Epic Mickey 2: The Power of Two

Anmeldt af: Morten Rask - 30. juni 2013 - kl. 23:34
5 0

Den gæve mus er tilbage i Epic Mickey 2: The Power of Two på PlayStation Vita, men har overgangen til den håndholdte konsol været problemfri? Vi har sluppet malerpenslens kræfter løs.

Syv måneder efter sin oprindelige udgivelse på PlayStation 3, Xbox 360 og Wii, gør Disney’s Epic Mickey 2: The Power of Two sin debut på den håndholdte konsol, PlayStation Vita. Den oprindelige udvikler bag det første spil i serien og denne efterfølger blev lukket af Disney Interactive Studios i januar 2013, så denne håndholdte udgave er i stedet blevet skabt af Blitz Game Studios, udvikleren bag blandt andet Dead to Rights, Puss in Boots og Yoostar 2.

PlayStation Vita udgivelsen tilføjer touch og motion-styring til spillet, men er det velfungerende, og er nogle af problemerne med spillets styring, kunstige intelligens eller andet blevet rettet? Vi tager en tur ind i Disney’s magiske univers i denne anmeldelse for at finde ud af det.

Efterfulgt at en række jordskælv er Den Gale Doktor vendt tilbage til Wasteland, landet for de forglemte Disney karakterer, hævdende at han ikke længere er ond, og at en ny fjende har forårsaget disse jordskælv og er på vej for at angribe landet. Han søger en helt, der kan hjælpe ham med at stoppe den nye truende fjende, og udvælger Oswald til at være hans følgesvend. Ortensia, Oswald’s kæreste, tror dog ikke på, at Den Gale Doktor er blevet god, og vælger at tilkalde Mickey, så han kan komme Wasteland til undsætning endnu en gang. Historien er skrevet af den berømte tegneserieforfatter, Marv Wolfman, og bliver smukt fortalt gennem musikalske præstationer af de mange velkendte Disney-karakterer, man møder undervejs i historien.

Udstyret med en magisk malerpensel skal man sammen med Oswald genoprette Wasteland endnu en gang, bekæmpe den nye fjende og hjælpe et væld af andre velkendte Disney-karakterer undervejs på sin mission. Wasteland er bygget op af 37 forskellige baner med 20 missioner, og byder på et væld af udforskning, samleobjekter samt opgaver, der skal løses.

Er Epic Mickey 2 til PlayStation Vita den bedste version hidtil? Det korte svar er nej, langt fra. Jeg forstår ikke, hvordan Sony Computer Entertainment (udgiveren af Vita versionen) har givet grønt lys til at udgive dette spil på PlayStation Vita, da det ikke føles i nærheden af optimeret til den håndholdte konsol. Man må konstant kæmpe med at bevæge sig fremad med konstant lav frame-rate, enkelte gange fryser spillet simpelthen, fordi det kløjes i nogle af de effekter, der bliver anvendt, og størstedelen er tiden er det en kæmpe udfordring at navigere præcist rundt i sine omgivelser, som er nødvendigt i en 3D-platform eller ramme sine omgivelser med den magiske malerpensel, da sigtekornet simpelthen flyder hen ad skærmen, i hvad der føles som endeløs slowmotiongengivelse af spillet.

Introduktionen af touch-styring har heller ikke været til gavn for spillets fornyede opskrift. Man kan blandt andet anvende touch til at affyre maling mod sine omgivelser, men grundet den konstant ustabile frame-rate er det næsten en umulig opgave at opnå nogen form for præcision, når man er midt i kampens hede. Gyroskopet i den håndholdte konsol bliver også anvendt, dog uden nogen særlig betydelighed, da det kun er i få sekvenser, hvor man tager styringen af et fartøj og herved kan få lov til at dreje til højre og venstre ved at tilte konsollen. Her er det endnu engang svært at opnå præcision, og jeg endte bare med at bruge de fysiske knapper i stedet.

Sammen med Oswald skal man som sagt løse forhindringer og samarbejde for at komme frem i spillet, men trods hans bedårende væremåde, er han desværre ikke til megen hjælp. Størstedelen af tiden er han aldrig i nærheden, når man skal bruge hans evner til at aktivere paneler eller bekæmpe fjender, og når han så endelig kommer til undsætning, så sørger han for at gå i vejen i stedet. Hvor man på PlayStation 3 udgaven nemt kunne erstatte den kunstige intelligens fra Oswald med en anden spiller i splitscreen, så understøtter PlayStation Vita udgaven kun ad hoc co-op, dvs. hvis man vil være to spillere, så kræver det to PlayStation Vita konsoller, der begge ejer spillet, på samme lokale netværk. Her burde man have inkluderet online co-op i stedet, så man nemmere kunne overkomme forhindringen af Oswalds manglende intelligens.

Overgangen fra PlayStation 3 til PlayStation Vita har grafisk set været udmærket, udvikleren har hverken været nødt til at gå på kompromis med teksturerne eller omgivelserne i spillet, som stadigvæk fremstår farverige og nuancerede på den mindre skærm. Det ville have været en fornøjelse at rende rundt som Mickey og genopleve al den Disney-nostalgi, som omgivelserne i spillet byder på, hvis det ikke havde været for den forfærdeligt lave frame-rate.

Epic Mickey 2: The Power of Two til PlayStation Vita er kort sagt ikke pengene værd. Det føles som et forhastet produkt, der er blevet sendt hurtigt på gaden for at tjene nogle penge, og da spillet tilnærmelsesvis ikke er optimeret ordentligt til den håndholdte konsol, så går man glip af det, der ellers kunne have været en god oplevelse.

Der er desværre ikke meget Disney magi at komme efter i Vita versionen, men hvis man alligevel er opsat på at prøve spillet af, så bør man nok kigge efter PlayStation 3 versionen, der i det mindste er optimeret til konsollen.

+ Indtagende historie fortalt igennem sang, masser af velkendte Disney-karakterer
Forfærdelig frame-rate der næsten gør spillet uspilleligt, touch og tilt-styring er ikke andet end gimmicks, styringen er fortsat elendig, Oswald besidder næsten ingen form for..
Gameplay:2.0