Dread Nautical

Anmeldt af: Christian Mortensen - 30. april 2020 - kl. 14:40
0 0

Dread Nautical er et lille strategispil, der udspiller sig på et forsvundet krydstogtskib. Læs her i vores anmeldelse, om det holder vand eller om det er på vej mod bunden.

Dread Nautical kommer fra Zen Studios, der nok er bedst kendt for deres pinballspil og det udkom oprindeligt til Apple Arcade servicen i slutningen af sidste år. Nu er det taktiske strategispil så udkommet på PlayStation 4.

Historie er der ikke meget af i Dread Nautical, men det er noget med at krydstogtskibet Hope forsvinder på åbent hav og ender med at dukke op i en alternative dimension af mørke, fortvivlelse og frygt. Stort set alle ombord er blevet forvandlet til forskellige zombie-lignende monstre og som en af de få overlevende, skal man nu bevæge sig gennem skibet for at indsamle mad og forsyninger, samt finde og rekruttere andre overlevende, så man kan slippe væk fra skibet.

Gameplayet er ret standard for et spil af denne type, men der er et par spændende idéer her og der, som er med til at holde det friskt. Dread Nautical er turbaseret og man bevæger sig rundt på skibets 20 etager, indsamler mad og forsyninger og angriber forskellige typer fjender alt efter hvor mange action points (AP) man har tilbage i sin runde.

Ens våben, som kan være alt fra baseballbat til jernrør og pistoler, går i stykker efterhånden som man bruger dem og da man kun har mulighed for at tage et begrænset antal ting og våben med sig hver gang man begiver sig ud på togt på skibet, er der en hel del inventory management involveret i gameplayet.

I fragtrummet ombord på skibet har man sin base og her bygger man blandt andet sovepladser til ens holdkammerater og en opgraderingsstation, så man kan reparere og opgradere blandt andet ens våben. Når man reparere ens våben og udstyr, så er der en snedig risk/reward mekanik, hvor man kan vælge at betale lidt mindre for en reparation end den fastsatte pris, men så er der også chance for at den ikke lykkedes og man dermed mister det pågældende våben for evigt. Det er ganske underholdende at lege med.

Derimod virker det unødigt besværligt at rekruttere andre overlevende til ens team, da de alle er mistroiske og man skal derfor vinde deres tillid før de vil overveje at følge en. Hvis jeg var fanget på et skib fyldt med zombie-lignende monstre, ville jeg slå mig sammen med de første mennesker jeg fik øje på, for at øge mine chancer for overlevelse. Det virker altså unødvendigt trægt at udbygge ens team.

Grafikken i Dread Nautical er, bevidst, meget simpel. Ens karakterer har store klumper som hænder og de er noget kantede, men det virker bestemt som om, at det er et bevidst designvalg. Grafikken er en smule ensformig og menuerne er lidt kluntede og ikke specielt intuitive, så specielt i starten, sidder man og fedter lidt rundt med dem. Så helt overordnet er den grafiske side funktionel, men bestemt ikke noget specielt. Det samme kan i øvrigt siges om lydsiden.

Dread Nautical er et fint lille strategispil, med et par gode idéer her og der. Hvis du er fan af taktiske rollespil eller strategispil, så tag et kig på Dread Nautical, men forvent ikke noget banebrydende eller nyskabende.
+ elfungerende gameplay med et par fine idéer
Unødvendigt langsommeligt at rekruttere folk, for indviklede menuer
Grafik:6.5