kæmper for hans brors skæbne, førnævnte War. Det er lykkedes for War at blive ukorrekt beskyldt for at have startet dommedag for tidligt, en dommedag der har lagt jorden øde og udryddet menneskeheden. Denne påstand kommer fra selveste ”The Charred Council", men disse anklager tror Death ikke på, så imens War prøver at finde ud af, hvem der snød ham, så kæmper Death for at rense hans brors navn og samtidigt genskabe menneskeheden.

Darksiders spillene er det man vil kalde hack and slash, og dette lever Darksiders II også op til. Man har taget det forholdsvis simple kampsystem fra 1’eren og tilføjet lidt ekstra finesse. Derfor får man også mulighed for at pløje igennem utallige fjender med bl.a. et sæt leer, da man jo spiller som døden. Men selv om man slår mange mindre fjender ihjel, så er der mange mini-boss kampe undervejs, hvilket gør, at man ikke føler spillet er kun bølger af ubetydelige fjender, selv om det faktisk forholder sig sådan, men de fungerer naturligvis til at bygge ens figur op med bedre udstyr og flere XP point.

Det lette kampsystem gør det forholdsvist let at bygge nogle gode angreb op, og selv om man har mulighed for avanceret tastekombinationer, så kan man nå ret langt med klassisk ”button smash”. Dog lærer man ret hurtigt nogle simple og effektive kombinationer, som man kan læne sig op af igennem hele spillet.

Men Darksiders II er ikke kun et hack and slash spil, der er også en udmærket platformdel, som bliver brugt til udforskning og løsning af de mange gåder i spillet, man skal løse for at komme videre. Som man spiller igennem, kan man tydeligt mærke inspirationen fra spil som Prince of Persia, dog kommer styringen ikke helt oppe på samme højde men tæt på, og navigeringen rundt fra klippekant til væg i de mange miljøer, man bevæger sig rundt i, er en fornøjelse.

Darksiders 1 blev ofte kaldt en moderne og mørk Zelda, den sammenligning kan man stadig lave i 2’eren, der som i 1’eren indeholder en del løsning af gåder for at låse nye områder op. Dette sker på utallige måder lige fra at finde en kontakt, der skal drejes til trykfølsomme plader, der skal trykkes på eller klipper, der skal sprænges bort for at kunne komme videre. Løsningen af disse gåder kan nogle gange godt trække tempoet ud af spillet, specielt hvis man sidder lidt fast, men gåderne bliver aldrig så svære, at man rigtig sidder fast, ofte skal man bare gå et par skridt tilbage og kigge rundt, så finder man løsningen – hvis det ikke hjælper, kan man få hjælp af en fuglen Dust, der følger en hele vejen igennem spillet og fungerer som navigationshjælp, når man sidder lidt fast.

Verdenen, som Death bevæger sig igennem i Darksiders II, virker mere varieret end i 1’eren, og man går igennem fem tydeligt forskellige områder, som er lavet med flotte maleriske baggrunde og imponerende store bygninger, der til tider får ens tanker hen på God of War spillene. Til tider kan nogle af de huler og bygninger, man begiver sig ind i, dog føltes lidt lange, så når man har gennemført en meget aflukket sektion er det helt en befrielse at komme frem til en boss kamp eller et åbent landskab.

Undervejs i disse fem verdener er der ud over en masse monstre og gåder også rigeligt med våben, skatte og objekter at indsamle for dem, der vil finde alt. Heldigvis er Death dog ikke helt alene om det, ud over som sagt fuglen Dust har han også sin hest Despair til at transportere ham rundt, og så er hele Darksiders II universet fyldt med karakterer, der hjælper Death på vej med ekstramissioner og våben, de gerne sælger for lidt guld eller udførte tjenester. Bl.a. er den sælgende dæmon Vulgrim tilbage og tilbyder sine services, dog i mindre grad end i 1’eren, hvor Vulgrim også blev brugt til teleportering imellem områderne. Dette er droppet i 2’eren, hvor man kan rejse hurtigt imellem de forskellige områder direkte fra ens kortmenu, hvilket gør udforskning betydeligt mere behageligt i den store åbne verden.

Darksiders II minder naturligvis meget om 1’eren, men det er også tydeligt, at udvikleren, Vigil Games, har lyttet til ris og ros, da 1’eren kom ud, fordi 2’eren virker meget mere poleret og et af de punkter, hvor Darksiders II er kraftigt forbedret, er en betydeligt større RPG del i spillet. Nej, vi er ikke ovre i Skyrim-lignende tilstande, men nu er der blevet plads til 2 talenttræer, så man kan bygge sin karakter op til tæt kamp med Harbinger talenttræet eller man kan holde sig til Necromancer talenttræet, der tillader, at man kan holde sig mere på afstand ved brug af krager, onde ånder og lignende talenter. Vigil Games er dog bestemt ikke stoppet der, og der er også blevet plads til et fint udstyrssystem, hvor man kan beklæde Death i unikt udstyr lige fra primære og sekundære våben til støvler, rustning, handsker og selv amuletter. Alt dette udstyr har unikke egenskaber, så man kan bygge sin karakter op til f.eks. at have meget beskyttelse og liv, eller måske gå den modsatte vej og bygge sin karakter op til gøre meget og hurtig skade, men ikke holde til så mange tæv.

Vigil Games har dog også gjort plads til noget, vi ikke har set i mange spil, nemlig besatte våben, som man kan fodre med andre våben og dermed bygge nogle helt unikke våben op. De besatte våben er dog ikke nogle man støder på ofte i spillet, men når man gør, kan det godt betale sig at bruge lidt tid på at opgradere dem, da man virkelig kan finpudse dem til noget helt unikt, der udøver massiv skade. Disse besatte våben kan man også omdøbe, så man virkelig kan få et nært forhold til ens yndlingshammer.

Selve kvaliteten af grafikken i spillet er glimrende, det er ikke helt på højde med f.eks. God of War spillene, og man kan godt se, at spillet kører i en sub-hd opløsning for derefter at blive opskaleret til HD, da nogle textures virker lidt grove og slørede. Men alt i alt er det lykkedes for udvikleren at forbedre kvaliteten fra 1’eren betydeligt, samtidigt med, at de også har forbedret stabiliteten, da man sjældent oplever dyk i frames per sekund. Der er også blevet plads til antialising, der udglatter nogle af de hakkede kanter, som man så en del til i 1’eren. Dog har udvikleren sært nok valgt at ingen spildata skal installeres til harddisken, så alt bliver indlæst fra blu-ray skiven. Dog er der ikke store problemer pga. det, men nogle steder vil man opleve pauser imens spillet indlæser de nødvendige filer fra blu-ray skiven, og man føler det kunne have været optimeret lidt, hvis en del af spillet som standard blev installeret til harddisken. Man kunne også forestille sig, at en ridset eller fedtet blu-ray skive hurtigt vil give nogle endnu længere pause, så det virker som en unødvendig fejlkilde.

Sammen med den pæne grafiske del er der blevet plads til et udmærket soundtrack produceret af danske Jesper Kyd, som er kendt fra hans soundtrack til bl.a. de tidligere Hitman spil, Assassin's Creed spillene, Borderlands serien og mange flere. Soundtracket er dog ikke noget man sidder og nynner med på, men man får samtidigt ikke lyst til at slå det fra, og i et spil, der let går over 30 timer, er det et positivt bekendtskab. Ud over soundtracket er Darksiders II krydret med udmærket stemmeskuespillere, og specielt Michael Wincott, der ligger stemme til Death, gør det godt.

Darksiders II er et rent singleplayerspil, der er dog blevet plads til, at man kan sende våben til sine PSN venner, ligesom der er en indbygget topscorerfunktion, så man kan se hvem der har lavet mest skade, har gennemført spillet hurtigst, dræbt flest monstre og meget mere.

Darksiders II er en glimrende forsættelse af Darksiders serien og indeholder mange timers underholdning i et interessant univers fyldt med farverige figurer, som trækker én ind i en gribende historie. Alt i alt kan Darksiders II anbefales til alle, der finder actionspil interessante, og hvis man også sætter pris på klassiske RPG muligheder, vil man meget hurtigt føle sig hjemme i Darksiders II.
+ Over 30 timers spil, glimrende kampsystem, velfungerende RPG del, besatte våben er unikt og interessant.
Grove textures til tider, indlæsning kun fra blu-ray skaber unødvendige pauser.
0