DiRT Rally 2.0

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 24. februar 2019 - kl. 18:41
0 1

Ægte rally er tilbage. Codemasters bygger videre på det fremragende DiRT Rally og leverer et af deres bedste spil i lang tid. Læs anmeldelsen af DiRT Rally 2.0 her.

Jeg har altid været stor fan af rallyspil - altså de der rigtige rallyspil, hvor det kun er dig, din co-driver mod elementerne og tiden. Desværre er disse ægte rallyspil ved at være en sjældenhed, men for 3 år siden udgav Codemasters DiRT Rally, som på fremragende vis var en tilbagevenden til de gamle basale rallydyder - noget som Codemasters selv havde været med til delvist at aflive med deres DiRT serie.

Med DiRT Rally vendte Codemasters altså tilbage til Colin McRae Rally-rødderne og leverede et spil, der på fineste vis tilgodeså hårdt arbejde og øvelse. DiRT Rally 2.0 bygger videre på forgængerens styrker og det er måske et af de bedste spil fra Codemasters i lang tid.

DiRT Rally V2.0 indeholder en god portion forskellige spilmuligheder, blandt andet to forskellige karrieredele; en hvor man kan gøre karriere i traditionelt rally og en anden i det actionfyldte Rallycross. Begge steder skal man sørge for at holde ens bil i topform med nye dele, samt at hyre, og træne, ingeniører så de blandt andet bliver bedre til at reparere ens bil og til at holde styr på de forskellige dele af ens bil.

Disse karrieredele er dog ikke særligt omfattende, da der kun er 6 rally-afdelinger indkluderet fra starten af, blandt andet i USA, New Zealand, Polen og Spanien. Derfor er disse karrierer forholdsvis hurtigt overstået, men hvis du har drømme om at stå øverst på podiet, ja, så kommer du dog nok til at smide nogle timer i denne del alligevel.

Ud over karrieredelene er der Freeplay, som indeholder Historic mode, det officielle FIA World Rallycross Championship, Custom og endelig Time Trial. I Historic kommer man en tur igennem rallyhistorien og deltager i løb i alt fra klassiske rallybiler som Mini Cooper S, Lancia Stratos og Opel Kadett C GT/E, over de voldsomme Gruppe B monstre og op til de mest moderne rallybiler.

I FIA World Rallycross Championship deltager man i det officielle rallycross verdensmesterskab, som er fordelt over 36 løb - og denne del står i skærende kontrast til rally-delen, for her skal der gives fuld gas og gerne køres over grænsen, hvor rally-disciplinerne hele tiden mere minder om en balancegang mellem at køre så hurtigt som muligt og på den anden side så sikkert som muligt, så man ikke ender i en grøft et sted og det hele er forbi. Endelig er der Custom, hvor man kan lave sine egne løbsserier og køre dem alene eller invitere vennerne med online og køre mod dem der. Det er alt hvad der er af multiplayer og det er en smule skuffende.

Vi kan ikke understrege nok, at DiRT Rally 2.0 er en simulator og at det kan være et barskt bekendtskab for mange. Jo, der er masser hjælpemidler man kan slå til, men selv med alle disse aktiveret, så er det stadig meget udfordrende - og der er ingen “spole tilbage” funktion i miles omkreds. Man kommer til at kæmpe for hvert et sekund i DiRT Rally 2.0 og den mindste fejl straffes ubarmhjertigt. Før hvert løb kan man indstille stort set alt på bilen og de forskellige indstillinger forklares godt, så man rent faktisk har en chance for at vide hvad man gør.

Skulle man mod forventning klare sig godt, bliver man belønnet med CR-points, som kan bruges til at købe nye biler for eller opgradere den man har. Denne del er ret standard for bilspil af denne type, men det fungerer fint, specielt takket være nogle rigtigt gode og velfungerende menuer.

Det vigtigste i et spil af denne type, er naturligvis hvordan køreoplevelsen er - og her er DiRT Rally 2.0 i en klasse for sig. Der bliver skåret helt ind til benet og køreoplevelsen er rå og krævende og hvis man smider hovedet i handskerummet og forsøger at fræse sig til en 1. plads, så ender det med sikkerhed galt. Her skal man skynde sig langsomt for at have en chance for at komme i top 10 - nogle gange er man nærmest glad bare for at gennemføre.

Ifølge Codemasters er styringen bygget op fra bunden og bilfysikken forbedret i forhold til tidligere. Kørefornemmelsen er da også fremragende og man kan nemt mærke hvilket underlag man kører på og bilen har den rigtige tyngde - og det gælder faktisk både i Rally og i Rallycross.

Som en stor hjælp, er ens co-driver hele tiden på tæerne og han leverer præcise og klare instrukser om vejens udformning. Hans tale er tydelig og kombineret med nogle tydelige ikoner øverst på skærmen, bliver man med sikker hånd guidet igennem de udfordrende baner. Bilernes motorer lyder godt og de varierer fint alt efter motortype, mærke og årgang og det er fedt at høre grus og sten slå mod bilens bund og udstødningen poppe ved speederløft. Lydsiden er virkelig med til at understøtte den livagtige rally-oplevelse som resten af spillet bygger op.

Grafikken i DiRT Rally 2.0 er virkelig flot. Banerne er lækkert designet og bilerne ser flotte ud og falder troværdigt fra hinanden, efterhånden som man snitter store sten og træstammer rundt omkring. Omgivelserne er måske lidt til den simple side visse steder (det samme kan bilerne underligt nok være, hvis man kommer lidt for tæt på), men specielt i regnvejr og ved solopgang og solnedgang, bliver man forkælet med nogle af de mest imponerende og lækre lyseffekter vi længe har set. DiRT Rally 2.0 er et virkelig flot spil.

Jeg lagde ud med at sige, at jeg altid har været fan af de “rigtige rallyspil”, men alligevel var det faktisk Rallycross delen som underholdte mig mest - og det er ikke fordi at rally-delen fejler noget overhovedet, men Rallycross fungerer bare virkelig godt også.

Man kunne godt have ønsket sig lidt mere indhold i form af flere baner og det er skuffende at se, at flere baner vil blive frigivet som betalt ekstra-indhold, når nu udvalget er så forholdsvis tyndt fra starten af. Når det er sagt, så er DiRT Rally 2.0 den fineste rallysimulator du kan få på PlayStation 4. Det er et spil, som er aldeles kompromisløst og det betyder, at hvis du er til mere arkadeprægede spil hvor man bliver taget i hånden, så er det ikke DiRT Rally 2.0 du skal købe. Det belønner øvelse og hårdt arbejde, det spiller virkelig godt og var du glad for det første DiRT Rally, vil du elske denne Dirt Rally 2.0, som er forbedret på alle punkter i forhold til originalen.
+ Fremragende køreoplevelse, smuk grafik, Rallycross fungerer overraskende godt, en ægte rallysimulator
For få baner, tynd multiplayer
Online:6.5