Everybody's Golf VR

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 24. maj 2019 - kl. 16:16
0 3

Everybody’s Golf træder ind på VR-æraen, men tilfører det i virkeligheden noget, at påføre sig ens VR-headset og rydde stuen for at spille en omgang virtuel golf? Læs anmeldelsen her.

Den klassiske golf-serie Everybody’s Golf har eksisteret nærmest lige så længe som jeg kan huske. Nu træder serien ind på VR-scenen med Everybody’s Golf VR og i stedet for blot at tilføje en VR mode til det eksisterende Everybody’s Golf, har Sony og udvikler Clap Hanz lavet en helt nyt spil til PSVR.

Everybody’s Golf VR kan spilles både stående og siddende - enten med en Dual Shock kontroller eller med en Move kontroller. Den mest oplagt kombination er naturligvis stående med en Move kontroller, så man kun lige mangler de ternede bukser, for at kunne kalde sig en rigtig golfspiller.

Så snart man starter spillet op, bliver man sendt ind i spillets trænings-del og her sættes man pædagogisk ind i spilmekanikkerne. Væk er 3-klik skudmetoden fra de andre spil, da man her, uanset hvilken kontroller man vælger at spille med, skal svinge den som stod man med en golfkølle.

Man skal stå rigtigt i forhold til bolden og det er ikke svært at sende bolden afsted med 100% power, men udfordringen er at få den sendt afsted i en lige linje - og også med mindre end fuld power. Hvert skud starter i Practice Mode, hvor man kan øve ens skud og kan se, i hvilken retning bolden vil flyve. Når man er klar til at skyde, trykker man blot på en knap og så går man i Address Mode og så er det alvor.

Selvom dette naturligvis er den mest naturlige måde at spille et golfspil på, så rendte jeg ind i noget af en væg i starten, da det bestemt ikke er nemt. Efter de første tre huller, var jeg i +4, men med en god portion tålmodighed og en times tid på træningsbanen, så begyndte jeg at få det lært. Men vær forberedt på at skulle øve dig.

Fra starten er det meste af spillets features låst og man har kun adgang til én bane, én caddy, korte spil over tre huller og én type golfkøer. Man låser dog forholdsvis hurtigt op for de forskellige ting og med tiden får man adgang til at spille både på 9 huller og fulde 18 huller.

Det seneste Everybody’s Golf til PlayStation 4 var spækket med forskellige game modes - både online og offline. Her kan Everybody’s Golf VR slet ikke følge med, da det kun indeholde én enkelt game mode - og det er blot en helt almindelig omgang golf med sig selv. Der er dog online ranglister, så man kan sammenligne sine scores med andres, men jeg savner for eksempel turneringer eller blot computerstyrede modstandere.

Desuden indeholder spillet kun tre baner, som dog også kan spilles spejlvendt, men det hele føles en lille smule tyndt og måske lidt mere som en tech-demo, som Clap Hanz har pakket ind i Everybody’s Golf papir og udgivet. Spillet sælges dog til en fin pris på 239 kr., men man bliver skuffet hvis tror at man skal forkæles med flere forskellige gamemodes og et større udvalg af golfbaner.

Everybody’s Golf VR holder den samme lette tegneserie grafik fra de forrige spil. Grafikken er rigtig fin og ens caddier, som man i ægte japansk stil, kommer tættere på i forskellige mellem-sekvenser, er også rigtigt flotte. Der hele ser imponerende ud og man føler virkelig, at man står på banen når man kigger rundt og kan se golfbanen hele vejen rundt om en. Eller når man sender et skud afsted og ser ens golfbold forsvinder ned bag en bakke længere nede af banen, uden man aner hvor den den lander.

Golf virker som den oplagte sport til VR, men i starten blev jeg i tvivl om, om sværhedsgraden var for høj til at jeg ville nyde det i samme grad, som jeg har nydt de tidligere Everybody’s Golf spil. For mig, er golfspil nemlig ren afslapning. Selv om man naturligvis lærer at skyde nogenlunde fornuftigt til bolden forholdsvis hurtigt, så er denne VR-version af Everybody’s Golf klart det spil i serien, som er mest udfordrende og kræver den største indsats fra spilleren før man får noget ud af det.

Er det så umagen værd? Ja, det synes jeg faktisk det er. Man føler virkelig at man er på golfbanen og det giver en langt større tilfredshed at sende et perfekt skud afsted, ved at svinge ens Move controller som en golfkølle end ved at trykke tre gange på en Dual Shock kontroller.

Det er dog ærgerligt, at spillet ender med at føles lidt tyndbenet med blot tre baner og en enkelt game mode. Når det er sagt, så er det stadig ganske underholdende og hvis man er ude efter en sjov golf-simulator til PSVR, så er Everybody’s Golf VR et godt bud. Forvent bare ikke, at man med det samme kan sende et perfekt skud ned af banen - det her spil kræver, specielt i starten, en indsats fra spilleren, før det åbner sig op.

Everybody’s Golf VR kan købes nu på PlayStation Store for 239 kr.
+ Intuitiv styring, man føler virkelig man er på golfbanen, flot og farverig grafik
Kun én gamemode, for få baner, mangler dybde