Dead to Rights II

Anmeldt af: - 30. november 2005 - kl. 17:49
Del denne artikel:
0 0

Namco er tilbage med det næste kapitel i Dead to Rights serien, men byder det på noget nyt? Læs nærmere indenfor.

Tilbage i 2002 meldte Namco sig for første gang på banen med Jack Slate’s udflugter i Dead to Rights. En person, som stod Slate nær, blev dræbt, og derfor måtte han selvfølgeligt tage ud i Grant City med sin politihund Shadow for at finde de ansvarlige. Gameplayet var stærkt inspireret af Max Payne komplet med halsbrækkende spring og Matrix slow-down muligheder.

3 år senere er Jack Slate nu tilbage. Sandeligt om ikke det står skidt til med endnu en af Slate’s venner. Denne gang er det en dommer ved navn Alfred McGuffin, som sikkert har fængslet de forkerte kriminelle og derfor er blevet kidnappet. Jack skal derfor ud i Grant City’s skumle miljø for at finde ud af, hvem der står bag det hele. Historien er ekstremt tynd, og det ved man heldigvis godt fra spiludviklernes side. Derfor fortælles det hele også igennem vildt overdreven action og humor, for i bund og grund gælder det stadig om det samme i Dead to Rights II. Du skal ud blandt byens værste afskum og skyde hundredevis af dem ned, indtil du får den ledetråd, der fører dig videre til næste mission.

Gameplay
Gameplayet i Dead to Rights II er utroligt lige til. Med din hund Shadow går du igennem en masse gange og udrydder fjender, der typisk kommer i grupper af omkring 10 mand. De kan så udrydes ved at man låser sigtekornet fast ved et tryk på skulderknappen. Det gælder derfor ikke om at sigte præcist ligesom i de fleste andre skydespil men først og fremmest om at reagere hurtigt.
Dead to Rights 2

Alternativt kan man også vælge at sløve tiden ned for omgivelserne og modstandernes skud ved at bruge af sin adrenalinbar, som dog hurtigt fylder sig selv op igen. Det er især godt at bruge rundt om hjørner, hvor der gerne ligger et par bøller med shotguns på lur og venter på en.

Skulle man af den ene eller anden grund ikke have lyst til at gå i nærkamp med fjenderne, det kunne eksempelvis være fordi man er hårdt såret eller er ved at løbe tør for ammunition, kan man kalde på hunden Shadow. Det koster også adrenalin at bruge Shadow, men til gengæld er den også effektiv til at tage fjender ned enkeltvis eller til at samle våben op fra jorden til en. Jack kan nemlig bruge alle de våben, fjenderne efterlader, hvilket sammenlagt udgør 12 forskellige slags. Problemet er blot, at Shadow’s angreb er så effektive, at man kan tage næsten samtlige fjender ned med ham, hvis man har tålmodighed til at vente på at ens adrenalinbar lader op igen. Det er kun de enkelte fjender, der står et afsides sted eller end of level bosses, Shadow ikke er så god til at tage sig af.

Endeligt har Jack Slate også nogle special moves til rådighed. Således kan han udføre nogle fede afvæbningsmanøvrer på fjenderne eller bruge dem som skjold imod andre fjender. Det ser alt sammen ret lækkert ud, men problemet er bare, at man skal så tæt på fjenderne for at udføre disse ting, at man som regel får for meget skade til, at det kan betale sig at anvende dem jævnligt.

Engang imellem bliver skydemissionerne afløst af fighting stages. Spillets fighting engine er dog generelt meget kedelig. Den tillader kun et par lunkne slag og spark, og derfor lever man sig aldrig rigtigt ind i slåskampene. Der er forskellige våben, man kan samle op undervejs så som knive og baseball bats, men det øger ikke underholdningsværdien særligt. Heldigvis er der ikke lige så mange fighting stages i spillet, som der er missioner med skydning.

Uanset om man skyder eller slås i Dead to Rights II, bliver gameplayet dog relativt hurtigt forudsigeligt og trivielt. Fjenderne bevæger sig altid efter samme mønster, og man kan altid klare dem nemt og hurtigt med en kombination af ens enorme våbenarsenal og Shadow’s angreb. Efter et par timer spiller man egentligt kun for at komme frem til spillets boss fights, som giver lidt tiltrængt afveksling i spillet. Desværre er der kun 5 af dem i spillet, men til gengæld er de også allesammen ret udfordrende, og det kræver tit et par forsøg, før man får dem ned med nakken.

Dead to Rights 2

Grafik
Grafisk er Dead to Rights II i bund og grund et ret gennemført spil. Personerne og omgivelserne er rimeligt detaljerede og har nogle pæne tekstures. Desuden er der nogle udemærkede effekter, når folk gennemhulles af kugler, eller når man skyder på nogle af de mange genstande rundt omkring, som kan springes i luften.

Der kan dog forekomme tider, hvor animationerne ser lidt stive ud, og man må generelt sige, at level designet føles ret ensformigt, selvom man befinder sig i forskellige områder lige fra diskoteker til skøjtehaller.

Lyd
Lyden i spillet må siges at ligge på det jævne. Dialogen i spillet er mildest talt ikke særligt overbevisende, men det fungerer faktisk udmærket til kliché historien. Soundtracket består som regel af en række neutrale beats, der på den ene side holder pulsen oppe, men på den anden side ikke får en til at føle sig helt opslugt af spiloplevelsen. Effekterne lyder også lidt middelmådige. De mange våben lyder ganske vist forskellige, men igen får man her et lidt kunstigt indtryk af lyden.

Dead to Rights 2Holdbarhed
Singleplayermissionerne vil holde en beskæftiget i omkring 10 timer, forudsat man har tålmodigheden til at gennemføre den. Multiplayermuligheder kan man desværre kigge længe efter, men der er dog lidt unlockables i form af galleries og våben og forskellige sværhedsgrader, som forsøger på at motivere en til at gå hele vejen indtil flere gange.

Overall
Umiddelbart kan det være svært at anbefale Dead to Rights II til Xbox, når der er så mange bedre actionspil/shooters til konsollen. Spillet er utroligt enkelt og følger den samme opskrift hele vejen fra start til slut. Men netop det simple gameplay, hvor man bare låser sigtekornet fast på en fjende og trykker løs på skydeknappen, vil måske gøre spillet interessant for dem, der bare skal have skudt så mange fjender og genstande i stykker så hurtigt som muligt. Man kobler hjernen fra og behøver ikke koncentrere sig om taktik eller at sigte præcist, og Jack Slate kører unægteligt en så hårdkogt og overgearet stil, at man ikke kan undgå at blive underholdt bare en smule. Er man til denne lettilgængelige form for underholdning, bør man bestemt forsøge sig med Dead to Rights II, især hvis man falder over spillet til nedsat pris.
Fakta
Dead to Rights II

Dead to Rights II

Platformnone
UdviklerNamco
UdgiverNamco
Spillere1
Udgivelsesdato--1
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg PSlife her
Gameplay:5.0
Grafik:7.0
Online:
Holdbarhed:5.0
Overall 6.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.