ESPN NBA 2004

Anmeldt af: - 6. april 2004 - kl. 10:43
Del denne artikel:
0 0

ESPN NBA er Segas bud på hvordan et basketspil skal se ud i år 2004, vi kigger lidt på spillet.

For spillere, der er vant til at spille basketspil, har kongen af den type spil altid været EA’s NBA Live serie. Men sidste år kom Sega på markedet med deres 2K3 serie, der bestod af et NBA-, et NHL- og et NFL-spil. Disse tre spil skulle virke som konkurrenter mod EA’s tre spil: NBA Live, Madden NFL og NHL, som hidtil har styret sportspillene som konger sammen med FIFA.

At skulle anmelde nyeste udgave af Sega’s ESPN NBA 2K4 (ESPN 2K4) startede med en smule skepsis, da den tidigere udgave (2K3) var lidt skuffende. Men har man prøvet 2003 udgaven og få et eksemplar af 2004-udgaven i hånden, vil man hurtig mærke forskellen. Grafikken er blevet pudset en hel del af og detaljerne er blevet bedre end den tidligere version – men alt det vender vi tilbage til.

Gameplay
ESPN 2K4 byder som noget nyt på den tekniske term: Isomotion. Systemet gør det muligt for spilleren at lave nogle seje tricks, når man skal finte sig igennem forsvaret. Det smarte og nyskabende ved dette system er, at man blot skal bevæge den højre analoge stick i forskellige retninger for at lave forskellige tricks. Trykker man f.eks. stick’en ned, tager spilleren lige bolden bagom ryggen. Trykker man derimod stick’en til højre/venstre, laver spilleren et smart lille ryk til en af siderne og derefter til den anden side og blæser forbi forsvareren.
Dette system er uhyre let at finde ud af og gør det let for begyndere at lave de samme smarte bevægelser, som de mere øvede spillere kan.

En anden ny feature i ESPN 2K4 er 24/7, som mange nok vil synes er det bedste ved hele spillet. Denne feature fungere lidt ligesom de digitale kæledyr Tamaguchi, hvis nogen er så uheldige at huske dem. Man begynder med at skabe sig sin egen spiller – komplet med tøj, tatoveringer og kropstræk. Dernæst får man præsenteret et kort over USA, hvor der er markeret forskellige steder. Disse steder markerer så forskellige missioner med forskellige mål og regler. F.eks. er der en mission, hvor det kun er tilladt at dunke eller lave lay-up. En anden mission kræver, at man ikke laver nogle blocks osv. Den eneste fællesnævner ved missionerne er, at de er 1-mod-1 kampe, hvor den der først får 21 point, vinder.
Hver gang man vinder en kamp, får man nogle point, der indikerer, hvor god ens spiller er, og efterhånden som ens figur bliver bedre, får man muligheden for at spille mod stærkere spillere.

En anden feature, er muligheden for at køre forskellige træningsøvelser, som også består af 1-mod-1 kampe til 21 point. I øvelserne får man dog nogle bonuspoint, der styrker spilleren i den øvelse, man har taget. Hvis man f.eks. vælger lay-up/dunk øvelsen, får man et bonus point for hver gang, man laver et dunk eller lay-up, dvs. at man i løbet af øvelsen kan opnå max. 10 bonuspoint. Disse 10 point bliver så lagt til de point, der indikerer, hvor god spilleren er til at dunke og lave lay-up. På den måde får man mulighed for at specialisere sin mand i de evner, man bedst kan lide indenfor basketball.

24/7 Mode byder desuden på en ”sjov” drejning, idet, spillerens ”liv” kører efter det ur, der er i konsollen. Og det er her sammenligningen med tamaguchi kommer ind i billedet – for hvis man ikke bruger sin spiller dagligt vil han blive svagere og hans point indenfor de forskellige evner vil falde. Dette betyder ganske enkelt, at hvis man har trænet sin spiller op til at være en superatlet, men dernæst ikke spiller spillet i en uge eller mere, så skal man til at træne ham op igen, fordi de point, man havde fået gennem øvelserne, vil være gået tabt.

En ting, der måske vil irritere fans af basketspil lidt er at Sega har lavet om på joypad-layout’et. I alle andre basketspil bruger man O til at skyde med og □ at lave cross-overs med. Dette har Sega valgt at bytte om på, så man skyder med □ og bruger O til at lave cross-overs. Hvis man, som denne anmelder, er vant til at spille med det ”klassiske” joypad-laout, kræver det en del tilvending, og i starten vil man nemt blive frustreret, når ens spiller skyder fra midten af banen, da man forsøgte at lave en cross-over forbi en modstander.

Grafik
Som så mange andre sportspil bygger ESPN 2K4 på motion capture, som bruges til at ”overføre” bevægelser fra virkeligheden og ind i spil. Sega har brugt stjernen Allen Iverson fra NBA til deres 2K4 udgave af spillet. Er man en kender af NBA ligaen, vil man straks opleve, at Sega har fanget Iversons måde at kontrollere bolden på med stor præcision. Bland andet er det en fryd at se ens spiller lave en dræber cross-over, som man så tit har set Iverson gøre det, lige inden han blæser forbi forsvareren og går mod kurven.


Men ellers så ligner ESPN 2K4 så mange andre basketspil, der er i butikkerne netop nu. Dog er 2K4 udgaven blevet pudset af og er flottere end dens forgænger.

Lyd
Normalt er der ikke det helt store at sige om lyden i sportspil, og det samme gør sig gældende her.
Alt er som det skal være i et basketballspil, som både er godt og skidt.
Lyden består af de sædvanlige lyde bolden laver, når den rammer gulvet, samt lydene fra de mange gummisko, der piber når manden, der bærer skoene, vender på en 25 øre og skifter retning.
Derudover har man den klassiske kommentator der sammen med sin medkommentator kommer med små korte (og nogen gange vittige) bemærkninger. Vanen tro er man som spiller glad for kommentatoren – i den første time man spiller! Derefter bliver bemærkningerne ensformige og kedelige. Dette problem er ikke kun til stede i ESPN 2K4, men er et problem, der hærger næsten alle basketspil.

Musikken i ESPN NBA Basketball 2K4 er ganske god. Soundtracket består af gode hiphop rytmer, som er en vigtig del af basket kulturen. At lave et basketspil uden hiphop, er som at lave Metal Gear Solid uden stealth eller som at lave Hitman uden snigmord.

Holdbarhed
Et basketspil plejer som regel ikke at have den helt store levetid, så længe man spiller alene. Den største force ved denne type spil har altid været muligheden for at være flere venner og så lave turneringer mod hinanden.

Også muligheden for kampe med/mod vennerne er rigtig god i ESPN 2K4. Spillet understøtter muligheden for brug af to multitaps, hvilket giver muligheden for, at 8 spillere kan spille samtidig. Muligheden for at spille op til 8 mod hinanden vil hurtig forvandle en stille spilaften med gutterne til en krigszone, hvor alle forsøger at være den største stjerne på banen – hvad mere kan man ønske sig?

Vil man derimod hellere spille basketspil alene, er ESPN NBA Basketball 2K4’s styrste styrke helt klart 24/7 Mode, hvor man kan bruge mange spiltimer på at træne og forbedre sin mands evner.
Desværre bliver resten af spillet rimelig hurtig kedeligt, medmindre man er så hardcore basket-fan, at man vil kalde sin førstefødte for Shaq, Kobe eller Vince!

Overall
Alt i alt er Sega’s ESPN Basketball 2K4 et basketspil som så mange andre. Dog har spillet de to store fordele, som ligger skjult i Isomotion og 24/7 Mode. Er man desuden fan af basketspil på samme måde, som denne anmelder, vil man anskaffe sig dette spil - også selvom man ejer alle de andre på markedet.
Fakta
ESPN NBA 2004

ESPN NBA 2004

Platformnone
UdviklerSega
UdgiverSega
Spillere1
Udgivelsesdato40-97-1069
Officiel websiteKlik her
PEGI:
Følg PSlife her
Gameplay:7.0
Grafik:8.0
Online:
Holdbarhed:8.0
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.