Dead Island: Riptide

Anmeldt af: Hoder Jensen - 15. maj 2013 - kl. 18:37
9 0

De overlevende helte fra Dead Island er endnu en gang fanget på en ø fyldt med zombies, der kun ser dem som et måltid, og derved må de immune helte endnu engang ud og svinge våbnene for overlevelse.

Det første Dead Island spil var en stor succes for den polske udvikler Techland, der siden lanceringen tilbage i 2011 har solgt over 5 millioner kopier, og det var derfor også forventet, at der ville komme en efterfølger, evt. til næste generation. Techland og deres udgiver Deep Silver ville det dog anderledes, så tilbage i juni 2012 blev Dead Island: Riptide annonceret som et fuldt spil til den nuværende konsolgeneration med udgivelse i foråret 2013. Nu er Dead Island: Riptide her så, men kan det leve op til det første spil, er der nok forbedringer, eller skulle det nærmere være lanceret som en udvidelse i stedet for en fuld udgivelse?

I det første Dead Island spil slap de 4 immune helte væk fra øen Banoi, der var inficeret med sultne zombies. Men som ofte, så er historien ikke ovre, før man ligger under sin dyne derhjemme, og Dead Island: Riptide forsætter da også præcis hvor historien i Dead Island stoppede. De 4 overlevende Logan Carter, Sam B, Xian Mei og Purna lander på et hangarskib med helikopter, hvor de tror, at de er i sikkerhed. Men straks efter de lander, bliver de smidt i karantæne af oberst Sam Hardy fra den australske hær. I denne karantæne møder de endnu en immun overlever, soldaten John Morgan, der fortæller dem, at militæret ikke er i kontrol mere, men det derimod er en civil forretningsmand Frank Serpo. Serpo vil udnytte Kuru virussen, der er årsagen til zombierne og sælge den som et våben sammen med en vaccine naturligvis. Men inden de overlevende kan nå at sige zombie, så er skibet overrendt af de kødædende bæster, og skibet støder på grund. Vores helte vågner endnu en gang op i en strandkant, denne gang på øen Palanai. Et tropeparadis, der også er overrendt af zombier, samt et forstående atomangreb arrangeret af netop Frank Serpo, for at dække over deres forsøg med Kuru virussen.

Historien i Dead Island: Riptide er ikke af Shakespeare–kvalitet. Det handler om overlevelse og at prøve at komme væk fra den dødsdømte ø. men Dead Island: Riptide er heller ikke et spil, hvor selve hovedhistorien er det som fanger, det er mere oplevelsen og de forskellige mennesker, man støder på, der er lagt vægt på.

Dead Island: Riptide følger samme spillestil som fra det første spil, hvor man hakker, kaster eller skyder sig igennem masser af zombier i en åben verden fyldt med masser af små missioner. Man får da også mulighed for at importere sin karakter fra det første spil, hvis man har spillet det tidligere, så tidligere Dead Island spillere vil meget hurtig føle sig bekendt med Dead Island: Riptide. Det første indtryk man får er da også, at ikke ret meget har ændret sig. De 2 spil minder meget om hinanden, men som man kommer længere ind i spillet, finder man flere forbedringer og tilføjelser.

Ud over en ny spilbar figur, den tidligere nævnte immune overlever John Morgan, som har fokus på hånd til hånd kamp, så er der også kommet flere evner, som kan oplåses efterhånden som man stiger i ”levels” for ens figur. Dead Island har været kendt for ens muligheder for sjove angrebskombinationer, hvor man med modificerede våben kan hakke lemmer og hoveder af, hvilket naturligvis er med igen. Mere almindelige våben som pistoler, geværer osv. er også med igen, men i Dead Island: Riptide fungerer de betydeligt bedre og er faktisk en brugbar mulighed nu, da man har meget mere præcision i styringen af dem, og brugen af dem giver et fint afbræk fra de almindelige våben. Denne bedre kontrol af skydevåbnene hænger sammen med, at fysikken i Dead Island: Riptide er blevet forbedret fra det første spil, dog er den langt fra perfekt, og man oplever en gang imellem, at spillet opfører sig uhensigtsmæssigt, hvis man prøver at hoppe over kanter eller fra bygning til bygning, hvilket nogle gange er lidt mere udfordrende end nødvendigt.

En anden forbedring i Dead Island: Riptide er, hvordan man bruger sine medoverlevende, der i det første Dead Island var noget passive. Dead Island: Riptide kan spilles alene eller i co-op med op til 4 spillere, men ligegyldig hvad man gør, så har man andre overlevende, der styres af AI, og de spiller nu en mere central rolle. Under flere sektioner i spillet kommer man ud for, at man skal forsvare sin hjemmebase fra angribende zombier, og det sker i samarbejde med ens hold af overlevende. Disse forsvarsmissioner forbereder man sig til ved at opgradere sin hjemmebase med bedre beskyttelse, og man kan opgradere ens holds evner ved at gennemføre missioner, hvor man indsamler hvad de har brug for, for at forbedre deres våben og ydelser. Denne tilføjelse af holdmissioner samt at man kan opgradere ens holds ”level”, er en glimrende tilføjelse og giver et afbræk fra de mange ensartede missioner i Dead Island: Riptide, som også var et problem i Dead Island.

Et andet afbræk er tilføjelsen af, at man nu kan rejse rundt ved brug af båd, så man ikke længere kun er afhængig af bil, ens fødder eller ”fast travel” muligheden. Det kræver naturligvis, at der er en flod i nærheden af, hvor man skal hen, men første halvdel af spillet indeholder netop det, og brugen af båd til navigering viser sig meget hurtig at være en effektiv måde at komme rundt på. Navigeringen kan i starten virke en smule forvirrende, da ens minikort ikke er specielt oplysende, men man lærer stille og roligt at navigere rundt og komme uden om de zombier, der prøver at angribe en, mens man er i båden. Der er nemlig også blevet plads til et par nye zombier, blandt andet ”drowner” zombien, som netop ligger i vandet og ligner et lig, men når man nærmer sig, angriber den og kravler om bord på ens båd med kun et formål; menneskekød.

Den tekniske side af Dead Island: Riptide er ikke særlig interessant, da grafikken ligner det første Dead Island rigtig meget, hvilket betyder udmærket grafik, dog uden at være noget specielt mindeværdigt. Dog er der blevet plads til nogle små forbedringer, som f.eks. et dynamisk vejrsystem, bedre lys og mere realistisk vand. Men desværre lider Dead Island: Riptide også under framerate problemer i visse sektioner af spillet, hvilket naturligvis er forstyrrende for styringen, hvor timing i ens angreb er vigtig, hvis man har en spillestil, hvor der bruges våben på tæt hold. Specielt den første bane i spillet er tæt på uspillelig, og man sidder med bange anelser for resten af spillet, efter den er gennemført. Men heldigvis er problemerne i resten af spillet betydeligt mindre, de er til stede og skaber nogle gange lidt sjove grafiske fejl, men de er til at leve med og muligvis noget, der bliver forbedret fra udviklerens side med opdateringer.

En anden ting, der dog er samme problem som i det første spil, er spillets ”save system”. Det er stadigvæk en smule forvirrende, hvornår spillet gemmer ens spil, og hvor meget der gemmes. Jeg oplevede, at mit spil skulle være gemt, men da jeg kom tilbage til spillet var der tabt ca. 30 minutters spil. Det burde kunne gøres bedre her i år 2013. Desværre oplevede jeg også, at våben forsvandt fra mit gemte spil, specielt hvis man havde 2 meget ens våben på sig, havde spillet problemer med at holde styr på det, og det er meget ærgerligt at miste sit bedste våben på grund af en fejl.
Der er ikke meget at sige til lydsiden, den fungerer som den skal, zombierne lyder tilpas grusomme, og ens våben har en tilfredsstillende lyd, når man hakker lemmer af. Dog er musikken i spillet lidt sær og til tider en tand for dyster, så man ender med at skrue ned eller slå det helt fra.

Dead Island: Riptide føles som det spil, Techland oprindeligt gerne vil have lavet med Dead Island, da de mange små forbedringer giver et mere helstøbt spil, der holder interessen længere, og chancen for, at man kører død i de mange missioner i spillet er mindre pga. bedre variation. Men Dead Island: Riptide er også meget lig Dead Island, så hvis man forventer meget nyt, vil man blive slemt skuffet, og omvendt hvis man vil have mere af det samme, så er Dead Island: Riptide alt, hvad man har drømt om. De tekniske problemer i spillet trækker ned, men hvis man ser bort fra det første kapitel i spillet og et savesystem, der lider af små problemer, har man har et solidt spil, der sagtens kan leve op til at være en fuld udgivelse, som endda kan anskaffes dags dato for ca. 250 kr.

Dead Island: Riptide vinder ingen priser som årets spil, men hvis man er til åbne verdener med sultne zombier, man kan hakke i stykker, så bliver det ikke meget bedre.
+ Underholdende gameplay, god længde, sjove våben og masser af zombier.
Framerate problemer i sektioner af spillet, forvirrende save system der ikke fungerer 100 %, kan blive en smule ensformig og med ligegyldig musik.