Delta Force: Black Hawk Down

Anmeldt af: - 19. september 2005 - kl. 15:48
0 0

Delta Force: Black Hawk Down kom for to år siden til PC og fik en blandet modtagelse, og det er nu konsollerne, der står for skud.

Krigsspil hvor man skal holde aftrækkeren inde og skyde på alt, hvad der bevæger sig, er noget alle kan forholde sig til. Det er svært at lave et spil, hvor du både skal snige dig rundt som en anden jægersoldat og samtidig skyde alle fjender, inden du selv bliver nedlagt. Delta Force: Black Hawk Down kom for to år siden til PC og fik en blandet modtagelse, og det er nu de små konsoller, der står for skud.

Der er både udgivet en bog, lavet en spillefilm og PC spil, der alle omhandler hændelserne i det østlige Afrika i midten af 90`erne. Sjovt nok er historien den samme, og som i PC udgaven er du en bad ass U.S Ranger, der skal redde dagen i det kaotiske Somalia.

Selve gameplayet træder stort set i samme fodspor som forgængerne i krigsgenren. Føler du ikke helt, at du er klar til at rykke i krig med dine fire gutter på slæb, kan du vælge at komme i en lille ”Boot camp”, hvor du lærer at betjene dine våben og give kommandoer til dine svende. Når den lille træningslejer er overstået, finder du af, at BHD er et forholdsvis nemt spil at gå til uden den helt store hjerneaktivitet.
Black Hawk Down

Som i de mange andre krigsspil skal du vælge dit udstyr. Du har to våben med, et kraftigt og et lille håndvåben. Udover det har du også mulighed for at have nogle eksplosiver med i form af C4, PVV og granater. Skulle det gå helt galt er du også udstyret med en dolk-dræber, men undertegnede oplevede ikke, at den kom i brug. Når du vælger dine våben, er der en del at vælge imellem. Dog skal der ”låses” op for størstedelen af dem, så der gå et par missioner, før der er åbnet op for goderne. Igen skal det siges, at man klarer sig ganske udmærket med de våben, der er tilgængelige i starten.

For at åbne op for våben, ekstra ammunition eller health skal du bruge nogle af dine stjerner. Efter hver missioner får du tildelt nogle stjerne afhængig af, hvor godt du har klaret din mission. Her spiller alt ind lige fra, hvor lang tid det tog, træfsikkerhed til loyalitet over for dine kollegaer. Stjernerne kan også bruges til at bygge din personlighed op. Du kan blandt andet bruge dem på at skyde bedre, mere udholdenhed og lederskab. Alt sammen noget der vil afspejle sig på din næste mission.

På selve missionerne har du selvfølgelig en hovedmission, men som i alle de andre krigsspil kommer der hurtigt en masse undermissioner. Missionerne er en blanding af at sidde og betjene et maskingevær på et køretøj og selv gå rundt og lege John Wayne. Når der bliver sagt John Wayne er det fordi, at aftrækkeren sidder meget løst, og der skal skydes på alt og alle. Der er ingen grund til at være en sniger eller forsigtig på nogen måde. Ikke fordi dine kollegaer skyder godt, for det gør de ikke, men fordi fjenderne er så spejlblanke, at de næsten løber ind i dine skud. Meget sjovt de første par baner, men til sidst begynder man med vilje at snige sig rundt for ligesom at leve sig ind i rollen som en U.S Ranger.

I kampens hede kan det dog ikke undgås at blive ramt, og for at blive tapet sammen skal du give en kommando til dine svende. En meget god feature så du slipper for at fedte alt dit udstyr igennem. Det er på samme måde du får mere ammunition, så er du ved at løbe tør, råber du bare efter mere og så kommer det. Vi snakker dog ikke om noget overflødighedshorn, du har kun en vis mængde ammunition og health, så det skal bruges med omtanke.

Kommandoerne, der kan bruges, er lige til at gå til. Det er set i andre krigsspil, at man skulle bruge flere minutter på at sige en kommando, men i BHD er det ikke tilfældet. Kommandoerne er dog set før og med råb som vent, følg efter, dæk mig og gå til x, er der ikke noget revolutionerende at komme efter. Frygt ej, vil du hellere koncentrere dig om at nakke folk, skal dine følgesvende nok gå efter dine fodspor. Det er her dit headsæt fra SOCOM kommer i brug. Du kan ved hjælp af hovedtelefonerne give kommandoerne verbalt som en rigtig U.S Ranger. Undertegnede hev sit gamle headsæt frem, men da de ikke forstod ordet ”Wait” og bare stod og bibbede, blev det kastet tilbage på hylden.

Black Hawk Down

Black Hawk Down træder ikke meget ved siden af, og kigger vi på grafikken er der heller ikke sket så meget nyt. Handlingen forgår i det sandede Somalia, og omgivelserne er for det meste hullede bygninger og sandslotte. Der er dog små detaljer, der er værd at tage med, som sand, der blæser op, når man bliver hentet af en helikopter eller biler, der sprænger i luften. Noget der er med til at peppe stemningen lidt op.

Men tænker man på hvor lang tid BHD har været fremme er det underligt, at der ikke er lavet nogle forbedringer. Eksempelvis når man skyder en fjende, hvad enten det er på nært eller fjernt hold, så kommer der et meget lille blodstænk. Noget der måske ville være lidt anderledes, hvis man blev nakket med en shootgun på nært hold.

På dine missioner vil du også støde på nogle små animerede sekvenser, der er ganske godt lavet. Igen tør BHD ikke træde ud af skyggen af de andre krigsspil og komme med noget vildt og uset, så de små sekvenser forbliver standard.

Der er ikke noget bedre end lyden af et magasin, der bliver tømt på 2 sekunder, lyden af en hellig kriger, der skriger af smerte og lyden af en helikopter i det fjerne. Alt i alt er lydsiden faldet meget godt ud i BHD. De gribende lydeffekter er med til at gøre ”krigsstemningen” mere intens og fangende. Stemmerne i spillet virker meget autentiske, dog mangler der noget stemmesynkronisering, når du eksempelvis skyder en af dine kollegaer. En lille detalje, der havde været med til at hive BHD helt til tops.

Musikken er heller ikke helt ved siden af og er med til at piske stemningen op. Når det bliver lidt hedt om ørene, er musikken med til at få spilleren op i det højeste gear.

Black Hawk DownHoldbarhed
BHD indeholder 3 sværhedsgrader og 16 missioner. Selvom det måske ikke lyder af meget, er der mere end rigeligt at komme efter. Selvom der ”kun” er de 16 missioner, kan du starte med at folde dig ud på nem, og efterhånden som du føler dig som en rigtig U.S Ranger, kan du udfordre skæbnen på svær. Udover at spille alene kan du sammen med en ven klare dagen i den sjove co-op mode, der gør spiloplevelsen lidt sjovere.

Her stopper det slet ikke. Du kan også holde en aften for vennerne, hvor du kan spille op til 4 på samme tid. Her er de klassiske spilmodes som deathmatch, capture the flag og tag, og vi behøver vist ikke sige, hvor mange timers underholdning, der ligger gemt her.

Er du til de større kampe så hold fast. Du kan spille op til 32 spillere online mod hinanden, så der bliver lidt at se til. Her spiller du også nogle af de klassiske kampe, og det kan virkelig kun gå vildt for sig.

Black Hawk Down er noget vi har set før, både på PC`en men det ligger også meget tæt op af de andre krigsspil. Selvfølgelig er det svært at finde på noget nyt og banebrydende hele tiden, men vi snakker om en gammel LP, der er blevet støvet af og udgivet på CD. Man kan ikke lade være med at undre sig over, at der ikke er sket nogen ændringer siden PC udgaven.

Der, hvor spillet ikke falder igennem, er på multiplayerdelen, hvor der er ubegrænset levetid. At spille co-op eller gå amok mod hinanden er noget, der er med til at hive BHD op. Er du den, der sidder og spiller alene, er der ikke lige så meget at komme efter, som hvis du spiller det to sammen eller online.
0