Everybody's Golf World Tour

Anmeldt af: Tommy Ågren - 7. april 2008 - kl. 15:49
1 0

Farverigt og klassisk golfspil kommer endeligt til PS3. Kan det stadigvæk stå distancen?

I en genre, hvor den årlige opdatering af Tiger Wood PGA Tour overskygger alt og alle, er det svært at forestille sig, hvilken niche et andet golfspil kan skubbe sig ind i. Everybody’s Golf er en af de golfspil, som har formået at overleve i EA’s totale dominans. Everybody’s Golf World Tour markerer seriens indtræden på den nye generation af konsoller og er samtidig det femte spil i serien. Everybody’s Golf World Tour er PS3 eksklusiv og er ligesom forgængeren udviklet af spilfirmaet Clap Hanz og udgives af Sony.

Hvis man skal kategorisere Everbody’s Golf, må det nok siges at ligge i den mere arkadeprægede ende. Spillet er meget muntert, og alle menneskene deri, lige fra golfere til caddies og tilskuere, er farverige barnlige karikaturer, hvis skøre stil og udråb tit afstedkommer et smil på ens læber. Man kommer lynhurtigt i gang med at spille, og efter fem minutter går det derud af uden problemer. Man skal dog ikke lade sig narre af den afslappede stil og den nærmeste lalleglade stemning, Everybody’s Golf har et dybt og tilfredsstillende golfspil, som selv fans af genren bør kunne finde glæde i.

Overordnet er spilindholdet i Everybody’s Golf som konsol golfspil har været i umindelige tider. Selv spillere af Mario Golf på Gameboy kan umiddelbart springe ind i Everybody’s Golf og føle sig hjemme. Alle de krævede grundelementer i et godt konsol golfspil er på plads; hældningen af greens er fint afbildet, man kan planlægge sine slag præcist, bolden opfører sig som forventet og føles helt ’rigtig’, og du kan nemt give dit slag spin. Din caddie giver næsten altid gode forslag til valg af køller, men du kan uproblematisk skifte og hurtigt få overblik over det forventede resultat. Der er adgang til, at flere kan spille mod hinanden, og der er ingen overraskelser i flerspillerindholdet, som fungerer upåklageligt og er rigtigt sjovt.

Lidt nytænkning er der dog blevet plads til. Everybody’s Golf indfører en ny slagmetode, ’Advanced’, hvor ens golfers bevægelser bruges til at bestemme kraften af slaget. Man benytter stadigvæk tre tryk for at få slået sit slag men fokuserer nu på ens slagbevægelse og ikke på en måler et eller andet sted på skærmen. Man har stadigvæk adgang til at benytte metoden med den kendte kraftmåler nederst på skærmen. Advancedmåden virker rigtig naturlig, men sammenlignet med analogpindmetoden, der anvendes i Tiger Woods, så er den ikke så avanceret eller nytænkende.

Everybody’s Golf har nogle simple rollespilselementer. De tilgængelige golfspillere har alle forskellige ting, de er dygtige til, og man kan med fordel afstemme sit valg af karakter til banens egenskaber. Efterhånden som du spiller flere og flere runder med den samme karakter, optjener han eller hun erfaring (’loyalitet’) og stiger i niveau. Som din karakter stiger i niveauerne, får den adgang til nye evner og kunnen, f.eks. ekstra kraftfulde slag.

Spillets baner, udstyr og karakterer åbnes op i takt med, at man vinder runder i ’Challenge’ modus. Fra start har man adgang til en enkelt bane og to golfere, men man får hurtigt åbnet op for mere. Hver gang man vinder en turnering er der præmier i form af nye køller og bolde, nye caddier, nyt tøj og mere i samme dur. For at få åbnet flere turneringer og ikke mindst nye spændende baner, skal man vinde turneringer nok til at få lov til at udfordre en stærk forudbestemt golfer i matchplay. Der er seks baner i alt i Everybody’s Golf, alle sammen med stor variation og masser af genspillelighed.

Der er i Everybody’s Golf mulighed for at spille online. Funktionerne online er let tilgængelige, man logger ind i en lobby, hvori man kan vandre rundt med sin egen lille karakter og ’snakke’ med andre spillere, tilmelde sig turneringer o.lign. Man kan deltage i turneringer med helt op til 50 deltagere eller oprette egne miniturneringer med op til 8 deltagere. Onlineturneringerne foregår på tid, hvor man har et forudbestemt antal sekunder til at gennemføre et hul fra tee og til slut. Der er desværre ingen understøttelse for tale, hvilket havde været helt fantastisk, specielt i de små 8-mands turneringer. Online mod andre mennesker bliver Everybody’s Golf en rigtig sjov og engagerende oplevelse. Pulsen kan godt stige lidt, som man nærmer sig de sidste par huller i en turnering, eller begynder at løbe tør for tid på et svært hul.

Det gennemsyrer Everybody’s Golf, at spillet er blevet forfinet igennem de mange tidligere udgaver. Spillet kender sine begrænsninger, sin niche, og har perfektioneret sit indhold og design ned til den mindste detalje. Spillet er ikke helt med fremme i forhold til antal baner, spilindhold eller mestrer alle golfspillets facetter, men er forbløffende vanedannende og sjovt.

Grafikken i Everybody’s Golf er manga inspireret, glad og farverig. De forskellige lokationer og baner i Everybody’s Golf er flot realiserede og meget detaljerede. Clap Hanz har tydeligvis bevidst ikke forsøgt sig med realistiske baner, som det f.eks. ses i Tiger Woods serien, og det har helt sikkert sin egen charme. Spillerne er suverænt konstruerede, og specielt tæt på er de meget imponerende og har et højt detaljeniveau. Fejl og gode slag annonceres kækt med glade neonfarvede tekster og pudsige ikoner. Alle standard golfspileffekterne findes stadigvæk, såsom fartstriber efter boldene, linsegenskin osv. De dynamiske vejrforhold kommer fra tid til anden frem og giver lidt ekstra variation i oplevelsen af banerne.

Lydsiden af Everybody’s Golf er acceptabel men ikke prangende. Der er fine effekter rundt omkring i spillet, det skaber en fin baggrundsstøj men er ikke noget, der imponerer. Musikken er udelukkende små glade popjingles, der ret hurtigt bliver lidt enerverende, specielt i online ventesalen. Højdepunktet er helt klart de forskellige golfere og caddier, hvis stemmer er varierede og virkelig sjove.

Med et solidt golfspil, en god online og enkeltspiller karrieredel, er der mange timers underholdning at hente i Everybody’s Golf, og det uanset om man tilhører den hårde kerne eller ej. Spillet kan præcis det, som kun de bedste spil kan – få dig til at tænke, ”ok jeg tager lige én turnering til” eller ”lad mig lige prøve at træne det her hul bare én gang mere.” Kort sagt, Everybody’s Golf fanger dig fra første slag og giver ikke slip lige med det samme.

Med flot grafik, sjovt golfspil, afslappet stemning og en komplet oplevelse med en velfungerende onlinedel, ja så er Everybody’s Golf World Tour helt klart en investering værd.

Om man er til Everybody’s Golfs fnisende unge piger i små skørter eller den seriøse pumpede Tiger Woods i rød polo, må komme an på temperament. Everybody’s Golf er gennemført, farverigt og indbydende og bør appellere til alle, der har interesse for genren.

Gameplay:8.3
Grafik:8.4
Online:8.7