Destiny 2 (PvP)

Anmeldt af: Jonas Deibjerg Rasmussen - 26. september 2017 - kl. 22:19
1 1

Med få enkle greb har Bungie skabt en anderledes og meget afbalanceret PvP oplevelse. Og erfaringen fra Destiny 1 siger os, at dette kun er begyndelsen på rejsen.

Som lovet i vores anmeldelse af Destiny 2s PvE-del, har vi lavet en særskilt anmeldelse af PvP-delen, i samarbejde med nogle af Danmarks skarpeste PvP-spillere. Med hjælp fra Mr_duschebag og Hunosoe, en af de uofficielle danmarksmestre i Destiny, der begge er fra klanen De Danske Guardians, har vi været igennem Bungies nye take på The Crucible – arenaen for alle kampe mellem spillere.

I modsætning til PvE, skal der i PvP utroligt små ændringer til, før hele balancen i spillet ændrer sig. Vi så det løbende gennem udviklingen af PvP i Destiny, der næsten ikke kan kaldes det samme spil, hvis du sammenligner PvP i år 1, med PvP i år 3. Små bitte ændringer i de forskellige våbentypers settings, skadestats osv. kunne pludselig gøre den ene våbentype dominerende fremfor en anden. Frekvensen af ammo-drops eller tiden det tager for dine granater og super abilities at recharge, kunne ændre hele den taktiske tilgang et team måtte have til en kamp.

I Destiny 2 har Bungie lavet en af de grundlæggende ting om: Alle gamemodes er nu fire mod fire. Før kunne du spille seks mod seks i nogle modes og tre mod tre i andre. Årsagen kan være lidt svær at gennemskue. Det er sandsynligvis et skridt mod at gøre Destiny mere modent som et reelt e-sports spil, ligesom de ændringer der er kommet til dit HUD, også kunne ligne noget der skal gøre Crucible kampe mere tilskuervenlige. Gameplay-mæssigt er forskellen ikke så stor, men det introducerer et problem ift. integrationen til de øvrige aktiviteter i Destiny 2.

Før gik alting op med tre. Uanset om du havde været igennem en seks mod seks eller en tre mod tre match, kunne du altid kaste dig direkte over et Nightfall, et Strike eller bare noget Patrol, i et eller to fireteams – der stadig tæller tre mand. Nu er der altid én der må bide i det sure æble og hoppe ud, mens de andre tre dribler videre ud i verden. Det virker meget mærkeligt i et spil, hvor alting er centreret omkring fællesskabet, at Bungie på den måde kaster os tilbage til barndommens stoleleg, hvor der altid er en der ryger ud af spillet.

Til gengæld er der andre justeringer, der giver bedre mening. Bungie har forlænget time-to-kill og næsten fjernet muligheden for one-shot-kills, samtidig med at de har øget recharge-tiden for dine granater og din super. Det gør spillet langt mindre kaotisk, og fjerner mange af de øjeblikke af uretfærdighed du kunne føle, når du endnu engang blev smasket af en Fist of Havoc eller et Golden Gun skud. Det føles mere skill-baseret, du skal virkelig være konsekvent præcis med dit våben, og det giver de fireteams, der er dygtige til at arbejde sammen omkring en planlagt strategi, en markant fordel.

Heldigvis har Bungie samtidig introduceret en mere afslappet PvP-mode. Med Quickplay kan du nemt og hurtigt kaste dig ind i en kamp med andre, der måske også bare lige er der for lidt fyraftensskyderi, og her kan du have det skægt uden at skulle samle et fireteam, lægge strategier og plapre løs i dit head-set. “Beer and peanuts” mode som Bungie selv har kaldt det. Lige noget for mig, og endnu et eksempel på, at Bungie lytter, måler, selv spiller og gør deres bedste for at favne alle, uden at gå på kompromis og udvaske det hele.

Lige præcis Quickplay er samtidig med til at hjælpe alle os, der måske ikke er så PvP-lystne, men stadig gerne vil have fingrene i nogle af de Milestones og de særlige våben og udstyr, der kun kan fås i Crucible aktiviteter. For som alt andet i Destiny 2, hænger PvE og PvP tæt sammen. Din guardian har adgang til samme udstyr til begge modes, og du øger derfor både adgangen til fedt gear, XP og rewards, hvis du dyrker begge spiltyper. Det giver dig kort sagt endnu mere diversitet, når du grinder dig vej mod level cap.

I den helt modsatte ende af skalaen ligger der et par fast tilbagevendende PvP events: Iron Banner og Trials of the Nine. Iron Banner er en turnering, der dukker op med jævne mellemrum, og adskiller sig fra de øvrige Crucible aktiviteter ved, at du rent faktisk får en fordel ved at være på højere Powerlevel og have bedre gear end de andre. Alle andre steder i Crucible udlignes denne fordel, så du kan være med uanset om du lige er startet, eller du for længst har ramt cap og har tasken fuld af spillets vildeste våben. Det betyder altså, at det kun er de mest hardcore spillere, der reelt har en chance i Iron Banner.

Trials of the Nine er en videreudvikling af Destiny eventen Trials of Osiris, og selvom du ikke kan få fordel af dit Powerlevel eller dit udstyr på samme måde som i Iron Banner, er det på ingen måde noget at kaste sig over som begynder. Her skal du kæmpe dig vej gennem syv runder, og kun hvis du vinder dem alle, får du en såkaldt ‘flawless’ og kommer til et ganske særligt sted, hvor du overøses med gaver. En så eftertragtet ting, at der i Destiny opstod et helt forretningsområde for hardcore PvP-spillere, der mod betaling førte andres karakterer gennem prøvelsen.

Du skal have gennemført hele historien, den særlige ‘Call to Arms’ Milestone og være nået Powelevel 260, for overhovedet at kunne deltage i Trials of the Nine, og dernæst skal du have samlet dig et fasttømret og vel sammenspillet fireteam – for det kræver meget kommunikation og strategi, at nå fejlfrit gennem denne event. Ikke bare står du overfor andre lige så hardcore teams af spillere, der kæmper med næb og klør for at komme til tops, du kan heller ikke skifte våben undervejs – så der er en del taktik i bare at blive enige om hvem der medbringer hvad på dit fireteam.

Så det er ikke for hvem som helst. Men heldigvis kan du stadig få fingre i noget af det fede gear, takket være det nye klan-system i Destiny 2. Hvis du er med i en klan, hvor nogle af medlemmerne gennemfører raidet eller går fejlfrit gennem Trials of the Nine, kan du som menigt klanmedlem i samme klan være heldig også at få noget af det samme gear. I sig selv en værdig årsag til at få meldt dig ind i en klan – ud over fællesskabet, og de andre fordele, som for eksempel ugentlige engrams og ekstra loot ved visse aktiviteter, alt efter din klans level.

Alt i alt er PvP delen i Destiny 2 startet rigtig fornuftigt ud. Der er ni helt nye maps og en enkelt ny gamemode – Countdown, hvor du skal placere og beskytte en bombe til den detonerer, eller forhindre den i at detonere alt efter hvilket hold du er på. Med undtagelse af det lidt uheldige forhold mellem de nye firepersoners teams, der ikke rigtig går op med alle de andre tre- eller sekspersoner aktiviteter, er der en rigtig god spredning af muligheder for både de glade amatører og de hardcore spillere. Ændringerne i balancen virker fornuftige, selvom vi fra Destiny ved, at der vil komme et hav af små justeringer, efterhånden som spillerne og Bungie samler sig nogle erfaringer og noget data fra den virkelige verden.

Og det er i virkeligheden spillets største styrke. Fleksibiliteten. Bungie har fået opbygget et meget tæt forhold til deres spillerbase, og de lytter intenst til al den feedback der kommer. De har gentagende gange vist, at de ikke er bange for at indrømme fejl og lave om, på baggrund af den feedback de får fra spillerne og deres egne ansatte – der alle er hardcore spillere selv. Som Morten Urup (Mr_duschebag) siger: “Jeg synes Destiny 2 er blevet forbedret de helt rigtige steder, og hvis man kigger på Destinys historik, ved vi at det vi har nu, blot er et fundament for hvad der kommer. Crucible er lækkert nu, men jeg tør slet ikke tænke på, hvor fedt det er om bare et år.”
+ Mindre kaos, mere skill, noget for alle - de casual og de hardcore, lækre maps
Fireteams på fire fungerer ikke ift. de øvrige aktiviteter
Online:9.0