ESPN NFL 2004

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot - 6. april 2004 - kl. 11:52
0 0

Flere og flere danskere ser efterhånden NFL, Sega giver her sit bud på hvordan man opnår NFL stemningen på sin konsol.

Den amerikanske version af fodbold er kommet til Danmark for at blive. TV2 Zulu – og specielt Jimmy Bøjgaard og Claus Elming – har hver søndag i de senere år holdt tusindvis af danskere længe oppe i vinterhalvåret for at følge med i de store drenges kamp om den ovale bold i den amerikanske football liga NFL. ”Zulu-effekten” har givet den, på disse kanter, lille sport et massivt løft rent interessemæssigt, og flere og flere drenge prøver nu kræfter med amerikansk fodbold, som bestemt ikke er for slapsvanse.

NFL-spil til spilkonsoller har i mange år toppet salgslisterne i spillets moderland USA, og nu er der kommet endnu en titel, som fans herhjemme kan sætte kløerne i.

ESPN Football 2K4 er, som forventet, spækket med alle de korrekte stats fra virkelighedens spil. De rigtige line-ups (holdopstillinger), trænere, stadion og sågar kommentatorerne fra ESPN er adopteret til punkt og prikke fra virkeligheden. Heri ligger så også holdenes reelle styrkeforhold, som man – desværre - kun kan kende, hvis man er fan af spillet, eller ser Zulu om vinteren.

Det med at kende til amerikansk football er næsten et krav til en spiller af ESPN Football 2K4. De såkaldte ”Playbooks” er spækket med diverse forsvars- og angrebsopstillinger, som hver især indeholder utallige kombinationer for dine spilleres løbebaner. Hvis man siger, at Morten Olsens taktiske oplæg til dynamit-drengene er en novelle, er NFL-coachens Playbook ”Ringenes Herre”.

Det tager lang tid at finde ud af, hvilke Plays, der gør det bedst i den konkrete situation. Men det er netop dette aspekt af amerikansk football, som gør det så stort og fascinerende. Og når du først finder ud af, hvilket trick-spil, som får Warren Sapp og de andre Buccaneer forsvarsspillere til at snurre rundt på stedet, begynder det at blive rigtig sjovt.

Styringen af spillet kræver også fingerspitzgefühl. Alle receivere har sit eget ikon, som man klikker på for aflevere til ham. Man kan kaste hårdt og blødt afhængig af, hvor lang tid man holder knappen nede.

Når runningbacken eller en receiver løber med bolden har man igen stort set hele joypad’en til rådighed for at lave forskellige moves. Alle knapper har hver sin funktion. X har dog to. Man sprinter ved at tappe som en sindssyg, og hvis X holdes nede samler man energi til at give sine andre moves (stiff arm, spin, jump) ekstra effekt. Alt i alt har man megen frihed med styringen af spillerne og tempoet i alle bevægelser er meget realistiske – det fungerer rigtig godt!

First Person Football
En rigtig underholdende ny feature i ESPN Football 2K4 er, at du nu kan vælge at spille i første person. Det vil sige, at du kommer ind under hjelmen på spilleren og ser ud af dennes øjne.

I en angrebsposition betyder det, at du ser ud af din quaterbacks øjne, så snart bolden er blevet snappet. Nu gælder det så om i en hylende fart at komme af med den igen, da det er stort set umuligt at se, hvor man har sine sack-søgende modstandere. Når du har kastet bolden til en receiver skifter viewet så til denne samtidig med, at tempoet går i slow, så du har en lille mulighed for at orientere dig. Hvis du er heldig eller dygtig nok til at gribe, gælder det bare om at søge mål- eller sidelinjen, for du kan være sikker på, at du har nogle store drenge i hælene, som kun tænker på at få dig ned med nakken.

First Person Football kan kun spilles som enkelte kampe og ikke som Franchise, nok i erkendelse af, at det måske er en smule for uoverskueligt at spille i længden. Det er god afveksling og sjovt at konkurrere med vennerne om, hvem der klarer sig bedst i dette game-mode.

The Crib
Når du spiller kampe i ESPN Football 2K4 opsamler du point for dine præstationer. Har du f.eks. 5 tacklinger med en spiller, 3 touchdowns med en anden eller formår du at holde dine modstandere fra at score mere end 10 point, får du point og forskellige bonusitems, som placeres eller unlockes i din ”Crib”. Det kan være alt fra vimpler og trofæer på væggene til videoer, som kan afspilles i den dertil indrettede hjemmebiograf, og bedst af alt små spil som ”Football Trivia” og Air Hockey-spillet, som står i din Crib’s legehjørne.

ESPN Football 2K4s allerstørste styrke er nok det grafiske. Spilleranimationerne er meget detaljerede og flydende. Spillerne er udstyret med ”rigtige” 3D-ansigter, og du kan nemt sætte dig ind i deres situation vha. de mange forskellige ansigtsudtryk og kropsattituder, som spillerne viser, når de enten er oppe eller nede.

De yderst flot gengivne stadioner danner en stemningsfuld ramme omkring spillet, og fansene på lægterne giver også sit besyv med, når du laver et +40 yards løb til touchdown. De – fansene – er rigtig godt lavet, og tilmed ret sjove at se på.

Et rigtig godt eksempel på den grafiske detaljeringsgrad er, at hvis du vælger at spille i snevejr, efterlader spillerne spor i sneen, de glider længere efter tacklinger og alt afhængig af, hvor mange massetacklinger forsvarsklyngen laver, og hvor mange, der kommer ud på en glidetur, kan du rent faktisk rydde banen for sne – fed effekt!

For rigtige NFL-nørder kan nævnes, at kommentatorerne i bedste Elming-stil under de mange replays sidder og tegner gule streger på skærmen for at vise vigtige situationer i det netop afviklede play, igen en rigtig fed effekt!

Det skal for en god ordens skyld også nævnes, at cheerleaders også har fået god tid hos spildesignerne, dog kan det godt virke som om, de er 2 meter høje?!.

Lydsiden af ESPN Football 2K4 er desværre ikke noget at råbe hurra af eller noget som helst andet. Kommentatorerne gentager de samme fraser igen og igen. Selvom spillernes navne flyder godt ind i speaket, bliver man hurtigt bevidst om, hvad kommentatoren vil sige i en given situation. Dettte er desværre ret trættende, men det er også et problem man ser i mange andre sportsspil.

Lydeffekter under kampen er nærmest ikke eksisterende. Når 8 fuldvoksne mænd med en gennemsnitsvægt på 150 kg. støder sammen i fuld udrustning i forreste kæde, udvikles der mig bekendt en hel del spektakel, eller når to gutter i topfart smadrer hjelmene sammen i en modbydelig tackling ude ved sidelinjen - kommer der da ikke noget lyd? Jo da! Det gør der bare ikke i dette spil, og det er synd og skam. Det er jo netop sådanne ting, som gør det sjovt at spille.

Den utrolig neutrale og hurtigt belastende musik, der kører, når man befinder sig i hovedmenuen, hører sig ganske enkelt ikke til i et spil for drengerøve, der ikke er bange for blå mærker og forstuvede ankler. Der skal noget rockmusik ind over – det passer altså bare bedre til denne sport.

Hvis man ser bort fra lydsidens mangler og er fan af amerikansk football, er dette spil helt klart en vinder. Spillet har tempo og action som ikke er til at fornægte, og der er virkelig kræset for at skabe den helt rigtige og mange gange overdådige NFL-stemning ude i de små hjem.

Eneste lille hage er, at man skal kende til spillets regler og format for at kunne mærke suset – men hvem gør snart ikke det?.
0