EyeToy: Play2

Anmeldt af: - 9. februar 2005 - kl. 13:17
0 0

Har du EyeToy kameraet til din PlayStation 2, så er EyeToy Play 2 nok noget for dig.

Har du inviteret vennerne på besøg, og står I og mangler noget at lave en aften, er her den oplagte tidsrøver. EyeToy: Play2 har været ude et par måneder, men det gør det ikke mindre underholdende. Inden du styrter ud og køber spillet, skal du selvfølgelig have investeret i det kamera, der er påkrævet for at afvikle spillet.

Når man har investeret i kameraet, bliver man samtidig ejer af et mini-overvågningssystem. Der er indbygget en feature, så man kan sætte kameraet til at overvåge et rum, og registrerer kameraet bevægelse i rummet, vil der på fjernsynet komme en brugerdesignet besked frem. Kameraet tager naturligvis også billeder af dem, der træder ind i rummet.

En kort introduktion til EyeToy er måske nødvendig inden selve spillet beskrives. EyeToy er et kamera, der sluttes til din PS2 via et USB-stik. Kameraet placeres foran spilleren, så det opfanger de bevægelser, spilleren foretager, og omsætter det til handlinger på skærmen.

Teknologien er under stadig udvikling, og spillene, der kommer i fremtiden, vil hele tiden udvikle sig.
EyeToy Play 2 screenshot

Ganske naturligt er det ikke et spil, der er tale om i Eyetoy: Play2, men derimod en række små spil samlet i en stor pakke. Spillene varierer meget; der er både mulighed for at spille bordtennis, lege Peter Schmeichel i et fodboldmål, være rockstjerne og fyre den af på en guitar. Har du arbejdet på en burgerbar tidligere vil du kunne bruge din erfaring herfra, da det også er muligt at skulle samle burgere med tilbehør og sørge for, at kundernes ordre bliver ekspederet hurtigt.

Blandt de bedre spil skal bordtennis fremhæves. Det er lavet så godt, at bevæger du hånden langsomt, spiller den en blød bold ned til modstanderen, men bevæger du den hurtigt, kommer der et hårdt velplaceret skud nede i det ene hjørne. Her gælder det om at time og vælge sine handlinger rigtigt, for det er ikke altid fordelagtigt at benytte sig af hårde slag hele tiden.

Der er en stor variation i sværhedsgraden på spillene, hvilket giver en god fordeling uanset hvem, der spiller det. Der findes spil på børneniveau som også er sjove for voksne, men der findes også spil, der er meget svære at mestre. Boksning kræver f.eks. udover en god grundkondition og hurtige reflekser også, at man bevæger man hele kroppen samtidig med man forsøger at få slag ind. Så for nogle folk kan EyeToy: Play2 faktisk være forbundet med en god gang motion. Efter en hel aften med EyeToy kan man virkelig mærke, at man har brugt kroppen.

Styringen i spillet foregår som sagt ved at bevæge sine arme foran kameraet, og til tider kan det give en række små problemer. Hvis kameraet ikke står rigtigt placeret, og spilleren står i en korrekt afstand, kan nogle bevægelser gå tabt. Derudover skal man også være opmærksom på, at lys og baggrund spiller en stor rolle. Man skal sørge for, at der er tilstrækkeligt med lys til rådighed, dvs. det vil være en god ide at tænde loftlyset, hvis man har sådan et. Derudover er det meget vigtigt, at man i kameraets vinkel udelukkende har den aktive spiller stående. Kameraet opfanger selv den midste bevægelse og skaber på den måde en forstyrrelse for den aktive spiller. F.eks. i fodbold har man en placering midt i målet og skal så reagere på skud. Hvis der er bevægelse i baggrunden, bevæger ens figur sig hæmningsløst rundt i målet, uden man har nogen chance for at kontrollere det.

EyeToy Play 2 screenshot

Det er lidt svært at bedømme grafikken i et spil som dette, da det i sagens natur skiller sig ud fra de fleste andre spil. Så igen må man se lidt isoleret på dette spil. Det er pæne baggrundsbilleder og grafik, der findes i de forskellige spil, det er klart og tydeligt, og der er lagt vægt på at bruge stærke farver, der dermed øger fokus på hele skærmen og ikke kun på dig selv. Det er som sådan ikke meningen, at billedet af dig selv skal være det altoverskyggende, det er de ting, som du udfører, der skal være i fokus. Det er lykkedes til fulde.

Det eneste man kan klandre grafikken er, at det som tidligere nævnt virker som om, at kameraet nogle gange ikke fanger dine bevægelser ordentligt og dermed foretager nogle handlinger, der ikke passer og som er svære at rette op på igen. Om det er en fejl i grafikken i spillet, fejl i teknikken i kameraet eller om det er min tekniske opstilling med opstilling af udstyr, afstand, lys osv, skal være usagt. Men et irritationsmoment er det.

Igen skal man tage i betragtning, at dette spil skiller sig lidt ud fra almindelige konsolspil. Sammenlignet med stemning og lydeffekter i andre spil kan lyden i EyeToy: Play 2 virke meget tam og intetsigende, men isoleret set virker lyden fornuftig. Den giver en god stemning og bidrager til, at underholdningen forbliver intakt. Efter længere tid kan variation dog blive en mangelvare. I flere af spillene er det de samme lydeffekter, der bliver brugt hele tiden, og man kunne derfor godt ønske sig en større vifte af mulige lyde.

EyeToy Play 2Holdbarhed
Som singleplayer spil er EyeToy: Play2 bestemt ikke verdens bedste, der vil jeg mene spillet mest henvender sig til børn, alternativt det kvindelige køn.

Disse grupper kan få meget længere tid til at gå med at spille som singleplayer, end mere rutinerede gamere kan. Der sker for lidt i singleplayer til, at man vælger at spille EyeToy fremfor f.eks. et spil fodbold.

Det er som multiplayerspil, at spillet hiver den gode karakter hjem. Det er forbandet morsomt, dels at spille flere personer, men det sjoveste er næsten at se de små stillbilleder der bliver taget, mens man spiller. Det giver et godt grin og er god underholdning uanset, om man er en, to eller om du er mange, der spiller sammen. Der er utvivlsomt lagt op til mange timers underholdning, hvis man vel og mærke er til den slags.

Afslutningsvis vil jeg anbefale spille til dem, der kan se det sjove i at bruge et par timer, når venner eller familie er samlet, på at samles foran fjernsynet og opføre sig tosset. Hvis dette er tilfældet, fås der intet bedre til formålet. De sjove spil, de grinagtige bevægelser man laver, samt alle de sjove billeder, der bliver taget undervejs, kan igen og igen være grundlaget for en sjov aften. Som single-player er det begrænset, hvor står underholdningsværdi, man kan finde. Det tager et par timer, så er alle spil spillet igennem et par gange, så kan man kun prøve at forbedre sine resultater.

Ønsker man alternativer til spillet inden for samme genre, kan der for børns vedkommende henvises til Disney Move, som også anvender EyeToy teknologien. For de voksne eller større børn findes der også et dansespil med tilhørende dansemåtte; EyeToy Groove.
0