Driveclub

Anmeldt af: Morten Skou - 12. oktober 2014 - kl. 22:13
18 0

Så er det endelig tid til, at give den fuld gas i det nye bilspil til PlayStation 4 - eller er det?

Efter at spillet har været forsinket et par gange, så er Evolution Studios – udviklerne bag andre spil som blandt andet Motorstorm-serien - klar med deres bud på, hvordan et bilspil skal tage sig ud på PlayStation 4. Der er ingen tvivl om, at hypen omkring spillet har været ganske voldsom, og nu er spørgsmålet så, om det kan leve op til forventningerne eller ej. En ting er sikkert og det er, at PlayStation 4 i øjeblikket virkelig har behov for flere gode bilspil, måske er Driveclub svaret.

Driveclub er groft sagt opdelt i tre forskellige spilmuligheder: Singleplayer karrieredelen, en mulighed for at spille en enkelt bane og så multiplayerdelen. Singleplayer er lavet på samme måde, som vi har set i så mange andre bilspil efterhånden. Man skal gennemføre en række løb eller grupper af løb, og alt efter hvordan man klarer sig, blandt andet ved at opfylde forskellige kriterier for de enkelte løb, får man tildelt fra en til tre stjerner. Stjernerne skal man bruge til at låse op for de næste løb i rækken, hvor man så igen skal optjene flere stjerner for at komme videre. Man starter selvfølgelig med at køre i knapt så potente biler, men efterhånden som man kommer længere og længere ind i spillet, får man også lov til at prøve kræfter med større og hurtigere biler.

I karrieredelen kører man udelukkende imod biler som er computerstyret, og hvis der er en ting der er sikkert, så er det, at de følger kørelinjen til punkt og prikke, også selv om det betyder, at du må køre ud i græsset – de giver sig ganske enkelt meget sjældent, og hvis man skulle havne bagerst i feltet, så kan man også typisk se, at alle modstanderne kører som perler på en snor igennem banen. Der er selvfølgelig lidt overhalinger imellem dem, men helt generelt så er de ikke i blandt de farligste dyr på savannen. Det er lidt synd, at de ikke har gjort mere ud af de computerstyrede modstandere i spillet, da det desværre er med til at gøre det at køre igennem karrieren, alt for trivielt. Selve styringen er heller ikke som man kunne håbe på, mange af bilerne kræver en halv fodboldbane for at vende, og de virker alt for tunge at manøvrere rundt med.

Multiplayerdelen af Driveclub er en af de ting, som Evolution Studios og Sony har brugt meget energi på at promovere, og vi er da også blevet opfordret til at sørge for at køre sammen som en klub i forbindelse med anmeldelsen, for at få den bedste oplevelse. Kort fortalt så kan en klub bestå af op til seks medlemmer, og man kan selvfølgelig lave et klublogo og design til bilerne, som kan bruges af alle medlemmerne i klubben. Efterhånden som medlemmerne deltager i løb, optjener de point til klubben, som efterfølgende får klubben til at stige i rang. Stigningen i rang gør, at man får låst op for flere forskellige biler. Mange af bilerne er nemlig låst til klubrangen og ikke din egen personlige rang - det betyder desværre også, at hvis onlineserverne er nede, så er der ikke adgang til at køre i de biler, som man ellers ville kunne køre i, da spillet ikke kan se, hvilken rang klubben har.

Det er selvsagt muligt at deltage i forskellige onlineløb, enten alene eller sammen med de øvrige medlemmer af klubben - op til 12 spillere kan spille sammen. Måden man finder løb på er ved at tilmelde sig en række forskellige lobbyer, og der er hele tiden mange forskellige løb at vælge imellem. Når man er tilmeldt, venter man sammen med de øvrige tilmeldte på at et ur tæller ned, og derefter vælger man, hvilken bil man vil køre i, og løbet går derefter i gang. Kører man med sin klub imod andre, så er der mulighed for at lave lidt strategi, eksempelvis kan man aftale at blokere vejen, så modstanderne har sværere ved at komme forbi i starten af løbet og dermed få en god start. Desværre er der rigtig mange "dårlige kørere", som kun kan vinde løb ved at køre de andre deltagere af banen. Det er selvfølgelig ikke kun i Driveclub, at disse typer findes men vel mere eller mindre i alle spil i denne genre. Det gør det dog ikke mindre irriterende.

Der er også mulighed for at man kan sende såkaldte "challenges"/udfordringer i form af forskellige rekorder til andre klubber eller spillere, som de så efterfølgende skal forsøge at slå indenfor et bestemt tidsrum. Challenges er faktisk et ganske friskt pust, selv om det til tider kan være svært både at koncentrere sig om at sætte en god rekord samtidig med, at man skal vinde løbet. En challenge kan eksempelvis være, at man skal køre så hurtigt som muligt imellem to punkter på banen, at man skal følge en blå linje og skære hjørnerne eller opnå en høj drifting-score ved at drifte imellem to bestemte punkter på banen.

Der er desværre også generelle mangler ved onlinedelen, eksempelvis er der ikke mulighed for at lave nogen som helst form for privat lobby, hvilket umuliggør afholdelse af turneringer eller bare et hyggeligt ræs imod andre klubber eller spillere, som man kender. Den eneste mulighed for at køre online er altså ved at tilmelde sig en af de førnævnte lobbyer. Man kan selvfølgelig håbe på, at det er noget som kommer senere, men det burde nu have været med fra starten.

Fælles for både karrieredelen og onlinedelen er, at Evolution Studios har valgt at indføre straf for, hvis du eksempelvis kommer til at skære et sving lidt for skarpt - eller hvis du kommer til at banke ind i en af de andre biler med fuld fart i et sving. Straffen betyder, at du i et par sekunder ikke kan give den fuld gas, hvilket desværre også betyder, at dit løb kan være tabt udelukkende på baggrund af en af disse straffe. Man kan diskutere om det er ok eller ej, at man bliver straffet for at skære et sving, men uanset hvad, så synes jeg at det er synd, at en enkelt kørefejl kan resultere i, at du mister chancen for reelt at have en chance i løbet. Den totale modsætning, som man ofte oplever online, og som der ikke er nogen straf for, er hvis man puffer en af modkørerne ud i siden - det synes jeg hellere, at der skulle være en straf for - for det er alligevel begrænset, hvor meget tid man kan vinde på at skære et sving.

Ovenstående muligheder i onlinedelen kræver selvfølgelig, at det rent faktisk er muligt at bruge spillet online, en ting der har været kæmpe problemer med både før spillet udkom og efter den officielle udgivelse. Rigtig mange brugere oplever desværre, at de slet ikke kan spille online og dermed heller ikke gøre brug af en lang række af de features, som spillets udviklere ellers har slået op som værende nogle af de vigtigste ting i selve spillet. Man må håbe, at det snart lykkes at få løst onlineproblemerne, for uden dem må spillet altså regnes for at være så defekt, at man ganske enkelt ikke bør bruge sine penge på det. På grund af disse problemer, har spillet også fået en tilsvarende lav onlinekarakter.

En af de andre ting, som der har været snakket meget om omkring spillet, var alle de grafiske detaljer, og det høje grafiske niveau som det har. Jeg er da også enig i, at bilerne er ganske flotte, når man ser på dem, men mange af de andre detaljer, som eksempelvis at der skulle være et sindssygt højt antal træer placeret på banerne, det bemærker man altså ikke, når man ræser derudaf. Det virker for mig som spild af tid, at de har kastet så meget energi efter omgivelserne, når en ting som bilernes skadesmodel er så dårligt lavet, at det i mine øjne ville have været bedre helt at udelade muligheden for skader på bilerne, der som oftest bare bliver vist som små ridser i lakken - uanset hvor hurtigt man har banket ind i noget.

Dertil kommer, at man tilsyneladende har forsøgt at hæve detaljegraden rundt omkring på banerne ved eksempelvis at lægge bunker af blade rundt omkring, placere de samme orange bål overalt eller lade konfetti flyve ind over banen – ingen af delene ser egentlig specielt godt ud, og når det bliver brugt så ofte som det er tilfældet i Driveclub, så begynder de samme animationer ret hurtigt at blive kedelige og trivielle.

Samme trivielle oplevelse får man hver gang man starter et løb, her ser man nemlig sin bil udefra, og efterfølgende ser man, at køreren sætter sig ind i bilen. Det er præcis samme mellemsekvens hver gang, bortset fra, at bilen er udskiftet med den pågældende bil, som du skal deltage med i løbet.

Lydsiden vil jeg egentlig sige er ganske udmærket, hvis det da ikke lige var fordi det nærmest er umuligt at køre rundt i et sving uden at dækkene hyler helt afsindigt. De hylende dæk minder mig nærmest om de gode gamle dage med ældre bilspil, hvor netop de hylende dæk var mere reglen end undtagelsen. Der kan i alle tilfælde ikke være nogen tvivl om, at det ikke er særlig realistisk, at de konstant hyler sådan som det er tilfældet - sker det i virkeligheden så bør man i alle tilfælde lige snakke med sin mekaniker, så det kan blive løst.

Efter at have tilbragt en hel del tid i selskab med Driveclub må jeg desværre erkende, at underholdningsværdien ikke er så høj, som jeg havde håbet på. På mange områder synes jeg, at det lader til, at udvikleren er hoppet over hvor gærdet var lavest, og jeg synes, at spillet bærer præg af, at der er skåret nogle ting fra, som man ellers burde kunne forvente var med i et bilspil her i 2014. Dertil kommer, at nogle af de ting, som Evolution Studios har fremvist i forbindelse med spillet, eksempelvis vejrsystemet med regnvejr og photomode, ikke er at finde i spillet på nuværende tidspunkt.

Konklusionen må være, at Driveclub til trods for, at det har været forsinket i et godt stykke tid, alligevel er endt med at blive udgivet alt for tidligt. Det bærer samtidig præg af, at Evolution Studios har brugt alt for meget energi på at få nogle grafiske elementer til at fremstå så godt som muligt, men glemt at det vigtigste ved et spil er, at selve spillet rent faktisk fungerer, derefter må det være et plus, hvis det også er flot at se på, ikke omvendt.

Selv om jeg allerede har nævnt det, så må de store problemer, der er med onlinedelen, siges at være totalt ødelæggende for spilleoplevelsen. Indtil de får løst disse problemer, vil jeg absolut ikke anbefale, at man køber spillet.

Det betyder desværre også, at PlayStation 4 stadig ikke har et særligt stort udvalg af ordentlige bilspil, der kan matche de konkurrerende platforme, og det er både synd og skam - det skal selvfølgelig nok komme, men Driveclub formår altså ikke at udfylde tomrummet som det ser ud i øjeblikket.
+ Flot grafik.
Dårlig styring, Trivielt gameplay, onlinedelen fungerer ikke.
Gameplay:5.5